Ik wil gitaargeluid maar speel geen snaren . Hoe kan t wel?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.733
Locatie
Streek rond Herentals - België


deze jongen doet t met software maar die lijkt oud en flink aan de prijs. Iemand nog advies? Nee ik ga geen snaren leren spelen, ik wil t midi voeren.


Tante Edit: ik draai max OS 10.14 (Mojave) dus een nieuwe kontakt player met session gitarist van NI is dus totaal uit den boze. Ik update mijn mac NIET :)
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik met hardware zou doen: een goede redelijk cleane elektrische gitaarsound uit een synth halen, en dan met echte gitaarpedalen verder bewerken. Dan zit je zo dicht mogelijk bij the real deal, wat met gesamplede processed gitaren niet lukt. Een modelling gitaar VST zal het waarschijnlijk nog beter kunnen.

Zonet de stringsynth door een giga fuzz gehaald en zelfs dat klonk ok-achtig.
 
draait nog maar zulke prijs, no way :D
Zelf sampelen is nog steeds het beste en het snelste. Je zit veel sneller bij je eigen smaak. IPV honderden samples van een ander eerst allemaal terug te luisteren om er achter te komen dat er niks bij zit. Ik heb nog nooit wat gekocht. En megabytes gratis gedownload ook om te ervaren dat het niks was.
 
zoals hier boven al aantal keer aangegeven is, voor clasieke gitaar een multi sample opnemen, en voor een elektrische gitaar die zijn redelijk simpel in de meeste software na te maken met een saw wave + je envelops instellen en dan door distortion halen +mogelijk een beetje reverb voor het natrillen van de snaren

voor strum speel stijl emuleren kun je le strum (soort omnichord) of bv arturia keystep 37 gebruiken met de strum knob bovenop kun je tijd tussen aanslag instellen dus als je dan chords speelt met een snelle strum krijg je typisch snaar instrument aanslag als midi signaal

voorbeeldje van le strum + gitaar sample (in dit geval op mijn synth maar zou in alle software die samples af kan spelen ook wel moeten kunnen..)
 

Het kan met syntakt wel redelijk :) (vanaf de helft ongeveer)

Edit: beter OP lezen is een kunst 🤦‍♂️ maar goed, wat ik hier gebruikte voor dat geluid is een heel simpele synth engine. Zat m vooral in de sequence en wat fijne overdrive. Dus het kan zeker en qua software zou t zeker ook met stock plug-ins moeten lukken.
 
Laatst gewijzigd:
Nee ik ga geen snaren leren spelen, ik wil t midi voeren.
Als je enkel ruige punk, rock en metal basic akkoorden zoekt voor zo'n typische wall-of-sound, dan meen ik wat ik nu ga zeggen:

WEL een goedkope elektrische gitaar kopen (bijvoorbeeld een Squire voor onder de 100 euro op Marktplaats) en enkel power chords leren spelen, die door een distortion of fuzz pedaaltje halen. Powerchords zijn slechts twee noten en echt super easy. Dat leer je in een middagje of zo en een week later kun je het ook nog netjes. Is nog super leuk ook, en je hebt de real deal in plaats van geneuzel op een keyboardje. Ouwe punks konden ook amper gitaar spelen en toch maakten ze met amper vlieguren al heerlijk lawaai. Check dit maar:



En zo klinkt dat door een distortion of fuzz:



Let wel op dat je ergens een (pre)amp hebt liggen met genoeg gain op je input.
Gewone line-input is namelijk te zacht als je een gitaar inplugt.
Maar een goedkope amp (kan zo'n mini formaat zijn) is vast ook wel voor een paar tientjes tweedehands te vinden.
 
Laatst gewijzigd:
Of een fancy gitaarpedaal als eerste in de keten, heb je ook meteen een preamp.

Maar ik vermoed dat Klinkske een meer...symbolische...gitaarlijn zoekt dan powerchords.
 
Ik wil funken a la prince. En ik heb alle gitaar spul in huis. Maar ik ga t niet leren. Mijn rug trekt t niet bovendien.

Ik heb n talentje van een tiener in huis maar die is niet te motiveren momenteel. Staat al 2 jaar geen stuur aan. En ja ze had de gitaar al gespeeld.
 
Laatst gewijzigd:
Gitaar nadoen met synths, ook met effecten, is wel erg lastig. Gitaar is meer dan een snaar in beweging brengen en evt door distortion pedalen halen, je hebt zoveel nuances in picken/strummen, muten, benden, vibrato, hammer ons/pulloffs etc. Je hoort eigenlijk bijna altijd wel dat het nep is. In dat geval ben je met samples beter uit.
 
Mja mss moet ik wat samplen van iemand op yt en zwaar verknippen. Heb niet veel nodig “denk ik”
 
Er zijn veel gitaar tutorials op Youtube in allerlei stijlen. Aardige hiervan is dat het meeste wordt gespeeld zonder backing tracks dus je hebt echt het gitaargeluid los. Beetje creatief knippen plakken pitchen en je eigen fx erover en niemand hoort waar het ooit vandaan kwam.
 
dank, ff checken, ik doe normaal nooit samples maar wil wel eens luisteren.
 
Het is een hele rits van scale A t'm G
Hier een paar voorbeelden van wat er bijv in zit
 

Attachments

  • GtrA001.wav
    1,1 MB
  • GtrB001.wav
    1,1 MB
  • GtrC001.wav
    1,1 MB
Back
Top