Korg Volca Sample 2 vraag

Lid sinds
24 januari 2002
Berichten
2.936
Vorige week een Korg Volca Sample 2 gekocht, leuk dingetje.

Maar waar ik niet uitkom is het volgende:

Kan ik losse samples op de Volca triggeren via een externe sequencer? Dus een midi noot naar de Volca sturen waarop deze de sample afspeelt die aan deze midi noot is gekoppeld?

De Volca hangt via USB aan de pc. De Korg midi driver is geïnstalleerd en de Volca Librarian software werkt, de pc herkent de Volca ook dus daar ligt het niet aan. Ableton Live 9 ziet ook de Volca bij de midi in en outputs dus daar ligt het ook niet aan.
 
In de "handleiding" (wat heet) staat dat het zou moeten kunnen, zonder verdere toelichting. Vet handig.

Als ik de MIDI implementation chart goed begrijp, zijn de nootjes die hij kan ontvangen beperkt (noot nummers 48-57).

Mijn gok is dus, dat je de boel correct hebt aangesloten, maar dat je in het verkeerde octaaf zit te pingelen om te testen. Maak es een clipje met een octaaf aan nootjes in Ableton, zou ik zeggen, en dan die nootjes selecteren en met shift-cursor-up/down alle octaven langs gaan.
 
Laatst gewijzigd:
Fak.

Werkt het wel vanaf de Volca naar Ableton? Zo ja: dan kan je dat opnemen, en 't clipje bekijken / kijken of opnieuw afspelen werkt.

En om dingen uit te sluiten kan je de oldschool 5-pin proberen.

En weet je 100% zeker dat Ableton midi uitspuugt? Rechts bovenin zou een "ledje" moeten knipperen.

// edit nav klinkske: effe alle midi-kanalen langslopen
 
Laatst gewijzigd:
"korg volca sample 2 trigger midi" in google ingeven geeft n boel hits, ik las wat over browser midi met n smartdevice, mijn mac opent dat niet.
ik las elders dat de sample 1 midi kanalen doet en met die speciale midi kabel kan je dat omzetten, maar dat zou niet voor sample 2 zijn

ff googlen dus
 
Al het bovenstaande geprobeerd, verschillende USB kabels, meerdere midi kabels, andere usb hub, zonder usb hub, andere pc......

De Volca Sample 2 heeft i.t.t. de 1e versie single midi channel dus die speciale midi kabel
(Retrokit RK002) is dan niet nodig. Versie 1 van de Volca had alleen multi channel waarbij je de 10 samples in de Volca via midi kanaal 1 t/m 10 moest aansturen en zoals ik het begrijp zette die kabel 1 kanaal midi om naar die 10 kanalen.

Ik heb het sterke vermoeden dat het aan de Korg midi driver ligt.
Op Youtube staat een filmpje van iemand die de Volca Sample2 aan een MPC heeft hangen via USB en daar werkt het gewoon en kan hij via die MPC afzonderlijke samples triggeren op de Volca.

Had dat ding juist gekocht om samples via midi te triggeren vanuit Ableton Live, iets wat zelfs de allersimpelste sampler van 35 jaar geleden kan😂
 
Volgens de korg website moet je midi kanalen aan je parts toekennen voor je de samples extern kan triggeren.

'Daarnaast kun je nu individuele MIDI-kanalen toekennen aan de verschillende Parts, waardoor het gemakkelijker is geworden wanneer je een extern apparaat gebruikt zoals een sequencer of klavier.'
 
De bovenstaande PDF is voor de Single Channel modus

Deze hieronder voor de Multichannel modus

 
Heel vreemd.

Heb je hier wat aan?



Ja dat filmpje bedoelde ik. Met een MPC werkt het blijkbaar wel in de single channel mode.
 
Ik heb het werkend gekregen, mijn setup is als volgt

  • Mac Mini met Ableton Live 12 -> Usb kabel naar Volca Sample 2
  • Volca aanzetten met FUNC ingedrukt zodat je in Global modus komt
  • Op trigger 10 drukken zodat hij in Multi Channel modus staat
  • Daarna op de STEP REC button om naar live modus te gaan

  • In Ableton, wat ik gebruik, kies midi configureren bij de track die je wil gebruiken of ga naar midi via preferences
  • Bij output ports, Korg Volca selecteren

  • Dan een midi track selecteren waarin je een pattern wil gaan maken, zet Midi output op Volca Sample
  • Selecteer een midi kanaal
  • Dan een clip aanmaken, ik zet standaard het afluisteren aan op de midi die ik aansla
  • Dan een noot in drukken, het maakt niet uit welke, de Volca Sample speelt vervolgens de sample af die bij dat midi kanaal hoort.

Ik heb verder geen drivers geinstalleerd, de Volca werd direct herkend door Ableton.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik heb de Volca net uit Multi Channel modus gehaald, dan kan ik gewoon met binnen 1 midi kanaal alle 10 de samples triggeren. De noten lopen dan van C2 tot A2. Lijkt me toch iets handiger dan 10 midi tracks te maken.. :D
 
Laatst gewijzigd:
Weet je zeker dat je in Ableton in de track waarin je een pattern wil maken ook de Volca Sample 2 hebt geselecteerd ?
Dus niet alleen bij preferences ? Indien ja, dan moet alleen het juiste midi kanaal worden gekozen als out put, dat moet overeenkomen met de global midi channel op de volca sample.

Als het dan nog niet werkt, dan is er wat anders aan de hand.
 
Dank voor het meedenken! In Ableton stond alles goed dus daar lag het niet aan.
Via good old din midi direct aan een midi keyboard werkte het wel en ook via Ableton werkt het via din midi. Via USB midi in combinatie met Ableton werkt het helaas niet dus die Korg usb midi driver moet wel de boosdoener zijn. De Librarian om samples over te zetten van pc naar Volca via usb werkt wel gelukkig.
 
Misschien kan je de driver tijdelijk uitschakelen? Zou moeten kunnen via hardware settings.
 
"Korg usb midi driver" geen idee of dit hier relevant is, maar deze quote triggert wel de gedachte aan 'een gouwe ouwe', wat kennelijk nog steeds kan spelen, zie:



If you have previously connected a MIDI device to your computer, the KORG USB-MIDI Driver may not recognize it.

When a MIDI device is connected to the computer, it is registered as a MIDI device with the computer.

Devices used by the KORG USB-MIDI Driver need to be registered within the first 10 devices.
 
Daar heb ik ook mee zitten rommelen inderdaad. Het vreemde is dat elke keer als de pc aan gaat die Volca automatisch weer als midi device nr. 14 wordt neergezet..
Als je dat aanpast en de pc weer opnieuw opstart staat ie daarna weer op 14.........vrij kansloos.....
 
irritant ja..

Misschien kan je het oplossen zoals een gebruiker op reddit het voor elkaar heeft gekregen?


'UPDATE: I got it working. I read in one of the threads you linked that the Korg driver software has problems in systems with MIDI device numbers higher than 10. I had 12. I used the Korg uninstall driver utilities to uninstall a bunch of MIDI devices in my system so the next time I re-installed the Korg driver it came in number 6.

I then started Volca Sample Librarian and it immediately connected and synced all the samples.

This is definately an issue with the Korg driver software.

Now to find out what damage I did by uninstalling all these devices...'
 
Back
Top