Mixen op compu t.o.v. 'fysiek' mixen

Phontaq

+---O---+
Lid sinds
23 januari 2003
Berichten
367
Locatie
Net geen België
Hallo!

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met het produceren van muziek met behulp van VST-plugins, Buzz en een MicroKORG. Normaal gesproken mix ik altijd alles op de computer, zodat alles digitaal blijft. De enige analoge stap is het opnemen van een of meerdere sporen van de MicroKORG. Omdat ik verder nog geen 'fysieke' hardware heb als losse effecten-units e.d. vroeg ik me af of met digitaal mixen 'op je scherm' nou eigenlijk dezelfde kwaliteit kan worden gehaald als fysiek mixen, of dat het fysiek mixen nog andere grote voordelen biedt die ik over het hoofd zie. In principe lijkt het voor mij persoonlijk beter om geen fysieke mixer of eventueel een multitracker aan te schaffen, omdat ik zo dan alleen maar meer analoge stappen in het proces invoer. Of heb ik het dan mis? Hopelijk kunnen jullie wat uitleg geven. Thanx!

Groet, Phontaq
 
Okay, ik besef wel dat de kwaliteit van bv. de line-in erg belangrijk is vanwege de MicroKORG. Maar als een softwaresynth (ik noem maar een eenvoudig voorbeeld) een sinus-golf genereert, en die dan rendert naar een wave-file, dan heb je toch een perfecte ruisvrije opname en staat dit toch helemaal los van de geluidskaart??? Of heb ik het dan mis?
 
Ja en nee, Bam.

Ik heb een RME geluidskaart die alleen maar geluidskaart is. Doet geen enkele processing en SoundForge gebruikt er ook niets meer van dan via Win geluid erin sleuren en uitsturen.

Dus als Phontaq dit ook doet, is de van kaart niet meer van belang dan de jitter die de kaart genereert (Phon, dat is zeg maar de stabiliteit van de samplefrequentie en dus een maat voor de kwaliteit). Je kunt prima mixen op de PC zonder geluidskaart... je hoort alleen geen moer.

Vaak wordt voor de effecten DSP-power geleend van de geluidskaart, daar zitten chippies op die snel kunnen rekenen en de reverb voor je PC maken, dan hoeft de processor dat niet te doen (is een DSP handiger in, hoewel, tegenwoordig...). Ik denk dat Bam dit bedoelde.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij moet je even twee dingen van elkaar scheiden.

Je hebt analoog mixen en digitaal mixen. Op de computer mixen en via een losse mengtafel mixen.

Analoog mixen op een computer kan niet. En analoog mixen en digitaal mixen is anders. Het is van de persoon afhankelijk welke hij/zij prefereerd.
En als je in jouw geval en een synth hebt en een computer dan is bij een losse mixer er altijd een geluidskaart nodig die de brug tussen deze twee vormt. Er zijn veel mensen die losse mixers fijner vinden omdat ze dan fysiek bezig zijn. Qua geluidskwaliteit verwijs ik weer naar het analoge digitale vraagstuk.
Je kunt ook die losse mixer weglaten en je korg direct op je geluidskaart aansluiten. En als je dan daarmee wilt mixen is van belang dat die geluidskaart snel is om het geluid van de korg in je programma te krijgen. Dus een lage latency (vertraging) is dan belangrijk. En meerdere inputs/outputs? Wil je nog meer synths kunnen aansluiten of heb je aan een stereo ingang genoeg? En wat ik zelf wel belangrijk vind is een 24 bits geluidskaart. Die hebben een natuurlijkere klank tov 16 bits kaarten.
 
Bedankt voor de reacties, het wordt me al een stuk duidelijker. Ik heb op dit moment de microkorg inderdaad rechtstreeks aan de geluidskaart hangen. Mixen op de compu werkt voor mij voorlopig prima. Ik moet me eerst maar eens meer gaan verdiepen in de mix-techniek, voordat ik een losse mixer ga kopen. Het is tenslotte toch een mens die het apparaat bedient, of het nu op de computer of op een losse mixer is. Ik vind dat als je toch nog niet fatsoenlijk kan mixen, je het geld beter eerst in een boek over mix-techniek kan stoppen.......

Ik wil trouwens binnenkort nog een drumcomputer aanschaffen, dus dan zou ik een extra ingang nodig hebben, die ik momenteel nog niet heb. Welke geluidskaart met minimaal 2 ingangen zouden jullie adviseren als ik ongeveer 300 euro te besteden heb voor een geluidskaart?

Groet.
 
Dat zou weggegooid geld zijn als je langzaam verder groeeit. Je zou misschien beter een kleine mixer kunnen kopen, ze zijn er al vrij goedkoop, dan kun je daarmee wat ervaring opdoen en later weer verkopen.

Het is ook een beetje raar als je straks een 3e instrument aan wilt sluiten en je zoek een geluidskaart met 3 ingangen... dan wordt het een beetje gekkenwerk... tenzij je zegt: neehee, dat is juist wat ik zoek. Dan is er wel een oplossing, er zijn doosjes met veel inputs die aan je geluidskaart hangen. Ik denk dat ze wel duurder zijn dan gewoon een klein mengpaneelltje.

Veel suc6 gewenst in je speurtocht!
 
een geluidskaart met meerdere ingangen, geschikt voor muziek produktie/opnamen heb je denk ik niet voor 300 euro. allhoewel, een delta 44 of eem esi wavetermial kosten rond de 300 dacht ik zo, maar dan heb je maar 2 stereo ingangen, dus als je dan weer wat apparatuur koopt moet je weer een nieuwe geluidskaar kopen.
dan kan je beter doorsparen en bijv een delta 1010 kopen, heb je 5 stereo ingangen. of je kan een mengpaneeltje kopen, kost misschien ietsje duurder, maar dan heb je wel meer kanalen en t werkt fijner met extern effect apparatuur.

wat je uiteindelijk moet gaan kopen ligt bij jezelf. hoe wil je dat je studio er ooit kom uit te zien? daar moet je ook rekening mee houden. ik zelf heb gekozen om alles op de computer te doen dus voor mij is een mengpaneel overbodig. wil jij bijv. in de toekomst met tientallen hardware synths en/of externe effectapparatuur werken dan is het misschien handiger om een mengpaneel te kopen.
 
Back
Top