KRK VXT8 kraakt

Syntagma

Hold On
Lid sinds
17 februari 2003
Berichten
560
Locatie
Woerden
Ik heb twee KRK VXT8'jes die aangesloten zijn op een 10s sub. Ze zijn als b-stock gekocht (demo-model o.i.d.) maar hebben wel garantie. De output van mijn geluidskaart gaan naar een M-patch2 controller, daar vandaan gaat de output naar de sub en vervolgens naar de monitors.

Nu heb ik het probleem dat 1 van de 2 regelmatig lichte kraakjes laat horen. Soms een tijdje niet, soms wel, soms wat harder, soms zacht. Een tijdje geleden was dit behoorlijk hard en toen heb ik de monitor teruggestuurd ter reparatie. Ze hebben niks kunnen vinden, maar voor de zekerheid wel een aantal dingen vervangen (o.a. de versterker). Daarna is het een tijdje goed gegaan, maar ik heb ook veel op de koptelefoon gewerkt waardoor de monitors niet aan hebben gestaan.

Nu heb ik echter sinds gisteren dat precies dezelfde monitor weer kraakt. Een beetje van dat lichte gekraak op de achtergrond met af en toe wat plopjes, tikjes en iets hardere kraakjes. Ik heb een aantal testjes gedaan: mijn telefoon ver weg gelegd, wifi uitgezet, XLR-kabel vervangen, etc. Dat hielp allemaal niet. Ik heb wel het idee dat het kraken stopt als ik de XLR-kabel er uit haal, dus als de monitor alleen stroom krijgt maar niet aangesloten is qua audio. Als ik de sub uitschakel dan stopt het kraken ook (dan komt er geen audio binnen op de monitors). Soms is het echter ook een tijd verdwenen en kan ik de monitor(s) de hele tijd aan laten staan zonder een kraakje te horen.

Voordat ik 'm weer zou gaan terugsturen, wil ik eerst wat beter weten waar het aan kan liggen. Wat kan ik nog meer voor testjes doen? Kan het bijv. liggen aan de XLR-aansluiting achterop de monitor? Of is het juist de sub die de kraak veroorzaakt? Het is lastig dat het niet de hele tijd te reproduceren valt, maar misschien zijn er nog tips? Bedankt.
 
ik heb zelf ook vxt8's maar die kraakjes komen me niet bekend voor. Wel hebben mijn vxt8's last van een lichte brom / gekraak als ik extreem dichtbij de luidspreker zelf luister, maar zodra je er 30 centimeter vanaf bent hoor je dat al niet meer. Dat is overigens een normaal iets van de vxt8 serie dat ze enigszins brommen / ruisen als je heel dichtbij luistert.

is het niet iets als statische electriciteit die dat bij jou veroorzaakt of een ander apparaat? bijvoorbeeld als ik mijn ps4 aanzet die op dezelfde stekkerdoos is aangesloten is mijn gitaar effect apparaat onbruikbaar, die knettert en ruist dan zo extreem dat het onbruikbaar is. Je zou eens kunnen kijken of een apparaat in jouw setup zoiets veroorzaakt.
 
Ik zit in een leegstaand kantoorpand, dus het zou ook zeker aan bedrading of elektriciteit kunnen liggen. Maar het gekke is dat het alleen voorkomt bij 1 van de 2 monitors. Het klopt dat ze ruisen, dat hoor ik ook duidelijk maar is volgens mij normaal. Echter de ene monitor begint dus regelmatig te ploppen/kraken. Er zitten voor zover ik weet geen andere apparaten aangesloten die wat zouden kunnen veroorzaken. Momenteel is de speaker alweer een hele tijd stil, dus ik kan het nu niet reproduceren. Maar ongetwijfeld begint het weer een keer :) Of het moet iets van buitenaf zijn waar ik geen invloed op heb. Even aankijken!
 
meestal is t gewoon de kabel. Ik had er ook last van. Toen heb ik mn Dap XLR kabels vervangen door een wat betere set kabels met nieuwe neutrik connectors (zwart) XLR achter de VXT, Balanced Jack achter mn RME FF800. En heb daarna nooit een probleem gehad. Super Clean
 
Blijft het probleem ook in die ene speaker als je ze wisselt?
linker speaker naar rechts, en rechts naar links....
Zodat je volledig uitsluit dat het geen kabel probleem is oid...
ff je sub bypassen...(er tussen uit)
 
Heel vervelend dit soort storingen; op den duur zit je constant te wachten wanneer het weer raar gaat doen i.p.v. op de muziek/productie te concentreren.

Om zeker te zijn dat het aan de monitor ligt (of niet) moet je de linkermonitor rechts gebruiken (dus aansluiten op de rechterkanaal plus rechterkabel) en vice versa.
Als het probleem zicht dan voordoet op de andere monitor, dan ligt het dus niet aan de monitor.

De storing die je beschrijft, kan veroorzaakt worden door instabiliteit in de stroom van jouw audio apparatuur, zoals speling in de connector van een power supply/adaptor.
Echter, doordat het zicht alleen op één kanaal voordoet, zou ik gokken op de de stroomkabel/verbinding van die ene monitor of anders de audio kabel, zoals djerndj ook al aangaf.

Succes.


**Edit: ik zie dat tsjah mij voor is geweest met de omwissel suggestie
 
Laatst gewijzigd:
Thanks voor de tips! Momenteel is de speaker alweer een paar dagen stil zonder kraak, zonder dat ik wat gedaan heb. Ik hou het in de gaten en zodra het weer begint zal ik kijken naar omwisselen e.d. Het is inderdaad lastig dat het niet constant gebeurt, want er is nu geen touw aan vast te knopen :) Het zou ook zomaar iets van buitenaf kunnen zijn, of misschien storing in de bedrading van het oude pand waar ik zit. Maar we houden het in de gaten en ik zal het hier melden als er nieuws is, bedankt!
 
Ik heb ook eens een gelijke kraak gehad in mijn krk rp6-en na dat ze een tijd still hadden gestaan. Toen heeft de distributeur van krk me aangeraden om ze een tijd aan te laten staan (iets met een capacitator of zo die zich moet opladen of zo) Dat heeft geholpen. Nu zet ik ze nooit meer uit.
 
Ik wil dit topic weer nieuw leven inblazen, want het probleem is nog niet opgelost. Momenteel heb ik twee verschillende geluiden:

- Ik hoor geluiden van de computer over de ene VXT8 (bijvoorbeeld als ik in Photoshop wat doe met de muis of zelfs als ik tekst typ en spatie indruk, dan hoor ik een pieptoon of tikjes). Lijkt op geluid van CPU dat opgepikt wordt en wordt doorgegeven. Er is ook een constante (zachte) brom te horen. Ik noem dit speaker R.
- De andere VXT8 kraakt en plopt nog steeds zoals hierboven beschreven, dit noem ik speaker L.

Als ik de XLR-kabels andersom aansluit op de speakers, dan treden de verschijnselen ook andersom op. Het ligt dus denk ik niet aan de speakers zelf, maar aan de kabels of aan iets anders.

Wat heb ik nog meer geprobeerd:
- Als ik de XLR-kabel uit de speakers trek, dan houdt het geluid op (in beide gevallen)
- Als ik de audiokabels uit mijn geluidskaart (intern in pc) trek, dan houdt het doorsturen van piepjes uit de computer op (speakerR), maar speaker L blijft gewoon doorkraken en ploppen.
- Ik heb in Windows alle mogelijke microfoons, geluidskaarten etc. uitgeschakeld behalve mijn echte interne geluidskaart (M-Audio Audiophile 2496) dus daar kan het oppikken van pc-geluid niet aan liggen denk ik.
- Als ik de subwoofer uitschakel (maar kabels laat zitten) dan blijft speaker R de pc-piepjes doorgeven, maar speaker L stopt dan met kraken.
- Ik heb andere XLR-kabels geprobeerd (die ik had liggen), maar dat heeft niet geholpen.
- Ik heb de sub er tussenuit gehaald en de speakers rechtstreeks vanuit de audio interface aangesloten. Het kraken/ploppen van speaker L leek toen minder te worden of zelfs op te houden, het pc-geluid van speaker R werd ook veel minder of was zelfs weg. Dit is wel een opmerkelijke constatering!
- Ik heb gemerkt dat ik soms een statische schok kreeg als ik de XLR-kabel uit speaker L wilde halen (kan aan vloerbedekking en schoenen liggen)
- Ik heb alle speakers en sub aan laten staan over meerdere dagen. Ze gaan vanzelf uit en de volgende dag waren de geluiden er weer dus die tip heeft niet geholpen.
- Ik heb de subwoofer aangesloten op een ander, eigen stopcontact. Daarna ook de speakers op ditzelfde stopcontact. Dus alledrie de powerkabels in zelfde blokje met verder niks. Kraken van speaker L lijkt te stoppen. CPU-geluid nu hoorbaar over beide speakers (??).

Wat ik zelf nog kan bedenken, is dat ik misschien goedkope XLR-kabels heb gebruikt en dat ik zou kunnen proberen om duurdere, goed afgeschermde kabels te testen. Ik heb het natuurlijk in meerdere fases opgesplitst: audiokabels vanuit geluidskaart naar M-Patch 2 interface, daaruit XLR naar sub, daaruit XLR naar speakers. Ik heb niet zo veel zin om alles te gaan vervangen, maar wellicht kan ik beginnen met alleen het laatste stuk?

Eventueel dacht ik ook aan een power conditioner of stabilisator, maar ik denk eerder dat het aan de audiokabels ligt en niet aan de stroomvoorziening.

Ik heb ook Bax-Shop om advies gevraagd, maar die kwamen niet verder dan een noise gate installeren. Eventueel kun je ook van die losse ferriet ringen kopen, maar ik weet niet precies hoe dat werkt.

Voorlopige conclusies:
- Als ik de subwoofer uit het plaatje wegneem, dan lijken beide problemen opgelost. Wat kan dit betekenen? Is er iets mis met de sub zelf? Of ligt het aan de manier van aansluiten?
- Als ik de subwoofer wel aangesloten laat (en de speakers dus doorlus), maar alles netjes in eigen stopcontact aansluit, dan lijkt het kraken te stoppen maar is het cpu-geluid nog goed hoorbaar (over beide speakers zelfs).

Advies over wat ik nu verder kan doen? Bedankt!

Aanvulling: momenteel heb ik nu al een tijdje de sub er tussenuit gehaald en de speakers direct op de interface aangesloten. Het is heerlijk stil zonder kraak/plop en zonder pc-geluid. Dit is hoe ik het zou willen! Maar dan wel met de sub er weer tussen :)
 
Computergeluid door je speakers is meestal een aarde probleem. Wat je kan doen als het idd stopt zonder sub, de aarde contacten van het stopcontact afplakken waar je sub in zit.
 
Als je het niet erg vindt, dan begin ik daar liever niet aan. Lees dat dat geen goede oplossing is en zelfs gevaarlijk kan zijn. Dus als daar een andere manier voor is, dan dat liever.

Ik heb nu de sub weer aangesloten en de pc-geluiden zijn weer terug. De kraakjes en plopjes zijn (nog) wel weg.
 
Als je het niet erg vindt, dan begin ik daar liever niet aan. Lees dat dat geen goede oplossing is en zelfs gevaarlijk kan zijn. Dus als daar een andere manier voor is, dan dat liever.



De sub ongeaard gebruiken zal nornaliter geen probleem moeten zijn.
Ook al begrijp ik het als je dat liever niet doet, kan het geen kwaad om het even uit te proberen; dan weet je in ieder geval of dat de oorzaak is of niet.
Je kunt dan gerichter gaan zoeken naar andere, voor jouw gevoel veiligere, manieren om dit probleem op te lossen, danwel omzeilen.

Succes :)
 
Ik heb deze ook, en gekraak gehad. Bij mij kwam het door een lampje op een stekkerdoos eerder in de chain. Zo gevoelig zijn ze. Volg het spoor en zoek naar lampjes of leds. Als je het euvel hebt gevonden zijn het echt leuke boxen. Maar ik zou voor die paar hz geen sub gebruiken. Mijne hoor ik zelf waarneembaar geen meeting op 35 hz.
 
Ik heb een voorzichtige poging gedaan tot het afplakken van de aarde voor de sub, maar nog even voor de zekerheid:

Ik heb een stekkerblokje van 3 aansluitingen waar de beide speakers en de sub in zitten. Ik heb stukjes tape geplakt op de aarde van de aansluiting waar ik de sub in prik (op het stekkerblokje dus). Zodra ik de stekker van de sub er half in stak, hoorde ik meteen een elektrisch geluid uit de speakers komen (soort bzzzz) dus ik ben niet verder gegaan. Gaat dit goed zo?
 
Ok, heb speakers en sub uitgezet, tape geplakt op de aarde van de aansluiting waar ik de sub in prik (speakers zelf dus nog wel aarde) en alles weer ingeschakeld. Kraken/ploppen van de speaker(s) lijkt nu verdwenen, maar computergeluiden worden nog steeds doorgegeven. Bij alles wat ik doe, hoor ik de cpu o.i.d. door de speakers heen. Daarvoor is het afplakken van de aarde dus geen oplossing.

Wat kan ik nog meer doen?
 
Ok, heb speakers en sub uitgezet, tape geplakt op de aarde van de aansluiting waar ik de sub in prik (speakers zelf dus nog wel aarde) en alles weer ingeschakeld. Kraken/ploppen van de speaker(s) lijkt nu verdwenen, maar computergeluiden worden nog steeds doorgegeven. Bij alles wat ik doe, hoor ik de cpu o.i.d. door de speakers heen. Daarvoor is het afplakken van de aarde dus geen oplossing.

Wat kan ik nog meer doen?


Je kunt de drie volgende opties proberen;

1. Je neemt een stukje draad, maak het vast aan de AARDEPIN* van een lege plek in een geaarde contactdoos. Vervolgens ga je met het andere uiteinde van de draad het chassis af van jouw PC, vaak bij een van de schroeven. Als je de draad langs het chassis schuurt, hoor je meestal een licht gekraak, maar eenmaal de draad aan een schroef vastzit houdt dat op. Luister nu of de PC geluiden nog doorgegeven worden.

2. Hetzelfde kun je ook proberen met het chassis van de sub.

3. Derde optie is gewoon het chassis van de sub met het chassis van de PC te verbinden.

*Op de aardepin zit geen stroom.

Hopelijk zit in één van deze drie opties de oplossing.
 
Ik heb het nu weer zonder tape aangesloten, het kraken/ploppen valt mee maar is er nog wel. En de pc-geluiden zijn er ook nog. Ik zal de tip met de draad proberen, maar ik weet niet of dat gaat lukken hier (en erg handig is het ook niet). Wat voor draad moet dat zijn?

Bestaat er niet een Europese variant van de Hum X o.i.d. waarmee je gewoon je stekkerblokje aansluit en dan geen last meer hebt? Of kun je de boel niet op een andere manier afschermen (met ferrietringen ofzo)?

Ik vind het zo raar dat het alleen optreedt als de sub er tussen zit, terwijl die in hetzelfde stopcontact zit als de speakers. Kan het niet aan de sub zelf liggen?
 
terwijl die in hetzelfde stopcontact zit als de speakers.

Is dat sowieso niet het probleem? Als je nog ergens een verlengsnoer hebt liggen, kun je de speaker voeden uit een stopcontact dat op een andere groep zit. Als het probleem dan is opgelost, weet je dat het daar aan ligt.

Wat ik zelf heb gedaan is heel simpel een contactblokje van 3 zonder randaarde in het geaarde stopcontact pluggen en de monitoren dan op dat blokje. Je omzeilt op die manier ook de randaarde. Afplakken lijkt me wat lastiger. Randaarde omzeilen voor monitoren is geen probleem zolang de bedrading van de monitoren gewoon in orde is en zolang je ze niet onderdompelt in water. Als er wel iets mis is net de bedrading, waren je stoppen er zeer waarschijnlijk al doorgeslagen.
 
Ik vind het zo raar dat het alleen optreedt als de sub er tussen zit, terwijl die in hetzelfde stopcontact zit als de speakers. Kan het niet aan de sub zelf liggen?

Juist dan heb je wel kans dat je ergens een aardlus maakt, zeker als de sub een actief high-pass filter heeft voor de speakers. Zit er op de sub geen schakelaar om hem te floaten?
 
Back
Top