Hands-on test van nearfields monitors

Heyheyhey!

Ik heb afgelopen zaterdag een wild-monitor-goose-chase door nederland gedaan, en ik moet zeggen dat dat heel verhelderend was. Ik heb een paar waanzinnig dure speakers geluisterd (K+H o300s en PSI-21) en die klonken prachtig, maar.... ik zou die liever in de huiskamer zetten als hifi-speakers.

Ik heb ook Genelecs en ADAMs gehoord en die vond ik in eerste instantie wel erg bruut en gemeen. Een vriendelijke mijnheer van Morel Audio heeft me uitgelegd dat dat nou juist is wat je moet hebben in een monitor. Die klinken gewoon niet fijn, maar wel eerlijk.

Ik was eigenlijk op zoek naar een gesloten monitor (dus geen basspoort) omdat die over het algemeen een betere impuls respons hebben (ze gedragen zich als een 2-orde LP filter mbt. het fase gedrag). Na heel veel zoeken heb ik er een gevonden die in mijn budget past, maar die hier nergens te vinden zijn (althans: ik kon ze niet vinden) - dat zijN Acoustic Energy AE22's. Ik wilde ze graag horen, maar dat ging dus niet lukken... De rest van de actieve monitoren zijn allemaal bass-reflex ontwerpen, en die hebben een dus wat minder geweldige impulsresponse en het looptijdverschil is een stuk slechter. 'Voordeel' is dat ze wel wat dieper in het laag gaan.

Omdat ik een hele kleine studio heb (22 m3) heeft het voor mij niet zo veel zin om flink-vermogen monis aan te schaffen. Ik heb Dynaudio bm5a's gehoord en die vond ik eerlijk gezegd een beetje crappy klinken (na de les bij Morel). Volgens mij zou een bm5a met een sub echter wel een stuk beter werken (de impuls response is nog wel ok in het midden en hoog en ook het looptijdverschil is klein in dat gebied). De sub neemt dan het (diepere) laag voor zijn rekening. Omdat de sub ook als een LP-filter te zien is (met een veel lagere kantelfrequentie) zullen - als het bassreflex sub is - dezelfde problemen als inpulsresponse en faseverschil optreden, maar in een gebied waarvan je je kan afvragen of dat nog heel belangrijk is.

Kortom: mijn idee is om voor een klein setje monitoren te gaan met een sub erbij. Placement is volgens mij prima te doen (moni's een meter van de muur af, sub 50 cm). Ik moet nog wat meer luisteren, maar ik denk dat ik het voorlopig even op genelec 8030 + 7050 sub hou of een bm5a met bijbehorende sub. Beide monitoren moet ik nog wel 'even' beluisteren met hun sub-rolloff filter ingeschakeld (mocht iemand nog een setje willen verkopen, denk aan mij :D)

Gisteren bij een kennis Dynaudio bm6a's gehoord (mk.1) en die waren toch wel weer fijn, maar ik denk niet helemaal wat ik zoek: ze zijn denk ik wat te groot voor mijn studio, en ik denk dat er beter (en dieper) laag te behalen valt met een sub.

Kortom, het was een leerzame dag. Monitoren klinken tov. hifi speakers helemaal niet 'mooi' of 'lekker' maar wel eerlijk. Het was een openbaring :)
 
Back
Top