hoe zit het nou met boxen (monitors) spiekers

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.957
Locatie
Hilversum
Stelling: je koopt een Behringer setje van 30 euro op marktplaats en die heeft in een room een uitzonderlijke uitslag van 30hz tot 20khz een freqrespons verschil van 5 dB OP 80 SPL . Je koopt een tweedehands Bigfoot reverentie spiekerset van 8999 euro deze heeft een verschil van 5 dB OP 80 SPL van 30hz tot 22khz. allebei hebben ze een extreem laag ruis en distortion gehalte Welke monitor box is dan beter, of beter op welke spieker (monitor) zou jij afmixen? waar zit het verschil?
eigenlijk vraag ik hoe kan je nou horen of en monitor spieker juist is?

moet je mee gaan met mensen die roepen dat "die" spieker het einde is
moet je 8000 euro op tafel pleuren en denken " dan heb ik zeker wat" omdat dat toevallig in de SOS stond.
moet je naar een uitslag kijken van een meeting die ook 2/3 van je room eigenlijk is.
moet je afgaan op je oren in een winkel.

ik ben aan het kijken naar monitors van ongeveer 40 tot 20khz . Er is zoveel keuze van 30 euro tot 10.000 euro en de verschillen zijn super klein. Er wordt als vrouwen gewauweld over die en die.
"die" zij beter dan "die" terwijl de uitslagen hetzelfde lijken. Ze gaan ook allemaal veel harder dan het mensenlijk gehoor ooit aankan. In prijs is het verschil zo groot.!!!

Ik snap dat er een heel groot Facebook "like" gehalte aan kleeft maar toch wil ik deze vraag stellen. wellicht kan iemand iets zinnigs zeggen.
waarom deze vraag:
Ik heb naast een set ns10m s ook een set maudio boxen die een heel stuk rechter lijken in mijn room door meting, deze zijn op marktplaats zo rond de 60 70 euro Ns10m gaan op ebay rond de 700 euro.
 
Laatst gewijzigd:
ik weet niet of de verschillen zo super klein zijn
vertrouw vooral je OREN zou ik zeggen

waar zit de like knop eigenlijk :D
 
ik weet niet of de verschillen zo super klein zijn
vertrouw vooral je OREN zou ik zeggen

waar zit de like knop eigenlijk :D
like-small.jpg


niet te hard duwen, hij is een beetje fragiel.
 
Last edited by a moderator:
Ik ken er niks van, maar mijn gevoel zegt: een set die goed klinkt als je gekende muziek hoort (persoonlijk dus)
Een niet al te goede set als vergelijk erbij omdat de meeste mensen ook thuis maar op rommel luisteren.
Ivm resons weergave curve: als de fabrikant ze opgeeft, software trekt die curve zo vlak als ze je maar willen doen geloven. Wat ben je bovendien met de ultieme speaker als je zelf een dip in je gehoor hebt ergens tss de 2 en de 6KHz, als je er geen rekening mee houdt? Tel er de ruimte bij die vast maar zelden neutraal is, en ik heb zo iets van 'niet teveel focussen, de eventuele mastering is voor de specialist'
 
Resultaat is de som der delen (kamer +'speaker respons)
Daarnaast heb je nog zoiets als resolutie en controle
 
Hoi Dre, vanuit mijn passie voor muziek heb ik me verdiept in hifi/geluidskwaliteit en heb in mijn zoektocht al enkele zeer mooie en soms ook erg dure sets mogen beluisteren. Aan het begin van deze hobby stond ik erg sceptisch tegenover elitair hifi gepraat en hou nog steeds niet van rare fratsen die erg duur zijn. Op een aantal van die zaken heb ik op een geven moment wel wat mijn mening moeten herzien en op andere vlakken is die alleen maar aangesterkt. Deze zoektocht heeft mij tot de volgende visie op geluid gebracht:
Goed geluid bestaat voor mij uit de volgende elementen: een vlakke frquentierespons. Dit zorgt ervoor dat je geluid eerlijk is. Wil niet zeggen dat geluid niet mooi kan zijn zonder vlakke respons, maar eerlijk is het dan niet meer. Ditbetekend dat iets op die ene set mooi klinkt, maar dat deze mix op een andere set echt erg anders kan klinken.
Ruimtijkheid: dit betekent voor mij dat de muziek niet als een massieve blob weergegeven wordt, maar dat je er als het ware doorheen kan kijken. Ook hoor je het geluid als je je ogen sluit niet uitde boxen komen,maar boor je duidelijk de plaatsing van de geluiden in de mix. Verder kun je de geluiden afzonderlijk goed gescheiden horen ipv dat ze meer over elkaar heen weergegeven worden.
Dynamiek: hier is vaak veel verschil te horen tussen een goedkoop systeem en een duur systeem met beide een vlakke respons. Voornamelijk de transient komen vaak beter uit de verf op het duurdere systeem. Hierdoor klinkt je attack feller en je geluid dynamischer. Beetje gelijk aan een snare met een goed gestemd nieuw vel en eentje met een oud en uiteglubberd oud vel.
definitie bas: vaak geeft het duurdere systeem de bas preciezer weer dan het goedkopere.

Al deze elementen bepalen voor mij de kwaliteit van het geluid en zijn zeker niet allemaal afhankelijk van een vlakke respons. Biervoor geldt denk ik veel luisteren zodat jedit ook gaat horen zodat je voor jezelf de afweging kunt maken wat jij nodig denkt te hebben. Je hebt namelijk niet het allerbeste systeem nodig om muziek op te mixen, maar er is wel degeliji veel verschil in veluidskwaliteit en dat maakt iig voor mij het wel leuker om met muziek bezig te zijn.
ik hoop dat je hier wat aan hebt en ben nieuwsgierig waar je straks op uit gaat komen.
 
en sinds je bij iedere online boer ook gewoon kan bestellen met tot bij BAX zelfs 60dgn retour garantie
zou ik gewoon gewoon een setje van €500 en een setje van €5K bestellen en gewoon eens lekker thuis gaan luisteren. Als je voor jezelf al weet dat je geen 5k€ of 10k€ aan monitoring wilt uitgeven, hoef je in die categorie natuurlijk ook niet te zoeken.
maar de verschillen tussen bij een Mackie HR824 en een K&H / Neumann 0310 zijn G R O O T
 
Verder valt een speaker natuurlijk goed te vergelijken met een vrouw: een computer kan natuurlijk prima berekenen of ze de ideale maten heeft (oftewel of ze een volledige vlakke respons heeft), maar of ze ook echt leuk is.... Daar komen natuurlijk meer dingen bij kijken :)
Dus meten is weten, maar voelen is zien
 
Als je speakers wil vergelijken met vrouwen, ik zou regelmatig van setje wisselen.
Maar we wijken af
 
Ik ga regelmatig voor informatie van buitenaf.
De reden dat ik hiervoor ga is dat ik gemerkt heb dat zelf luisteren mij geen goede referentie oplevert.
Ik weet natuurlijk wel wat ik hoor, maar dat kan niet op tegen de jarenlange ervaring van een hele grote steekproef mensen.
Een nadeel van deze keuze is dat je altijd rondom de grootste gemene deler dartelt, maar dat vind ik met monitors niet zo erg.
 
Verder valt een speaker natuurlijk goed te vergelijken met een vrouw: een computer kan natuurlijk prima berekenen of ze de ideale maten heeft (oftewel of ze een volledige vlakke respons heeft), maar of ze ook echt leuk is.... Daar komen natuurlijk meer dingen bij kijken :)
Dus meten is weten, maar voelen is zien
 
leg uit? niet alle monitoren klinken namelijk hetzelfde, smaak moet ook niet het doel zijn, maar een neutrale gedetailleerde weergave. ;)
 
Ik vermoed dat het TS juist om gaat te achterhalen wat de criteria zijn om de neutraliteit/delaille/kwaliteit van studiomonitoren te beoordelen.
Natuurlijk zijn er, zoals door anderen reeds is aangegeven, meer aspecten, behalve het frequentieverloop, die de toepasbaarheid van een studiomonitor bepalen.
Maar als wij ons beperken tot dit aspect, kan ik melden dat er tussen het frequentieverloop van 30Hz tot 20kHz met +/-5dB tolerantie bij twee verschillende monitorsets een wereld van verschil kan zijn, bijvoorbeeld:

-1. 85dB van 30Hz tot 450Hz en 75dB daarboven tot 20kHz
-2. een als een zaagtand uitziend verloop van 30Hz tot 20kHz, binnen de +/-5dB marges
-3. kaarsrecht 80dB, behalve een 5dB dip tussen 30Hz en 45Hz en een piek van 5dB bij 19kHz

Dus allemaal 30Hz -20kHz, +/-5dB, maar totaal verschillend qua klank en (frequentie)neutraliteit.

Een ander aspect van professionele monitors die tegenwoordig vaak over het hoofd wordt gezien of compleet ombekend lijkt te zijn geraakt, is het vermogen om LANGDURIG de output stabiel te kunnen weergeven.
 
REW en zo, is hier al tig keer uitgelegd

Ik lees er 'hier' niets over anders.
Maar als je geen zin hebt om iets uit te leggen zeg het dan gewoon.
Ik bedoel blijkbaar heb je de kennis, en laat dat graag in bijna iedere thread weten, maar als iemand een oprechte vraag stelt is het ineens belachelijk dat die dat niet weet of zo ?
Zo komt het over in ieder geval.

OT: ik denk dat als je op speakers van 600 euro geen goede mix kan maken dan lukt je dat ook niet op iets van 5000 euro.
 
Back
Top