eenvoudige synth met meerdere parts en sequencer

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
592
Dag mensen

Ik zoek een synth met meerdere parts, bv. voor baslijn en meldie en waar een sequencer aanwezig is. Een dat vlot aanleert.
De korg emx lijk mij wel iets maar die is moeilijk te vinden. Daarnaast dacht ik ook nog aan de Roland sh4d, maar ik weet niet wat de leercurve daarvan is.. Bedankt!!!
 
Roland jd-xi als je snel 4 parts wil neerzetten, wel alles quantized en als je wat dieper wil gaan wordt het menu diving, er is wel een goede gratis editor voor als je bij de pc zit.
 
Is een MC-101 (of 707 of een van de oudere), RS-7000 of andere “groovebox” achtige dingen niet wat?
 
Ik zou eens bij de workstations kijken. Dat zijn, vooral tweedehands, eigenlijk belachelijk capabele apparaten voor wat ze moeten kosten. Korg Triton, Kurzweil K2500, Roland Fantom, Yamaha Motif etc.
 
Ik heb een EMX gekocht na een Electribe 2. Ik heb toch meer klik met de nieuwe..

Circuit tracks is top als sequencer. Maar slechts 2 poly parts.. wel 2 extra tracks waar je bv een mono synthese aan kunt hangen.

Een Synthtakt is een perfecte compromise. 8 FM tracks + 4 analoog voices.. en de fijne Elektron sequencer.. maar die analoge stemmen schalen niet.. des te hoger, des te valser.. ongeschikt voor leads dus.. De frequentierange voor basjes was wel ok.. ik las meer mensen die het probleem omschreven dus het was niet een productie fout van het exemplaar wat ik had ontvangen.. ik heb em teruggestuurd.
De FM is ook niet zo uitgebreid als in een Digitone.. veel minder parameters.. en werkt via models.. een beetje zoals in de Cycles..
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij gaat een Elektron idd wat verder dan een EMX.. maar je kunt ook gewoon inspelen op de steptoetsen.. dan wordt het een klaviertje.. net zoals op de MC101 en MC707

 
Dag mensen

Ik zoek een synth met meerdere parts, bv. voor baslijn en meldie en waar een sequencer aanwezig is. Een dat vlot aanleert.
De korg emx lijk mij wel iets maar die is moeilijk te vinden. Daarnaast dacht ik ook nog aan de Roland sh4d, maar ik weet niet wat de leercurve daarvan is.. Bedankt!!!

Electribe is idd het eerste waar ik aan dacht. Ik heb veel plezier beleefd aan de EA1. Supersnel en simpel, maar wel dikke sound.
Wel een VA en geen hedendaagse Sequencer tricks als probability etc.
 
Circuit tracks is echt heel tof.. de twee midi kanalen hangen bij mij een Crave en een Pro VS mini aan.
Leuke setup voor weinig geld.
Electribe 2 heb ik ook, maar pak toch iedere keer de Tracks .
 
Hij ziet er toch super hands-on uit. Heb hun site even bekeken. wordt het je eerste synth?
De SH-4d plaatst alles wat je nodig hebt voor professioneel sound design binnen handbereik, met direct toegankelijke knoppen en een slimme, dynamische interface waarmee je kunt werken op de snelheid van je verbeelding.
Je hebt wel een snelle verbeelding nodig ;)

en hij heeft echt wel heel speciale features:

Naast zijn vele trucs heeft de SH-4d ingebouwde bewegingssensoren waarmee je de synth kunt oppakken en sounds kunt tweaken met fysieke bewegingen terwijl je performt. Gebruik D-Motion om twee toewijsbare parameters voor de X/Y-as te regelen. Of roep het unieke Visual Arpeggio op om notenpatronen vorm te geven via leuke interactieve displays.

En blijkbaar kan je hem ook onderweg gebruiken:

De SH-4d werkt met een standaard USB-C telefoonlader of tot vier uur op AA-batterijen. Met het robuuste, grijpklare design kun je non-stop creëren ongeacht of je nu in de studio zit, onderweg bent of thuis rondhangt.

1711266907385.png


En blijkbaar ook nog in aanbieding bij Bax ;) -16%

Deze lijkt me perfect voor een beginner en heeft toch alles wat je nodig hebt. Neem zeker geen Elektron zoals ze hierboven schrijven, die leren zeker niet vlot aan.
 
Laatst gewijzigd:
@jdDD ik ben toch even benieuwd.. wat mis je in de Analog 4, dat je nu een multi-timbraal ding zoekt, de polyfonie? Uit intresse heb ik even gekeken hoe de SH4d werkt. Een eenvoudige step copy 'n paste actie zoals op Elektron kan op een SH4d maar is veel omslachtiger..
Qua 1-octaafs keyboardje en de steptoetsen, die visueel de geselecteerde noten tonen op de Analog 4, lijkt de SH4d wel iets op de werkwijze. Ik kan alleen niets vinden over P-locken van parameters.. maar als je baslijnen en melodietjes wil vastleggen misschien minder belangrijk. Ik ben wel fan van de mogelijkheden en vooral de controle in Automation, die je op Elektron hebt.

Nog even over de EMX.. Als je er een te koop ziet.. test em eerst goed!! De eerste die ik kocht zou gloednieuw zijn en met blindelings vertrouwen gekocht. (Als Hollander is Franstalig België toch iets te ver..) Toen ik em ontvangen had bleek dat ie een soort defect had waardoor bepaalde pots continue random waardes uitsturen, hierdoor zit je Motion Record geheugen vrijwel meteen vol. Verkoper voelde zich niet verantwoordelijk en legde de verantwoording bij de vervoerder.. Toen ik ging zoeken op dit probleem blijkt dat het wel degelijk een bekend probleem is van de EMX en ook de ESX. Heb kort daarop er een kunnen kopen, niet te gek ver bij mij vandaan.. Die was gelukkig wel goed. Maar wel iets om rekening mee te houden.. ;)

Ik vind het zeker een leuke bak!! Maar de synth engines had ik iets meer van verwacht.. Het is ook net als in Elektron veel monofonie.. En de fx toewijzen is zeer beperkt..De 2e generatie Electribes gaan veel verder wat dat betreft.. per part kun je een specifiek effect toewijzen en je kunt het master effect er aan toewijzen.. Bij de EMX is het 1 van de 3 fx.. dus nooit 2 fx tegelijkertijd. Als je er verder maar een paar parts uit haalt niet zo'n groot probleem maar een Electribe 2 is een veel completer bakkie.. :)

 
Mede door dit filmpje heb ik een electribe 2 aangeschaft..wil je er alles uithalen,,dan heb je toch een behoorlijke leercurve. Eigenlijk hoop ik al een tijdje op de opvolger. Electribe 3. Maar ben bang dat dit nog een tijd gaat duren.
Wel heb je natuurlijk 16 sequencer sporen ter beschikking.
 
Back
Top