Modulair

BOZZMANIA

Hardcore4life
Lid sinds
25 oktober 2019
Berichten
52
Locatie
Utrecht
Hey all.

ik zit te denken om aan een modulair systeem te beginnen, maar ben daar nog helemaal niet in thuis. Ik zie termen als 3U 6U 84HP enz. Kan iemand mij eens bijlichten wat deze maten betekenen ? Ik wil zelf een case bouwen met 3 of 4 rijen, dus heb ik nodig de busboards, rails en wat voor voeding ?

Wat zijn de eerste modules die ik erin zou moeten zetten wil ik voor een relatief beginners bedrag al wat lekkere tunes kunnen maken ?

ik hoor t graag ! Thanks
 
Het aantal U geeft het aantal rijen aan - waarbij 3U één rij is, 6U twee rijen, 9U drie rijen enzovoort. Het aantal HP bepaalt de breedte van de kist, hoe meer HP hoe breder. Afhankelijk van het formaat heb je inderdaad busboards en rails nodig, en welke voeding je nodig hebt, is afhankelijk van de modules die je wilt installeren... maar welke dat zijn, dat kun jezelf het beste bepalen.

Op www.modulargrid.net vind je heel veel informatie, net als op www.muffwiggler.com.

Succes!
 
Behalve sites zoals de hierboven genoemde kan je ook bijv kijken naar reviews van bijv Loopop, Mylar Melodies, Perfekt Circuit enz op youtube, dan krijg je een aardige indruk van sounds en mogelijkheden.
 
Eurorack is 3U en in 19" 84hp, voeding -12/12V (midi gebruikt -5V en kan je met een adaptertje van Doepfer oplossen)
Serge, best of CGS en Buchla 200e zijn 4U, voeding -15/15V
Synthesizer.com, Hordijk, Club of the Knobs, etc zijn 5U, voeding -15/15V

Wil je het aansturen via midi of een sequencer met cv/gate outputs en een clock in?

Om mee te beginnen: 1 of 2 VCO's (met FM en 1 of 2 sync inputs), VCF, mixer, ADSR, VCA en dit verder uitbreiden....
 
Thanks allen...ga me eens op die sites begeven. sms303 in het begin aansturen met midi. Ik wil een modulair systeem naast mn desktop set up, dat vind ik ook erg leuk. Dus t is niet de bedoeling alleen een muur vol modulair te bouwen :D ik wil gewoon wat gekke nutty professor shit bouwen met rare machientjes die wat toevoegen aan mn bestaande set up.
 
Het is in ieder geval handig om iets van een plan/richting te hebben voor het soort modules die je wil gaan kopen. Wil je meer de percussie kant op of meer synth sounds? Samplebased? Standaard subtractief of juist iets wat niet in normale synths zit? Sequencing in het rack of er buiten? Gekke geluidjes maken kan uiteraard al snel, maar het risico zit er in dat je al snel weer modules gaat verkopen.
Ik probeer dit soort vragen altijd te bekijken vanuit het perspectief "wat zou ik doen als ik opnieuw zou beginnen". En dan is waarschijnlijk het laatste wat ik zou doen wat sms303 aangeeft; een standaard subtractieve voice bouwen. Eurorack (de andere standaarden die willem1958 aangeeft zijn minder avontuurlijk dan Eurorack) heeft veel meer leuks te bieden dan wat je ook al zo goed als in een semi-modular vindt. Maar het is maar net wat je voor ogen hebt wat je er mee wil gaan doen. En uiteraard afhankelijk van je budget (wat is een beginnersbedrag?).
Als je niet goed weet hoe je zelf moet bouwen, koop gewoon een (2e hands) Doepfer case. Als je zelf wil bouwen: Clicks & Clocks of MDLRcase voor rails en busboards, voor power zou ik een PSU3 van Doepfer nemen. Maar dat zijn uiteraard mijn keuzes, anderen hebben liever Meanwell voedingen vanwege de kosten. Sowieso: als je kunt DIY-en is het uiteraard nog extra leuk als je je modules zelf bouwt. Is helemaal niet zo moelijk met kits van Thonk.
 
Vooral wat smartbits hierboven zegt. Plus vergeet vooral geen LFO's, mixer, attenuater enzo te kopen. Een vriend van me was begonnen met Euro en ik had'm aangeraden zoveel mogelijk modulatiemogelijkheden in z'n rack bouwen. Pas na een jaar ofzo komt hij er na vele modules achter dat het eigenlijk het leukst is om alles te kunnen moduleren ipv je blind te staren op afzonderlijke superinteressante modules die geluid maken.
 
altijd beginnen met maths natuurlijk, voor de rest bereid zijn om geld uit te gaan geven :D
 
modulair systeem

beginners bedrag

Click image for larger version  Name:	FA299FD0-E3ED-4F40-ABC8-C0F38C8E1378.jpeg Views:	0 Size:	56,6 KB ID:	3740788
 

Attachments

  • FA299FD0-E3ED-4F40-ABC8-C0F38C8E1378.jpeg
    FA299FD0-E3ED-4F40-ABC8-C0F38C8E1378.jpeg
    56,6 KB · Bekeken: 86
Laatst gewijzigd:
Bedoel ik t goed, is t weer niet goed! :D
Tis wel vervelend als je 4 modules hebt en je kan er alleen naar staren omdat er niets zinnigs uitkomt :P
Een MATHS en QMMG zou ik ook wel willen :okdan:
Via midi is wel fijn als je een uitgebreide module hebt met meerdere kanalen cv en gate
 
Bedoel ik t goed, is t weer niet goed! :D
Haha, sorry dat ik je voorstel de grond in boorde! ;)

Maar ik snap je punt wel, hoor. Het is in het begin ook best lastig om de mogelijkheden, zeker de toekomstige, te overzien. Dan is beginnen met een monotone enkele subtractieve voice het meest voor de hand liggend omdat dat een concept is waar je waarschijnlijk al grip op hebt. Maar persoonlijk vind ik de lol juist in de "exotische" modules zitten die dus buiten die gangbare paden gaan. Ik kan heel wat combi's van 4 modules noemen waar je vreselijk veel plezier mee kunt hebben. (en idd fjoesz; meestal zal Maths er dan 1 van zijn!)
 
altijd beginnen met maths natuurlijk, voor de rest bereid zijn om geld uit te gaan geven :D


haha sws gaat t geld kosten. Ik bedoel meer dat ik niet in 1 keer 5000 wil gaan uitgeven, maar geleidelijk wil bouwen aan zo’n systeem :D
 
Ik zag dit ook voorbijkomen, is dit niet wat ook :D
 

Attachments

  • 39E49ACA-1D18-433D-80FE-390891213A0C.jpeg
    39E49ACA-1D18-433D-80FE-390891213A0C.jpeg
    69,7 KB · Bekeken: 89
Ik zag dit ook voorbijkomen, is dit niet wat ook :D
Ja, als je snapt wat hij doet, wat voor implicaties het voor de rest van je modules betekent (stereo) en of het is wat je zoekt... ;)
Waarom spreekt deze je aan?

Die Maths die je postte is iid de Maths die Fjoesz bedoelt. Soort Zwitsers zakmes met legioo mogelijkheden. Check de illustrated manual maar eens (dus niet de gewone handleiding van Make Noise) dan krijg je een aardig beeld van wat Maths allemaal kan. Er zijn ook aardig wat Maths video's op YT die verhelderend zijn.
 
Mij lijkt de Polygogo niet iets om mee te beginnen, dat is meer als je al een aardige modular hebt en wat geld te besteden om 'ns iets te kopen dat een beetje anders is, denk ik. Zou voor een start op zoek gaan naar modules die gewoon veel bang for the buck geven.
 
SmartBits leek me een tof machientje, en er komen dikke sounds uit hoor ! Maar dan ga ik me eerst eens verdiepen in zo’n maths. Dat is dan meer wat voor mij idd...ach ik wil zoveel haha :D als ik alles zou kopen wat ik op mn wantlist heb, ga ik failliet ben ik bang...ik denk dat ik eerst eens op mn gemak een case bouw, of misschien koop, en dan beginnen met zo’n maths. Ik zag trouwens ook een site van error instruments, die wel wat betaalbaar spul hadden ? En ook dat thonk lijkt me wel leuk !
 
Zou voor een start op zoek gaan naar modules die gewoon veel bang for the buck geven.[/QUOTE]

zoals wat ?;)
 
Back
Top