Alpha Juno 2 LCD PIEP!! :(

xpanded stereo

Ouwe rot
Lid sinds
3 augustus 2003
Berichten
2.689
Locatie
Deventer
Hallo beste medeforumers,

Ik heb sinds gisteren een aj2 geruild tegen mijn x-911.
Toen ik thuis kwam viel mij gelijk op dat ik een extra osc op de aj 2 heb! :(
Als ik hem power geef gaat hij piepen..een constante hoge toon lijkt uit de buurt van mijn lcd te komen.
Het geluid zit dus niet in de outputs van de synth maar komt echt uit de behuizing zelf! :(

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft!

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr,

Chris
 
Is het echt een piep? Of meer een zoem? Die van mij heeft een heel zacht zoemetje (valt haast niet op), dit komt omdat de voeding gemodificeerd is en vervangen met een eurostekker aansluiting. Dat zal bij jou vast niet zo zijn, of wel?
Anders is de enige oplossing de boel openschroeven (als je natuurlijk wel een beetje verstandig en voorzichtig bent). Of die gozer waarmee je hem geruild hebt ff bij zn lurven grijpen :D
 
Waarschijnlijk de EL inverter van het LCD. Je kan er een andere inverter in zetten die minder piept, kijk anders even in de grote Akai analoog thread, daar had iemand een voorstel voor een betere.
 
kortom het is normaal dus wen er maar aan.....................:D
 
het hoort niet zo'n piep
kijk een van af de voeding tot het schermpje daar gaat waarschijk iets mis met de voeding die deze richting op gaat (kan iets heel lulligs zijn een condensatortje of wat).
het kan ook aan een extern voedings blok liggen die van 220 naar 110 gaat of aan het stroom circuit in je huis aangezien deze rolands er best gevoelig voor zijn.
de Ajuno 2 heeft geen EL foil die je zo kan vervangen het is een complete unit die volgens mij standaard te koop is.
 
Mijn juno 2 en D70 piepen ook. Van de D70 zit het zelfs (met mindere mate) in het uitgangssignaal. Probleem is inderdaad de LCD backlight inverter.. Deze, evenals de backlight zelf is vrij eenvoudig te vervangen, genoeg sites die dit proces bij verschillende synths beschrijven.

Ik ga dat zelf binnenkort ook maar eens doen denk ik..
 
Hartstikke fijn dat jullie zo behulpzaam zijn! :)
Die inverter ga ik zeker proberen te vervangen. Is het dan zaak een nieuwe of een ander type te plaatsen?

Heeft iemand hier al eens de juiste el inverter gekocht en geplaatst?

Die piep is toch wel erg irritant..Heb ik een speciale stille pc, krijg ik een piepende AJ2. HAhaha :)
Tis toch ook altijd wat met die muziek shittie!

Gr,

Chris:halleluja
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door matrixxx
het hoort niet zo'n piep
kijk een van af de voeding tot het schermpje daar gaat waarschijk iets mis met de voeding die deze richting op gaat (kan iets heel lulligs zijn een condensatortje of wat).
het kan ook aan een extern voedings blok liggen die van 220 naar 110 gaat of aan het stroom circuit in je huis aangezien deze rolands er best gevoelig voor zijn.
de Ajuno 2 heeft geen EL foil die je zo kan vervangen het is een complete unit die volgens mij standaard te koop is.

Misschien is het dan ook wel leuk ...als ik toch weer aan het mcgyferen ga..om er een andere kleur lcd in te knallen.
Laat jullie zowiezo weten in deze thread hoe het afloopt en meer tips zijn zeer welkom.

Gr,

Chris
 
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden ook problemen gehad met de display van mijn EMU Orbit. Dit is ook een soortgelijke display ( 2 lijnen van elk 16 karakters) Bij knipperde die en piepte die ook soms.

Ik heb die display eruit genomen, en volledig gedemonteerd, stof eruit genomen en terug in mekaar gestoken, met als gevolg dat hij nu bijna een maand terug tiptop werkt.
 
Origineel geplaatst door xpanded stereo
Die inverter ga ik zeker proberen te vervangen. Is het dan zaak een nieuwe of een ander type te plaatsen?

Misschien dat een nieuwe helpt, maar uit eigen ervaring weet ik dat de inverter die je hier kunt kopen heel erg weinig piept. Hij kost 15,99 UKP incl. verzendkosten.
 
Als je trouwens echt helemaal van die piep af wilt zijn, zet er dan een display in met een LED-backlight. Hiervoor zul je wel het één en ander in de synth moeten aanpassen, maar het voordeel is dat je ten eerste helemaal van die piep af bent en ten tweede gaat de verlichting van zo'n LED-backlight veel langer mee.
 
Thx boemtsjak..

Heb trouwens net kennis gemaakt met mijn gammele toets...d8 ff dat ik hem niet had...jammer.
Laatste toets van het 2e octaaf. Daar gaat mijn idee om de aj als masterboard te gebruiken.:(
 
Mijn juno 2 en D70 piepen ook. Van de D70 zit het zelfs (met mindere mate) in het uitgangssignaal. Probleem is inderdaad de LCD backlight inverter.. Deze, evenals de backlight zelf is vrij eenvoudig te vervangen, genoeg sites die dit proces bij verschillende synths beschrijven.

Ik ga dat zelf binnenkort ook maar eens doen denk ik..
Bij een avondje rondstruinen op internet.. en weer eens bij Synthforum kijken.. stuitte ik op mijn post.. van bijna 20 jaar geleden. Inmiddels heb ik inmiddels een oplossing voor de piep :okdan:
 
Kan ook gewoon een led backlit lcd erin gooien, heb ik in het verleden nog gedaan in de ajuno van een vriend.

Alles van inverter gewoon verwijderd
 
Back
Top