Roland Integra 7 vs Yamaha Motif XS6

matje123

Ingeburgerd
Lid sinds
24 september 2019
Berichten
51
Is er qua sounds veel verschil tussen de Roland Integra 7 en Yamaha Motif XS?

Ik heb nu een Motif XS en twijfel om nog een Integra er bij te halen. Mijn vraag is echter of dit een meerwaarde heeft. Ik gebruik de Motif live bij een allround coverband.

De Integra is wel weer een bak hardware. Bestaan er vergelijkbare libraries die je op je pc zet en die je middels midi kunt bedienen?
 
Er zit aardig wat overlap tussen die 2, vooral bij de 'realistische' instrumenten. Maar je hebt natuurlijk wel de Roland sound en de Yamaha sound met elk hun eigen karakter. En er zitten veel klassieke Roland geluiden in van de oudere synths. Of het bij een coverband heel veel toevoegt als je de XS al hebt betwijfel ik.
 
Als ik zou moeten kiezen tussen een Integra voor extra geluiden en een pc op het podium: 100% de Integra !
Sneller opgebouwd, minder verbindingszooi dat fout kan gaan, enz.

Er zit zeker overlap in de sounds tussen de Roland en de Yamaha, maar dat geldt eigenlijk wel voor alle bakken met (o.a.) "realistische" instrumenten. Zoals Nap al aangeeft, zijn de verschillen ook groot genoeg om toch wat te kiezen te hebben.

Wil je de Integra dan via midi aan je XS hangen ? Dat is een mooie mogelijkheid. Het vergt wat proggen om te bepalen welke sound uit welke bak je wanneer hoort, maar dan heb je wel een prettige setup op het podium. Vooral een kwestie van inrichten dus.
Ik gebruik zelf een enigszins vergelijkbare setup op het podium, 2 workstations. Per nummer is het even stoeien, daarna is het een kwestie van zorgen dat je patches in de volgorde van jullie playlist staan en met een pedaaltje doorstampen naar de volgende patch.
 
Op dit moment gebruik ik de Motif en een Nord Stage 3 op bet podium. Wat betreft het proggen valt het wel mee. Alles is gekoppeld aan een Ipad met Forscore. Voor ieder nummer heb ik een pdf aangemaakt met de akkoordenschema’s. Zodra je de pdf opent wordt er een program change naar beide gestuurd. Daarbij stuur ik ook HEX messages naar de Motif waardoor bv midi kanalen wijzigen, modes, etc. Op het podium hoed ik dus weinig te doen....nummer op Ipad kiezen en klaar. Op die manier zou ik de Integra snel vanaf beide boards kunnen bespelen.
 
Back
Top