Monitor-newbie 8o)

BigDplayboy

Ouwe rot
Lid sinds
27 oktober 2002
Berichten
821
Locatie
Eindhoven
Ik heb me afgelopen zaterdag een paar Mackie's 824 gehaald. Bevallen me prima, helder geluid enzo...
Maar aangezien dit de eerste keer is dat ik dus echte monitors gebruik, weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik met het geluid aanmoet. Het is gewoon opnieuw leren luisteren!
Had ik op m'n oude hifi-speakertjes een beetje het gevoel wanneer ik het juiste geluid te pakken had (genoeg ge-EQ-ed etc) bij deze heb ik dat gevoel totaal niet :confused: ... Reverb en dat soort dinen is wel makkelijker/duidelijker, maar de hoeveelheid bass die een geluid moet hebben of niet is voor mijn oren nog onduidelijk....
Iemand tips of iets dergelijks .... Of moet ik maar gewoon constant bestaande nummers af blijven draaien door die speakers, totdat ik aan dat geluid gewend ben? Volgens mij zijn er toch ook nog andere dingen waar ik op moet letten of niet?
 
wat ik doe is idd zoveel mogelijk cd's van anderen afluisteren en veel oefenen met me eigen mix net zo te krijgen, daarna luister ik m'n mix vaak nog ergens anders af zodat je een beetje hoort waar de zwakke plekken in de afluistering zitten (bij mij is dat bijv. het laag, me monitors geven dat iets te flink weer, waardoor ik de kick er dus steeds te zacht in mix...hier moet je mee leren werken of je inrichting op aanpassen)
 
Anders blijf je lekker op je hi-fi speakertjes afluisteren en verkoop je de mackies mooi aan mij:P .Ik denk ook niet dat je er direct al aan gewend bent. Dit zal ook wel weer zijn tijd nodig hebben,todat je niet zonder ze kan.

Je voelt je een beetje ongemakkelijk bij zulke dure en grote monitors:D Veel cds luisteren en referentie materiaal,dan kom je er gauw achter of je goed zit. En als je muziek erover goed klinkt,gooi de cd dan eens in je cdspeler,discman of in je auto. Het zal allemaal wel goed komen.

Succes!
 
Ja, ik heb die HiFi dingen ook nog hier, aangesloten en al, kwestie van een knopje naar rechts zetten en het signaal gaat over die hifi-dingen. Maar het verschil is zo gigantisch (zal ook wel komen omdat m'n hifi-prullen onder het bureau staan, met als gevolg: basskast effect) dat ik niet meer wat wat nu het goede geluid is...
Ik zit helaas ook zowat voor de rechtse Mackie, die staat rechts van de computermonitor. Terwijl de linkse Mackie een 2,5 meter van me afstaat ... Maar daar kan ik helaas niets aan veranderen ivm de inrichting van m'n bureau. M'n draaitafels nemen de rest in namelijk, dus ik kan m'n computer niet in het midden zetten en de uitschuifla voor m'n toetsenbord zit ook helemaal rechts, dus ik moet daar wel blijven zitten.
Misschien dat ik die linkse monitor dan maar links van m'n computermonitor moet zetten zodat ik dan toch in ieder geval de speakers op even grote afstand van me heb staan...???

Maar om even terug te komen op het onderwerp:
Gewoon dus wennen en veel bestaande nummers afspelen erop.... Ok, dat moet lukken :)

PS: Justin > die Mackie's 824 zijn voor 1640,- per paar nieuw te koop bij I4-muzique :engel: Just-in case 8o)
 
precies, gewoon oefenen en wennen...in eerste instantie dacht ik ook "nou zo wereldschokkend zijn die monitors niet" maar iedere keer merk ik toch dat me produkties beter gaan klinken in vergelijking met wat ik eerst deed...ben er nog steeds niet, maar 't gaat al de goede kant uit ;)
 
ik had hetzelfde. Plaatsing is heel belangrijk, vooral wanneer ze een zware low-end hebben. In een kleine ruimte is het daarom vaak beter die eq op de mackies in te schakelen.

Ik gebruik een goede koptelefoon als referentie... die geven meestal ook een lineair geluid.
 
Ik heb dezelfde monitors. Ze zijn top!

Ik heb idd na lange tijd ook het laag wat minder gezet door "the whole space" the veranderen naar de middenste stand achteraan. Ondanks ze verwijderd staan voor 40 cm zij- en achterkant. Ik moet zeggen nu staan ze perfect.
Ervoor had ik soms ook te weinig laag in de mix, doordat de Mackies zo enorm mooi het laag weergeven en daar het gevaar schuilt je te vergissen en dus te weinig in-mixed.
Voor het overige, hang er ergens misschien een switchbox tussen zodat je je favouriete cd tracks kan luisteren en ze zo het best te leren kennen:

:okdan: http://www.monacor.com :okdan:

SPS-40A
 

Attachments

  • h210590a.jpg
    h210590a.jpg
    7,2 KB · Bekeken: 103
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Prophet
Ik heb dezelfde monitors. Ze zijn top!

Ik heb idd na lange tijd ook het laag wat minder gezet door "the whole space" the veranderen naar de middenste stand achteraan. Ondanks ze verwijderd staan voor 40 cm voor en achterkant. Ik moet zeggen nu staan ze perfect.
Ervoor had ik soms ook te weinig laag in de mix, doordat de Mackies zo enorm mooi het laag weergeven en daar het gevaar schuilt je te vergissen en dus te weinig in-mixed.
Voor het overige, hang er ergens misschien een switchbox tussen zodat je je favouriete cd tracks kan luisteren en ze zo het best te leren kennen:

:okdan: http://www.monacor.com :okdan:

SPS-40A

die had hij er al tussen gehangen...

overigens het gaat er bij monitor plaatsing om dat je een gelijkbenige driehoek vormt waarbij de monitoren op de zelfde afstand van elkaar staan als jij er vanaf zit... probeer die vuistregel aan te houden... dan staan ze iig redelijk goed opgesteld...

tja hifi verkleurt het beeld heel erg. dus je zal idd wel moeten wennen ja;)
 
een klein beetje offtopic,

mijn monitors zijn nog niet ideaal opgesteld. Als ik een paar meter naar achterloop, en daar luister, dan hoor ik een veeeeel mooiere low-end dan wanneer ik sta te mixen. Ik mis een hoop laag, omdat ik hoogstwaarschijnelijk te dicht bij de monitors sta.

Nu mijn vraag: welk van deze 2 beelden is nu correct? Dus is het ontbreken, of juist het aanwezig zijn van het laag een acoustisch bij-effect? :confused:
 
maxdox: ik ben geen expert maar denk dat dat extra laag juist een bij effect is omdat het reflecteert op de rest van de spullen die je in je studio staan...bij mij is dat in elk geval wel zo
 
Origineel geplaatst door maxdox
een klein beetje offtopic,

mijn monitors zijn nog niet ideaal opgesteld. Als ik een paar meter naar achterloop, en daar luister, dan hoor ik een veeeeel mooiere low-end dan wanneer ik sta te mixen. Ik mis een hoop laag, omdat ik hoogstwaarschijnelijk te dicht bij de monitors sta.

Nu mijn vraag: welk van deze 2 beelden is nu correct? Dus is het ontbreken, of juist het aanwezig zijn van het laag een acoustisch bij-effect? :confused:

idd dan sta je PAL in een staande golf dacht ik, waardoor het laag daar extra (soms heel wat) in de verf staat

@slipperman:
Mijne staan ook in een gelijkbenige driehoek ten opzichte van mijn zitplaats tijdens het mixen en is dus aan te raden. Maar ook de zijkanten van de monitors staan dus gelijk met die driehoekszijden zodat het geluid mooi samenkomt op het punt waar je zit. Beetje afmeetwerk, maar dat is dan ook een must en (normaal)voor een lange tijd geldig
 
Trek maar 3 maanden uit voordat je die monitors goed hebt ingeluisterd.
En zoveel mogelijk verschillende muziek d'rop luisteren he.
Ook je oude nummers daar eens op afspelen. (en je dan de tering schrikken hoe erg het allemaal wel niet is. ;) )
 
Origineel geplaatst door fuse
Trek maar 3 maanden uit voordat je die monitors goed hebt ingeluisterd.
En zoveel mogelijk verschillende muziek d'rop luisteren he.
Ook je oude nummers daar eens op afspelen. (en je dan de tering schrikken hoe erg het allemaal wel niet is. ;) )

*zucht* 3 maanden!!! =(
Maar ik heb gisteren eens wat geklooid en het is wel duidelijk te merken dat het geluid veel gedetailleerder is, geen wazige zompige zooi in de lage frequenties. Je moet ook meer fine-tune om zelf tevreden te zeijn met het resultaat, dat is natuurlijk al goed :okdan: Meer werk, maar ook meer kwaliteit (denk/hoop ik :engel: )
Verder, de opstelling bij mij is idd bagger, maar ik kan er voorlopig nog echt niets aan doen aangezien het ook m'n slaapkamer is en ik nu blut ben en dus geen nieuwe bureau ofzo in elkaar kan laten flanzen :)

Ik heb m'n Mackie's op "Quarter Space" gezet omdat ik ze in de hoeken van de muren heb staan (ja, erg fout ik weet het, maar kan niets anders). Maar ik mix teveel laag erin momenteel. Zou dit betekenen dat ik de monitors toch maar op Half Space moet zetten? (En dus een klein beetje (2 of 3 dB) meer bass heb) ... Want dan zou het referentiemateriaal dus ook meer bass hebben en zou mijn mix eerder overeen komen met de gebruikte frequenties in bestaande nummers.

Of is dit toch ook gewoon puur kwestie van het wennen, want ik vind zelf wel dat als ik die laag meer open zet (dus op half space ipv quarter space), dat er dan teveel laag uitkomt en het een beetje zompig geluid geeft. Waarschijnlijk vanwege de terugkaatsende bassgolven omdat ze in een hoek staan...
Ik zal binnenkort eens even wat geluid hier posten waarvan ik DENK dat het goed klinkt op die Mackie's...

In ieder geval bedankt voor de tips en meer zijn natuurlijk welkom :kroon:

Ik zal de mackie's eens even toevoegen aan m'n reeds indrukwekkende gearlist :maffia:
 
ik sta praktisch ook in de hoek op 30 a 40 cm na dan en bij mij staan ze op "the half space" mijn ruimte is ong 3,5 op 6m dacht ik.
Vroeger had ik echt teveel bass en ik dus als gevolg te weining inmixte, goed op tijd achter gekomen hè? was er al 2 jaar op deze manier mee bezig, wel in 2 verschillende ruimtes.
Ondanks dat waren men mixes wel goed, maar alleen het laag moest ik al eens bij stellen en dat probleem is nu wel van de baan.
:mega:
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy

Ik zal binnenkort eens even wat geluid hier posten waarvan ik DENK dat het goed klinkt op die Mackie's...

Zo, bij deze dan:
Mackie_tester.wav

Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie klinkt, hier klinkt het in mijn oren "goed" (laag-frequentie-technisch gezien ;) )
Zou er bij jullie teveel of te weinig bass inzitten, dan betekent dit dat ik m'n monitors anders moet instellen.
Dus als jullie even willen luisteren en laten weten hoe het klinkt? Alvast bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
je hebt de mackie 824's gekocht, maar zijn die niet voor wat grotere ruimtes geschikt?, ik heb gehoord dat de hr624's beter geschikt zijn voor kleinere ruimtes.
 
Origineel geplaatst door chrizz
je hebt de mackie 824's gekocht, maar zijn die niet voor wat grotere ruimtes geschikt?, ik heb gehoord dat de hr624's beter geschikt zijn voor kleinere ruimtes.

Ja, daarom heb ik dus ook de accoustic space aangepast, maar naar mijn gevoel geven ze dan te weinig bass weer.
En daarbij de 824's waren in de aanbieding, noggoedkoper dan de 624's en ik was van plan om toch naar een grotere ruimte te gaan over een tijdje. Vandaar dat ik nu ook vraag of ze zo goed ingesteld staan, vandaar het stukje muziek ter download...
 
Back
Top