Is draadloze (in ear) monitoring in de studio een idee?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.723
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik loop nogal graag rond en dan omsingel ik mezelf door actieve monitors, maar dat is kostelijk en nergens de ideale akoestische behandeling enz.
Vroeg me af of een draadloze monitoring een idee is. Hoeft niet in ears te zijn, als ik mijn senheiser hd25 er op kan inprikken ook goed (geen idee of dat kan)
Heeft daar iemand ervaring mee? Kost je blijkbaar al snel evenveel als een set monitors.
Doel is niet er op te masteren of mixen, maar te jammen dus moet goed klinken maar hoeft niet te kunnen concurreren met een adam a7x of een hs7 of weet ik veel wat qua 'correctheid'
 
Klopt. Met een gewone draadloze hoofdtelefoon is onwerkbaar. UHF (radiogolven, begreep ik) is veel sneller. Dat gebruikt men op podia lijkt me maar ik heb nog nt veel info
 
Klopt. Met een gewone draadloze hoofdtelefoon is onwerkbaar. UHF (radiogolven, begreep ik) is veel sneller. Dat gebruikt men op podia lijkt me maar ik heb nog nt veel info
Ik heb het wel eens getest met mijn Shure set die ik ook live gebruik. In principe werkt het wel, maar is een dure optie voor een beetje extra gemak. Ik heb niet helemaal in de gaten gehouden wat er tegenwoordig te krijgen is maar volgens mij is mijn Shure set niet meer te krijgen. De bodypack die daar bij zit is ook mono, dus dat is sowieso niet ideaal voor je. Sennheiser maakt hele goeie maar dus ook hele dure systemen.
 
Ik heb een 6m snoer waar ik mijn hd25 in prik.

Tonecontrol had vrijdag een hd25 met 3 m moeten leveren maar niet dus. en die set adam hadden ze ook niet. Shop volgende keer wel elders. 6m draad daar blijf ik overal mee hangen...
goed om weten dat zo n ding mono is. Niet dat t veel uitmaakt. Is toch maar voor de jam. Balance enz is er voor of er na.
 
goed om weten dat zo n ding mono is. Niet dat t veel uitmaakt. Is toch maar voor de jam. Balance enz is er voor of er na.
Nou, het is niet zo dat ze per definitie allemaal mono zijn, maar die van mij wel. Volgens mij de Sennheisers niet. Maar zoals gezegd, dat is duur spul. Voor de prijs van een goeie set heb je een heeeeeele leuke synth...;)
 
Die draadloze sets zijn goed te vinden in stereo hoor.. bv een cheap setje hieronder..
https://www.thomann.de/nl/the_tbone_iem_100_863_mhz.htm

Je moet idd geen (nieuw) digitaal systeem nemen. Altijd iets van latency.. evenals bluetooth.. Analoge setjes hebben geen vertraging maar daarvan is de geluidskwaliteit niet echt hifi... zal ook wel verschil in de ene of andere zitten.. die duurdere Shure of Senheiser setjes klinken misschien wel beter maar nooit weergave tot 20 khz daarbij wat ruis en compressie.

Dan is er ook nog de hele verschuiving in de frequentiebanden. In Nederland zijn diverse banden niet meer te gebruiken op podia, of eerder onbruikbaar.. door de uitrol van het 5g netwerk en nog iets met de digitale televisie dacht ik, die hebben een deel van de 700 band opgeëist.. maar als je in je mancave zit (waar je minder last van die (stoor)zenders) heb je kans dat je eigen zender er gewoon doorheen komt.. Er zijn nu bv setjes die het thuis gewoon prima doen maar in een omgeving waar veel telefoons een 4g verbinding hebben niet meer lekker werken (kraken en ruis) en dan vooral als je meer dan 2 meter bij je zender vandaan loopt... De hoeveelheid straling neemt dus toe als er meer telefoons zijn en daardoor wordt de verbinding van het draadloze systeem ook slechter.
Het lijkt me sterk dat je een dergelijke zender met zo een laag vermogen niet meer mag gebruiken in je eigen cave..

Ik heb zelf ook nog een in-ear setje ergens van Shure.. weet niet precies welke band die zit maar zal ook verboden zijn.. is al iets van 20 jaar oud ofzo.. :D maar volgens mij werkt dat gewoon allemaal nog. Hieronder iets over die frequenties voor Nederland.. https://www.agentschaptelecom.nl/ond...foons-per-2020

Voor België zag ik een artikel bij Bax waar wel iets te vinden is.. (ff verder googlen misschien..) maar ik zou gewoon een setje proberen van een verhuurbedrijf wat er uit moet. Dan heb je kwaliteit en wellicht kun je afspreken om het eerst even te testen thuis... de kans is groot dat het bij jou gewoon nog werkt.
https://www.bax-shop.be/nl/landingpa...en-frequenties
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top