Ik wil gitaargeluid maar speel geen snaren . Hoe kan t wel?

je mag best je muzikale idee naar mij sturen (mag je zelfs een stukje whitenoise in verwerken mocht je mij niet vertrouwen) dan speel ik daaronder een gitaartrack bij.
Kan ik eventueel een wet/dry take terug sturen.

Als je de cue's kunt doorgeven, waar wel en waar geen gitaarstrum zit of adlibs.

Dan is dat prima, ik ben geen stergitarist.
Maar kan het allicht proberen 😁 :koffie:
 
het is nog lang geen track, maar dank voor t aanbod :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: L3N
die kurzweil k2000 heeft wel lekkers aan boord maar jammer genoeg doet ie vreemd en kom ik niet verder zo met mijn track, grr
 
Beetje creatief knippen plakken pitchen en je eigen fx erover en niemand hoort waar het ooit vandaan kwam.
Net wat Nap schrijft en dat is de kunst : `niemand hoort waar het ooit vandaan kwam`
Er zijn veel gratis midi samples ook met een gitaar. Dan kleed het hele muziekstuk uit. Totdat de gitaar overblijft.
Vervolgens pleeg je plagiaat als je dat zo noemen kan en laat anderen maar uitzoeken waar het ooit vandaan kwam.
Het liefst gebruik ik geen LP`s want zelfs al zou je de snelheid veranderen dan zijn er misschien wel fanaten die het herkennen.
En dat is met midi oorsprong eigenlijk niet te doen.
Als je niet beroemd bent is het niet de moeite waard om er achter aan te zitten waar het ooit vandaan kwam.
Want je verdiend er helemaal of bijna niets aan.
Hier heb ik een zogenaamd gitaar stukje wat geheel uit midi afkomstig is en omfloerst weggemixt. Beginnend op twee minuten.
 
Laatst gewijzigd:
Karplus strong?
Sinds het begin van de aanslag gaat meteen het laagdoorlaad filter aan het werk.
Kijkend naar een snaar die aangslagen wordt zie je eerst de hoge trilingen over heel de snaar waarna duidelijk een simpele lagere frequentie zichtbaar wordt. Dan zit er meestal op de gitaren een knopje voor ekstra `dof` d.w.z. minder hoge tonen. Een weerstandje met een condensator meer niet. m.a.w. Al snel na de aanslag gaat het om de iets `basserige` klanken om die te versterken. Ook al sla je wat frequentie nog zo hoog aan.
 
Ik heb speciaal voor het snelle gitaarspel onlangs een Yamaha Montage gekocht. Niet de nieuwe M maar de eerste versie. Met een MODX kan je hetzelfde. De beste gitaren die ik in hardware heb gehoord. Maar met goede samples ben je er niet. De gitaar heeft beperkingen die je moet kennen om gitaarspel realistisch na te bootsen. Dom Sigalas legt in een van zijn video's op YouTube uit hoe je het beste gitaar met een klavier kunt nadoen en hij speelt fantastisch maar ik hoor in zijn spel nog te weinig legato.

Als tiener had ik een paar keer de gitaar van oudere broer, een begenadigd gitarist en gitaarbouwer, geprobeerd, maar ik had er geen klik mee. Jarenlang heb ik de gitaargeluiden met midi gemaakt. Een van de trucs was strumming met twee klavieren. Toen ik veertig was, ging ik gitaar spelen. Andere mannen met een midlevencrisis gingen motor rijden of een jongere vrouw zoeken. Ik dacht: 'Als Robbie Williams en Madonna het kunnen, moet ik het ook kunnen.' Ik kreeg een akoestische gitaar van mijn broers voor mijn verjaardag en een westerngitaar te leen van mijn oudere broer. Ik heb ruim een half jaar geoefend en nauwelijks een synthesizer aangeraakt. Na ruim twee jaar durfde ik de eerste opname te maken. Ik ben nog steeds een beperkte gitarist, doordat ik te weinig speel en geen les heb genomen, wat zich vooral uit in ongewenste bijgeluiden, maar dankzij de hedendaagse technologie kan ik stukjes beetje bij beetje inspelen en achter elkaar plakken. Zo heb ik voor het nieuwe album een solo eerst op de Moog One ingespeeld en later op een elektrische gitaar in stukjes nagespeeld. Noten die op de gitaar te ver uit elkaar lagen heb ik gewijzigd. Sommige partijen gaan wel in een keer goed. Een ander punt is dat ik niet de ambitie heb om de rockgitarist uit te hangen. Van gitaarsolo's gaan er dertien in een dozijn. Mijn gitaarspel moet vooral functioneel zijn.

Misschien inspireert dit verhaal om het toch te proberen... Een combinatie van samples en echte gitaar kan natuurlijk ook.
 
Ik vind eerder de beperkingen op de synths een uitdaging dan die op de gitaar eigenlijk. Upstrokes, downstrokes, finger mutes, palm mutes, raking, pinched harmonics, slides, bends, vibrato, hammer ons, pull offs - allemaal technieken die drastische effecten hebben op de sound maar die je nooit kunt vangen met alleen maar note on/of en velocity. Met MPE kom je al wat verder, maar ook dan ben je er nog (lang) niet. Uitgebreide gitaarlibs hebben die opties vaak met key switches, maar dan programmeer je je een slag in de rondte. Uiteindelijk gaat geen enkele trukendoos boven the real thing. Maar gitaar leren is een behoorlijke uphill battle waar veel tijd in gaat zitten. Ik speel inmiddels een jaar of 3 en krijg er best wat uitgeperst, maar het is nog steeds niet geweldig en ik denk ook niet dat het nog heel veel beter wordt. Ik zou het aanbevelen als je lol hebt in het leren zelf, als het puur om resultaat gaat zal het vooral veel frustratie opleveren denk ik.
 
Ik denk dat ik theorie ga moeten leren als ik voor gitaar ga dat zijn gewoon keuzes. Kost tijd en wat ik nu doe kost al voldoende tijd. Dus ik kies voor wat ik al doe, dat is al vork zat op de hooi. Euh andersom.

Ik had die gitaar gekocht enz omdat,ik bauhaus geluidjes wou maken (die soaken in de tape delay) zoals in de video maar mijn rug leerde me dat een gitaarversterker tweaken met dat ding om je nek geen goed plan is. Als in ‘verschot’

 
Ik hoor je vaker klagen over theorie leren, maar ik denk dat je de moeilijkheidsgraad daarvan overschat. Waarschijnlijk kost het meer tijd om workarounds voor die 'blind spot' te vinden dan het zou kosten om het gewoon eens beet te pakken en onder de knie te krijgen. Zo moeilijk is het allemaal niet en je muziek zal er met sprongen op vooruit gaan. Met wat basiskennis kom je al een heel eind en je hoeft echt niet tot de jazz A#add13sus4 chords door te leren.
 



deze jongen doet t met software maar die lijkt oud en flink aan de prijs. Iemand nog advies? Nee ik ga geen snaren leren spelen, ik wil t midi voeren.


Tante Edit: ik draai max OS 10.14 (Mojave) dus een nieuwe kontakt player met session gitarist van NI is dus totaal uit den boze. Ik update mijn mac NIET :)


Ik hoor nergens gitaar in dat stukje muziek!
Wel basgitaar (via de roodkleurige software) en niet met vingers gespeeld maar met slapping techniek.
Dat geluid zit standaard in de General Midi bank en heeft die funky prince-klank al in zich. zit ook vaak op GM modules en keys zonder general midi bank. en in General midi zit ook de mute guitar wat ook instant funky klank is. die afgewisseld met non-mute sounds kan al heel funky gaan klinken.

wat een gitaarslag funky maakt zijn de ritmische 16den patronen vol met upbeats/syncopen, rusten, ghost notes en accenten. Vooral niet alle 16en vol spelen. dat is machinaal en typisch Europees niet Groovy. De belangrijkste tel is de 1 in funk. die accentueren ze vaak op een of andere manier, daarna kan je loos gaan op de volgende tellen met syncopen, enzvoort. Nooit keihard strak quantizeren op 16den! dat is geen funk! Funk zweeft vaak qua timing tussen 16den en sextolen-zwing.

voor funk gitaar heb je helemaal geen strumming techniek nodig. je slaat de snaren tegelijk aan. verder doe je ook geen fuzz of distorion op je gitaar.
dat is meer voor rock achtige klanken.

het gaat al best funky klinken als je je houd aan duidelijke accenten met daar tussen zachtere ghost/muted klanken. de laatste kunnen zowel accoorden zijn als single lines. losse noten. Een echte gitaar zal je niet imiteren maar zekeer wel dat funky geluid.

maar nogmaals: ik weet 100% zeker dat dat geluid uit je video een bas 'slap' gitaar is!

mvg,

'Little Prince' (of je het gelooft of niet: zo ben ik ooit genoemd door een achtergrondzangeres van de enige echte Prince! )


deze jongen doet t met software maar die lijkt oud en flink aan de prijs. Iemand nog advies? Nee ik ga geen snaren leren spelen, ik wil t midi voeren.


Tante Edit: ik draai max OS 10.14 (Mojave) dus een nieuwe kontakt player met session gitarist van NI is dus totaal uit den boze. Ik update mijn mac NIETkgho
 
Ik hoor je vaker klagen over theorie leren, maar ik denk dat je de moeilijkheidsgraad daarvan overschat. Waarschijnlijk kost het meer tijd om workarounds voor die 'blind spot' te vinden dan het zou kosten om het gewoon eens beet te pakken en onder de knie te krijgen. Zo moeilijk is het allemaal niet en je muziek zal er met sprongen op vooruit gaan. Met wat basiskennis kom je al een heel eind en je hoeft echt niet tot de jazz A#add13sus4 chords door te leren.
Hangt van je brein wire af. Sommige mensen leren moeilijker uit boekjes en moeten gewoon uitproberen en zelf pielen om ergens te komen en brein connecties aan te maken. Voor veel creatieve geesten leidt dat juist tot een eigen stijl ipv kunstjes afkijken. Maar ieder z'n ding. Ben zelf recentelijk wat meer aan het 'leren/inlezen', maar had vroeger meer voorkeur voor 'doen' ipv leren. Leek me veulsteveul op school terreur. Trauma brrr 8D
 
Nou ja, dat moet iedereen ook zelf weten en natuurlijk leert iedereen anders, maar er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Youtube staat vol met video's waar je tegelijkertijd ziet en hoort hoe bepaalde dingen werken, dus je hoeft niet eens per se 'de boekjes in'. Begin eens met de circle of fifths en akkoorden die je kunt maken met de noten binnen een enkele toonsoort en er gaan al zoveel deuren open. Je zult verstelt staan wat je alleen al met de witte toetsen op een klavier kunt doen afhankelijk van op welke toets je start. Bij gitaar zijn de noten weer lastiger af te lezen maar heb je het voordeel dat je bepaalde grepen (shapes) gewoon kunt verplaatsen en daarmee meteen goed zit ongeacht de toonsoort.
 
Veel success met het emuleren van lekkere akkoorden door een Fender amp.
Maar goed solo geluid moet met synths wel lukken.
En anders gewoon sample loops van gitaar werk gebruiken.
 
ik ben al een paar keer begonnen met een boek en telkens denk ik na een paar bladzijden 'fuck this shit'
FACE my ass :)
Toen ik op key en bpm ging sorteren van mijn collectie werd de gevangenis van nummers die je kan combineren enkel kleiner en hoorde ik andere dj's ook dezelfde platen beginnen mixen. Ik ben te koppig om die weg opnieuw in te gaan.

@MarsMusica - heel cool kleine, ik probeer om tegen 20/4 wat funky klaar te hebben om die paarse te eren op 21/4. Ik ga s avonds n show zien ter ere van hem van die andere (niet zo) kleine. (we zijn ongeveer even hoog haha)
als t ergens heen gaat met dat eigen brouwsel zie je t wel verschijnen. Maar les en gitaar leren tegen dan gaat niet echt lukken dus ff voort doen met de riemen die k heb. Alvast dank voor je info!!
 
Back
Top