Algemene info over synths gezocht voor beginner

Willem Daan

Nieuwkomer
Lid sinds
7 november 2017
Berichten
2
Locatie
Utrecht
Hallo, ik ben erg nieuw op dit forum. Ik heb zelfs geen synth, zo nieuw ben ik.
Ik speel nu zo'n 20 jaar toetsen in verschillende bands, en heb wel een paar keer keyboards gehad. Maar ik speel nu al jaren op een Yamaha CP300, wat me op zich goed bevalt.

Ik wil echter nu wel een keer de stap maken naar twee rijen toetsen, een synthesizer (of keyboard als dat beter blijkt te zijn) bovenop de CP300. Dit vooral omdat ik momenteel in een band zit waarmee ik vooral jaren '80 muziek speel... 8)
Denk aan Europe, Van Halen, Bon Jovi, Whitesnake. Daarvoor heb ik dus een betere sound nodig (maar ik blijf ook veel grand piano en elektrische piano gebruiken).

Hopelijk ga ik informatie hieromtrent via dit forum vinden. Ik zal de forumdiscussies afstruinen. Momenteel neig ik naar de DX7, die ik dan dus ergens vierdehands moet gaan kopen ofzo. Maar ik heb nog te weinig kennis van zaken vind ik.
Ik ben ook al naar KeyMusic, muziekwinkel, in Utrecht geweest. Maar daar proberen ze je vooral nieuwe, behoorlijk prijzige synths te verkopen. Ik ga het denk ik beneden-gemiddeld intensief gebruiken, is meer voor 'bij' mijn piano.

See you around!

Willem Daan
 
Welkom !
Prophet 08 of nordlead misschien iets voor je ?
 
Thanx voor je antwoord sunny pedaal!

Ik ben er even wat dieper ingedoken. Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Roland Juno DS61. Werd ook hier besproken zag ik:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=204651

Volgens mij een prima synth voor wat ik zoek, en deze past ook goed binnen mijn budget. Nord en Prophet zijn misschien net iets te duur voor wat ik zoek (ik speel de meeste partijen nog steeds op mijn elektr. piano als ik optreed).

Maar ik blijf nog even rondkijken.
 
Welkom!

Ik sluit me aan bij de suggesties van Sunny - tweedehands kun je een Nord Lead toch voor een redelijk prijs vinden lijkt me. Dat gezegd hebbende: met een synth als de DS61 kun je volgens mij alle kanten op, dus dat lijkt me geen slechte keus om mee te beginnen. Alternatieven zijn onder meer de Korg Kross en de Yamaha MX-serie.
 
Gaat het om een coverband? Of spelen jullie eigen werk?
Als het om een coverband gaat zou je eens kunnen kijken naar een rompler uit begin jaren 90.
Dan heb je veel verschillende geluiden snel binnen handbereik.
Als je een bekende rompler koopt (JV1080 ofzo) dan kan je veel geluiden direct van het internet afhalen en hoef je niet eerst zelf het wiel van het synthesizer programmeren uit te vinden.
 
dx7 is niet echt een simpele synth voor die stijlen, ik zou gaan kijken naar een korg kingkorg, die zijn rond de 500 euro tweede hands en geven je naar mijn mening alles wat je nodig hebt in een cover band als 2e synth.
 
Volgens mij zijn de hits van die bands toch wat vaker nog uit begin jaren 80. Dus analoge bakken. Dan zit je vaak richting Oberheim / Roland. Roland heeft de Boutiques zoals de JP-08 en JX-03. Oberheim heeft eigenlijk alleen maar de Matrix 1000 of vrij dure alternatieven. Daarna moeten er nog effecten overheen om het echt goed te laten klinken, dat trompetje van The Final Countdown is vrij simpel maar er zit wel een dure reverb overheen. Je kunt het wel allemaal prima met MIDI aansturen. Maa ik weet niet of je het überhaupt zelfs leuk vindt om zelf dingen te programmeren?

Volgens mij zijn all-in-one keyboards van Korg of Yamaha toch de beste oplossingen. Die zijn ook echt gericht op werkende musici in bijvoorbeeld coverbands dus die hebben vaak al wel een geluid wat in ieder geval sterk lijkt op Jump en dat soort klassiekers. Ook kun je performances bouwen waarmee je met je pedaal door de diverse instrumenten binnen een bepaald nummer kunt skippen.

 
Rompler kun je alle kanten mee op. Kijk eens naar een Yamaha Motif XS ofzo, die zijn tegenwoordig vrij goedkoop tweedehands, hebben een prima klavier en ontzettend veel goede geluiden aan boord (zowel akoestische geluiden als synthgeluiden en alles is goed te bewerken).
 
Kebu doet zijn eighties rifjes meestal op de Poly61, betaalbare classic.
Een M1 van 250€ brengt je ook een heel eind.
 
Een aangewezen persoon voor info hieromtrent lijkt mij Hans de Vries.
Hans is toetsenist van de band 'van Beukenstein' met gelijksoortig werk.
Hij is ook lid van dit forum en schreef in de jaren '80 via uitgeverij
Kluwer een compleet Nederlandstalig boekwerk over synthesizers.
Heeft veel live ervaring met toetsen spelen in een band . . .


 
Ik zou voor een Korg Radias gaan, veel presets die in een handomdraai ook snel zijn aan te passen zijn naar eigen smaak, prijs rond de 700 euro.
 
Back
Top