Beste reverb vst's anno 2016/2017?

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Wat zijn jullie ervaringen? Er is al een topic over maar die is al weer van even geleden.

De lexicon pcm bundel is nu nog 200 euro, en de eventide blackhole 50 euro, nou moet ik me natuurlijk niet door de kortingen laten verleiden maar ik heb nog tot 25 december voor de lexicon bundel, en voor de eventide eind december. De valhalla reverbs zijn 50 euro stuk en die kunnen het hele (komende) jaar nog.

Wat mij stoort aan de meeste reverbs is dat de tail klinkt als een flauw onnatuurlijk aftreksel van de input en niet als een mooie verlenging, wat er weer voor zorgt dat de reverbs moeilijk in te mixen zijn en de mix snel laten vollopen. misschien zeg ik het zo verkeerd maar dat is een beetje hoe ik het zie.

Kom zelf van tc m-one, lexicon mpx550, behr v-verb.
 
Ik gebruik zelf al jaren de Audio Damage EOS en de PCM Bundle.

De EOS voor de dikke heftige reverbs en de lexicon voor de subtiele reverbs op de hele mix.

Maar de EOS volgens mij zit daar de valhalla techniek in ;)
 
Het ligt er natuurlijk aan wat voor soort reverb je zoekt, van subtiel en onhoorbaar tot en met een volle, karakteristieke galm..
Veel reverbs mengen niet goed met de bron en vooral als er in het brongeluid al een (kleinere) akoestiek hoorbaar is zal je dit er meestal doorheen horen.

Op dit moment zijn dit mijn favorieten:

karakter:
Relab lx480 (duur!)
Softube TSAR
Valhalla plate
SKnote Verbtone (veel demo's gehoord, nog niet zelf getest)

flexibel /neutraal:
Exponential Audio Nimbus
Fabfilter Pro-R
SSL X-verb

De laatste tijd ben ik eigenlijk niet zo'n liefhebber meer van convolutiegalmen. Het kan goed werken maar vaak klinken ze toch blikkerig en zelfs met die nieuwe Verbsuite (fusion-IR) merk ik dat.
 
Ik zou iig voor 50 euro die blackhole kopen. Hoewel die redelijk extreem is en dus meer geschikt voor film-game dingen. Ik gebruik hem best vak in mijn tracks maar dan heel subtiel en dat werkt te gek.
Voor de rest valhalla kun je je geen buil aan vallen.
 
Toevallig ben ik de afgelopen weken ook op zoek geweest naar een goede reverb plugin. O.a. de FabFilter Pro-R, Toraverb, Lexicon PCM & LXP, en Valhalla Shimmer & VintageVerb uitgebreid beoordeeld. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Valhalla VintageVerb. Dit vind ik een erg goede reverb met een diepe sound, waar de tail netjes en smooth blijft, zelfs bij een enorme galm. Ook kleine ruimtes doet hij prima. En voor 50 dollar was de keuze dan snel gemaakt. De lexicon PCM is ook een erg mooi pakket, maar toch nog wel een behoorlijk stuk duurder, en je hebt er iLok voor nodig (waar ik niet zo'n zin in had).
 
Toevallig ben ik de afgelopen weken ook op zoek geweest naar een goede reverb plugin. O.a. de FabFilter Pro-R, Toraverb, Lexicon PCM & LXP, en Valhalla Shimmer & VintageVerb uitgebreid beoordeeld. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Valhalla VintageVerb. Dit vind ik een erg goede reverb met een diepe sound, waar de tail netjes en smooth blijft, zelfs bij een enorme galm. Ook kleine ruimtes doet hij prima. En voor 50 dollar was de keuze dan snel gemaakt. De lexicon PCM is ook een erg mooi pakket, maar toch nog wel een behoorlijk stuk duurder, en je hebt er iLok voor nodig (waar ik niet zo'n zin in had).
Ik heb ook om deze reden de VVV gekocht en zeer tevreden mee
Het is mijn enige betaalde plugin (naast de plugins die bij ableton zitten) en zijn geld helemaal waard
 
Ik heb zelf de VintageVerb en de Blackhole. Allebei charactervolle reverbs waarvoor ze ontworpen zijn maar weinig subtiel.

Ik heb ook de ToraVerb maar daar ben ik persoonlijk minder over te spreken... maar dat is smaak want blijkbaar vinden veel mensen hem wel goed. Misschien heb ik het juiste knopje nog niet gevonden :)

Ik zoek zelf nog een meer subtielere reverb voor op de main mix. Convolution ben ik persoonlijk ook niet zo'n fan van. Is volgens mij vooral een CPU hongerige hype, waarschijnlijk uitgevonden door meneer Intel zelve :D
 
In dat geval zou je de Exponential Audio Phoenix of Nimbus eens kunnen proberen, die kan zeer subtiel werken, en soms werkt enkel het gebruik van early reflections zonder de galmstaart heel goed.
 
Laatst Toraverb met blackfriday gekocht. Ben er niet zo over te spreken. Moeilijk om heb subtiel toe te passen. Vast populair bij bigroom muziek, maar niet mijn kopje thee.

Vaak gebruik ik de convolution reverb in Ableton, maar ben er lang niet altijd gelukkig mee.

Leuke suggesties hier boven.
 
Heb tot nu toe large halls van vahalla room, Black hole en de lexicon pcm bundel getest.

De blackhole vind ik mooi, maar ik weet niet zo heel goed wat ik ermee aan moet. Zou als fx inderdaad leuk zijn maar daar ben ik op moment niet naar opzoek.
De lexicon vond ik oke tot ik de valhalla room hoorde. Die klinkt toch wel even wat mooier, laat de lexicon klinken als een budget galm in mijn oren.

Moet nog verder gaan testen maar nog niet van gekomen. Ga de andere hier geopperde vst's nog proberen.

.
 
Ik heb die verbs van Native Instruments weet niet goed wat ik ervan moet denken... De verb van ableton zelf klinkt nu toch ook niet slecht?
 
Voor mij is elke VST galm bruikbaar. Want welke maatstaf gebruik je om slecht / goed / beter te bepalen?
Ik bekijk dit erg eenvoudig: Als ik vind dat het effect past op de sound die ik erdoor jaag en dat als resultaat heeft dat het aangenaam in de mix klinkt, zal de rest me worst wezen.
En dus surf ik door de verschillende mogelijkheden / presets en tweak ik parameters om dan te kiezen zodra ik tevreden ben.
Je kan natuurlijk wel een aantal gerenommeerde hardware galmen (480/960/H3000) nemen als voorbeeld, om VST's te vergelijken, maar zelfs dan nog betekent dat niet automatisch dat indien je die HW zou gebruiken, het resultaat evenredig goed zit. Hier staat een 960L met remote in nieuwstaat stil btw. Iemand kopen ? 9K. Dit is geen grap. Ik krijg 'm aan de straatstenen niet kwijt.
Ik gebruik de Lexicon Bundle, AEther 2C, Waves, en zelf de simpele Logic galmpjes. Dewelke nu best is, onmogelijk te zeggen want erg afhankelijk van de situatie.
Wat wel is : de ene VST geeft soms sneller resultaat dan de andere. Maar om nu op basis daarvan te bepalen wat goed is...?
 
De Eventide blackhole is naar mijn ervaring de enige reverb die echt een gevoel van space en diepte kan geven aan een mix. Je moet er wat aan tweaken om niet al te outlandish te klinken maar het resultaat is er naar. 2e keuze is die standaard reverb in reason 9, verbazingwekkend goed!
lexicon, eon, valhalla is allemaal leuk maar niet zo 3d als de blackhole.
 
Grappig, ik heb een h9 gehad en was eigenlijk diep teleurgesteld in de blackhole. Geen mooi stereobeeld, decay lastig goed te krijgen en leek alsof de reverb niets met de sound te maken had maar meer een gelayerd geluidje eronder was. Heeft ongetwijfeld ook te maken met wat je erin stuurt.
Heb nu gratis via focusrite (iedereen die een focusrite product heeft kan m ook gratis downen) eventide room vst, die vind ik wel heel mooi klinken.
 
Back
Top