Behringer TD-3 (TB-303 clone)

Amazona heeft NAMM in haar bol en denkt dat ze in een korte video met Robert Winterhoff een nieuwe verrassing van Behringer hebben ontdekt: een 303! Daar achter in het hoekje, naast de RD-909.

"Daneben steht ein bisher unbekanntes graues Instrument. Macht Uli Behringer da weiter, wo er 2018 aufhörte, kann dieses ein analoger Klon des legendären Roland TB-303 Bassline Synthesizers sein mit erweiterten Funktionen. Wir denken ja, denn wir 1 und 1 zusammenzählt, kommt unweigerlich darauf, dass dem berühmten Trio in der Behringer-Palette noch ein Mitglied fehlt."


https://www.amazona.de/top-news-behr...g-synthesizer/
behringer-303-730x382 (1).jpeg - Click image for larger version  Name:	behringer-303-730x382 (1).jpeg Views:	1 Size:	29,1 KB ID:	3664023
 
Last edited by a moderator:
Eerste filmpje wat ik goed vind klinken gek genoeg, ook al is het via de mic opgenomen (of misschien juist wel daarom?)...Programmeren op de old school manier kan een crime zijn inderdaad. Zeker als je uitgewerkte sequensen wil programmeren. Daarom hoor je zo veel random-achtige sequensen in acid. Hoe is het programmeren via de software?

Kan je hierrrr doen ;)

Is dat fragment alleen met de filter mod?
 
De software heb ik nog niet gebruikt, dus daar kan ik niks over zeggen. En over dat fragment, volgens mij wel, maar voor de zekerheid zou je in dat topic even moeten kijken..
 
Bedankt voor het goede vergelijk. Ik kan niet zeggen dat ik de TD nu heel veel beter vind klinken dan de TB-03. Wel hoor ik bij de RD meer squelch zoals ik ook al bij dat filmpje hoorde. Misschien te veel.
Wat vind jij precies beter klinken dan de TB-03 dan?

Hmm, de TD3 klinkt in mijn oren muziekaler.
De TB-03 klinkt wat meer choppy en de TD3 heel fluid, volgens mij is het de vorm van de vcf envelope als de accent open gaat.
Ook vind ik persoonlijk de resonantie heel mooi klinken, niet een pure sinus piep maar iets met wat modulatie eroverheen, alsof het 2 feedback circuits zijn op dezelfde vcf frequentie.

Maar dat neemt niet weg dat het beiden heerlijke bakkies zijn die mijn studio niet meer zullen verlaten. :halleluja
Ik zal proberen vanavond nog een nieuw vergelijkingsfilmpje te maken waar ze om en om te horen zijn.
 
Iemand al geprobeerd om hem met een Beatstep Pro te sequencen? Hoe werkt dit mbt slides en accents?
 
Ik niet, heb geen beatstep...

Wel een MAM MB33 en heb een video opgenomen waar ik hem vergelijk met de TD-3, of beter gezegd, waar je hem zelf kunt vergelijken, ik draai alleen aan de knopjes ;)

 
Ok! Mijne was er vrijdag. De lage prijs maakt dit zeker een heel aantrekkelijk 303-tje. De mb-33 is € 130 zonder de sequencer. En juist die sequencer maakt de 303 zo tof. Het programmeren van de sequences lijkt aanvankelijk lastig omdat je niets "ziet" vwb positie/step etc, maar dat maakt het ook wel weer leuk. Met een beetje tellen kom je al een heel eind. De ingebouwde distortion is ook goed en doet wat hij moet doen. Binnen een half uurtje had ik mijn eerste acid loopje op de Behringer naar tevredenheid geprogrammeerd.

Voor het geld is de bouwkwaliteit absoluut prima (pots/leds/buttons etc) maar hij is naar mijn smaak wel erg licht, te groot en heeft beperkte midi implementatie. Maar... er is iets met dit apparaat. De Behringer raakt mij niet, er ontbreekt ziel. De TB-03 tovert elke keer weer een glimlach op mijn gezicht. Is het de klank, de ingebouwde effecten, de workflow, het design, de eenvoudige integratie in mijn set-up of gewoon haar "elegantie". Voor mij lijkt bij de TB-03 alles te kloppen.
 
Voor het geld is de bouwkwaliteit absoluut prima (pots/leds/buttons etc) maar hij is naar mijn smaak wel erg licht, te groot en heeft beperkte midi implementatie. Maar... er is iets met dit apparaat. De Behringer raakt mij niet, er ontbreekt ziel. De TB-03 tovert elke keer weer een glimlach op mijn gezicht. Is het de klank, de ingebouwde effecten, de workflow, het design, de eenvoudige integratie in mijn set-up of gewoon haar "elegantie". Voor mij lijkt bij de TB-03 alles te kloppen.

ok, mijn TB-03 nog even niet verkopen dus, even afwachten wat de Behringer geeft. Ik ben niet zo kapot van de kwaliteit van de effecten van de TB-03. Vooral de distorion is niet geweldig. Volgens mij is die van de Behringer wel beter toch?
 
ok, mijn TB-03 nog even niet verkopen dus, even afwachten wat de Behringer geeft. Ik ben niet zo kapot van de kwaliteit van de effecten van de TB-03. Vooral de distorion is niet geweldig. Volgens mij is die van de Behringer wel beter toch?

Distortion is naar mijn idee bij de tb03 best goed uitgebalanceerd. De drie modellen gebruik ik wisselend en jaag haar soms nog eens door kuassa overdrive, distortion of door Guitarrig. Al met al gaat het denk ik om smaak of misschien zelfs workflow in de daw. Ik werk veel met vst. De tb-03 hou ik, de behringer is voor mijn setup wat overkill. In mijn opinie is de behringer voor live gebruik wel weer meer geschikt. Al met al hou ik van zilvere piepdozen
 
Ik niet, heb geen beatstep...

Wel een MAM MB33 en heb een video opgenomen waar ik hem vergelijk met de TD-3, of beter gezegd, waar je hem zelf kunt vergelijken, ik draai alleen aan de knopjes ;)



Cool!

Nog beter zou het zijn wanneer je bij beide de volume op 12 uur zet. Bij de MB33 gaat hij daarboven namelijk wat oversturen (kan wenselijk zijn, maar klinkt wolliger en minder zoals het origineel). Ook heb ik gelezen dat de TD-3 bij max volume wat overstuurt, met name bij accents.

Heb zelf ook de MB33 en mocht je zin hebben, zou ik een zelfde soort filmpje maar dan dus beide volume op 50% erg waarderen :)
 
Cool!

Nog beter zou het zijn wanneer je bij beide de volume op 12 uur zet. Bij de MB33 gaat hij daarboven namelijk wat oversturen (kan wenselijk zijn, maar klinkt wolliger en minder zoals het origineel). Ook heb ik gelezen dat de TD-3 bij max volume wat overstuurt, met name bij accents.

Heb zelf ook de MB33 en mocht je zin hebben, zou ik een zelfde soort filmpje maar dan dus beide volume op 50% erg waarderen :)

Thanks :). Ik wist dat niet van de volume en distortion, dat zou dan wel beter geweest zijn inderdaad. Aangezien ik wat andere prio's heb in de homestudio zit een nieuwe video er niet in, kan wel even een paar filtersweeps in audio voor je opnemen.
 
Thanks :). Ik wist dat niet van de volume en distortion, dat zou dan wel beter geweest zijn inderdaad. Aangezien ik wat andere prio's heb in de homestudio zit een nieuwe video er niet in, kan wel even een paar filtersweeps in audio voor je opnemen.

Kijk maar. Alles is welkom :)
 
LOL, mjaaaa ik hou mijn rollie tr-03 en behringer mot ik nait.

Als iemand dat zegt neem je diegene tog niet serieus ?
Mischien heeft diegene geen oren, of wil jouw beinvloeden om geen behringer te kopen.
Nog geen analoge distortion over die roland heen gezet zeker ?, Neeej, want de interne distortion klinkt zo mooi.
Probeer het eens voor de grap en kijk wat je hoort, dan zeg je wel wat anders, of heb je je tr-03 op batterijen lopen ?

Ik kan jouw zeggen : zolang die roland nog geld waar is kun je hem nog snel verkopen.
Mischien wil degene eerst zijn roland verkocht hebben ?, voor de prijs omlaag gaat.
 
Laatst gewijzigd:
Ik hou in ieder geval mijn Roland TB-03 en ben ook niet van plan om die te verkopen om dan een behringer te halen...
 
Ik hou in ieder geval mijn Roland TB-03 en ben ook niet van plan om die te verkopen om dan een behringer te halen...

Ik ook. De TB-03 heeft een hele hoop extra features die de TD-3 (waarschijnlijk) niet heeft zoals een display, ingebouwde speaker, delay en reverb, batterijen (niet zeker of de TD-3 op batterijen kan lopen), 2 manieren om je deuntjes te programeren, de originele manier en een makkelijkere steprecording, import en export van je patterns naar pc, stroom en data verbinding via usb. De case om hem in 45 graden te zetten. En als ik het echt analoog wil neem ik mijn x0xb0x wel. Maar losstaand daarvan, wel geweldig dat Behringer dit aanbiedt voor zo weinig natuurlijk.
 
Ik ook. De TB-03 heeft een hele hoop extra features die de TD-3 (waarschijnlijk) niet heeft zoals een display,

Dat is wel een groot pluspunt inderdaad. Veel makkelijker met programmeren. Het belangrijkste is echter dat je het tempo in BPM kan instellen. Aangezien ik altijd alles als audio in mijn DAW opneem of mijn delays op BPM instel in mijn effectapparaten is dit zeer handig. Bij de originele 303 of de Behringer moet je altijd weer een extra apparaat laten meelopen om het tempo te triggeren en te syncen als je precieze BPM wil.
 
Dat is wel een groot pluspunt inderdaad. Veel makkelijker met programmeren. Het belangrijkste is echter dat je het tempo in BPM kan instellen. Aangezien ik altijd alles als audio in mijn DAW opneem of mijn delays op BPM instel in mijn effectapparaten is dit zeer handig. Bij de originele 303 of de Behringer moet je altijd weer een extra apparaat laten meelopen om het tempo te triggeren en te syncen als je precieze BPM wil.

Absoluut. Misschien heeft de tb-03 gewoon een andere doelgroep dan de td3.
 
Absoluut. Misschien heeft de tb-03 gewoon een andere doelgroep dan de td3.

Nee, dat denk ik niet. Het heeft alles te maken met de prijs. Maar blijf nog steeds bij mijn standpunt, die TD-3 klinkt echt heel goed. Heb ondertussen ook eentje besteld. Goed is goed.
 
Laatst gewijzigd:
Ik hou in ieder geval mijn Roland TB-03 en ben ook niet van plan om die te verkopen om dan een behringer te halen...

Nee, dat denk ik niet. Het heeft alles te maken met de prijs. Maar blijf nog steeds bij mijn standpunt, die TD-3 klinkt echt heel goed. Heb ondertussen ook eentje besteld. Goed is goed.



Hoe je binnen twee dagen toch kan omslaan....
 
Back
Top