is het echt waar?

supahgrass

Stamgast
Lid sinds
8 november 2005
Berichten
165
ik heb mijn roland gaia sh01 nu al een tijdje een na intensief werken en zoeken geraak ik er maar niet aan uit om meerdere geluiden als meerdere sporen op mijn rs7000 sequencer te gebruiken.

ik kan enkel de drumsounds gebruiken op een track (wat ik met een roland update heb kunenn uitschakelen want was irritant en nutteloos voor mij) , en 1 midi kanaal aansturen met een geluid van mijn gaia.

dit is toch waardeloos dan of is de gaia echt gemaakt om live te bespelen en niet om verschillende geluiden te gebruiken in een sequencer (in dezelfde song)?

anders verkoop ik heb hem want ik ben redelijk noob en heb echt al ALLES gedaan en gelezen om gewoon verschillende sounds op verschillende trakcs van mijn rs7000 te krijgen en dit lukt gewoon niet.

ben ik gewoon te noob of kan een sequencer (rs7000) simpel weg maar 1 midi spoor aansturen van de gaia en veder nix?

ik kan bvb. met mijn rs7000 de gaia niet aansturen om op 1 (midikanaal) spoor een vette baslijn uit de gaia de halen en daarnaast gewoon nog andere geluiden aansturen ?

graag had ik een duidelijk antwoord gekregen want ik ben de wanhoop nabij en twjfel nu simpelweg of het aan de GAIA of aan mijn (on)compentie ligt.

in het eerste geval is los ik het simpel op door hem met een forumlid te ruilen voor een waldorf Q rack (16 multitimbrale midi kanalen, 16 sounds dat ik dus kan programmeren op mijn rs7000)

in het tweede geval had ik graag geweten hoe ik meerder sounds uit mijn gaia kan programmeren op mijn rs7000 want uit mijn GAIA kan ik dus zoals gezegd maar 1 midikanaal (en dus maar 1 sound) aansturen op de gaia

het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar om het cru te stellen: is het mogelijk om met mijn rs7000 verschillende sounds via midi kanalen uit mijn GAIA te gebruiken want wat ik ook probeer ik kan maar 1 midikanaal uit mijn gaia gebruiken.

sorry voor de lange en misschien ingewikkelde uitleg, maar ik weet wat ik wil maken met muziek en ik dacht dat ik met de gaia veel sounds (basslijn, medoldie, strings, ...) op vershillende sporen van mijn rs7000 voor 1 song kon gebruiken.

en aangezien het een dure hobby is had ik graag wat proffesionele hulp gekregen of misschien nog beter hulp van mensen die ook met een sequencer +met een gaia, AL DAN NIET songs kunnen maken met verschillende sequencersporen en dus meerdere geluiden uit de gaia kunnen halen (meerdere midi kanalen die die gaia aanstuurt dus, WAT MIJ ECHT NIET LUKT :S)

of is de gaia gewoon een toestel om live in een band te spelen en niet echt geschikt om verschillende geluiden aan te sturen met een sequencer? (wat tot nu toe na veel zoeken, lezen en werken met de gaia mijn enigste conclusie is)

ALVAST OP VOORHAND BEDANKT VOOR DE MENSEN DIE MOIETE DOEN OM MIJN "PROBLEEM" te begrijpen en eventueel uitleg kunnen verschaffen (liefst GAIA gebruikers)

want ben echt hopeloos momenteel, het is niet evindent om muziek te maken met gear want er is zoveel technische bagage en productkennis nodig dat je gemakkelijk de kluts kwijtgeraakt.

bedankt voor de moeite, groetjes
 
Laatst gewijzigd:
Zo te lezen op de interwebs is de GAIA monotimbraal, al heeft de Roland-site het over 1 VA-kanaal en 15x PCM....
 
Na even googelen begrijp ik dat je weliswaar 16 kanalen kan inzetten maar daarvan zijn 15 GM sounds (zeg maar een soort standaard indeling van keyboard achtige presets/standaardgeluiden als trompet, viool, piano etc).
Dus die vette VA soundjes kun je kennelijk niet multitimbraal spelen.
Ik kan me overigens bijna niet voorstellen dat er nog mensen zijn die uberhaupt nog iets met multitimbraliteit doen gelet op alle multitrack recording mogelijkheden.
Maar ik begrijp al helemaal niet dat er nog mensen zijn die General Midi soundjes gebruiken.
 
Het ligt aan de Gaia, maar mensen met een CS1x kunnen meepraten over dit probleem.
 
Het ligt aan de Gaia, maar mensen met een CS1x kunnen meepraten over dit probleem.
Ik weet nog hoe teleurgesteld ik was inderdaad. Nagelnieuw gekocht in de winkel met de gedachte dat hij 16 parts multitimbraal was met de "rijke" sounds (als synth noob eind jaren '90). Bleek idd op de 15 overige kanalen alleen vlakke GM achtige sounds uit te pugen.

Gaia heeft hetzelfde.. helaas
 
Laatst gewijzigd:
in het eerste geval is los ik het simpel op door hem met een forumlid te ruilen voor een waldorf Q rack (16 multitimbrale midi kanalen, 16 sounds dat ik dus kan programmeren op mijn rs7000)
Eh, Q racks zijn wat duurder dan een Gaia, maar okee. Ik denk overigens ook dat je dan liever een Virus B wil hebben, maar dat terzijde. Bij de Q heb je dan weer het probleem dat 't ding "maar" voor 4 parts effecten heeft; da's niet zo'n dealbreaker als 1 cool geluidje en dan 15 slappe thee GM geluiden zoals de Gaia, maar wel iets wat je in het achterhoofd dient te houden als de RS en de (welke synth je dan ook kiest) je hele setup zijn.

Wat je ook kunt doen is investeren in een multitrack-recorder; ze zijn niet zo duur meer tegenwoordig, en dan neem je gewoon een spoor als audio op en start je 't op het moment dat je op Play drukt op je RS7000. Werkt prima, en zo houd je zoveel effecten als je wil over.

Waarom denk je dat de setups hier vaak zo groot zijn? ;)
 
De sh201 heeft hier ook "last" van. Hij reageert maar op 1 kanaal, voor zowel de upper als lowersounds met respect voor de ingestelde split...
 
De Gaia heeft slechts 1 VA part. Wil je em gebruiken met een sequencer is dit echt een grote beperking ja. Stond volgens mij ook standaard op 1 kanaal en was niet te wijzigen.
Natuurlijk zijn de GM banks een leuke toevoeging maar daar zit je niet op te wachten als je een VA koopt.
Bij mij was ie al weer snel weg toen ik ontdekte dat de Supersaw niks met modeling te maken had maar samplebased was... wat een afknapper vond ik dat.

Edit: Nog even gezocht.. de VA staat op kanaal 8 standaard. 10 is drums en 1-7 de GM parts. Tenminste... degene die ik ooit had.
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1340531&postcount=5
 
Laatst gewijzigd:
en ik heb ontdekt dat de waldorf q rack 16 parts multitimbraal heeft? dus kan ik dus in principe op alles 16 tracks van mijn rs7000 verschillende souds programmeren ?
 
en ik heb ontdekt dat de waldorf q rack 16 parts multitimbraal heeft? dus kan ik dus in principe op alles 16 tracks van mijn rs7000 verschillende souds programmeren ?

Tot op zekere hoogte. Hij is inderdaad 16 parts multitimbraal, maar heeft "maar" een polyfonie van 16 of 32. Een paar dikke akkoordjes of een arpeggio met een trage release en je haalt de 16 parts multitimbraal dus niet echt. Maar in ieder geval stukken beter dan wat je nu hebt;-)

Maargoed, de Q is wel een ietwat andere prijsklasse dan de gaia sh01. Er zijn meer dan genoeg andere synthesizers die flink multitimbraal zijn en wat meer polyfonie hebben. Kijk dus wel even goed rond. De Virus is al genoemd, de Waldorf Micro Q comes to mind, er is vast nog veel meer.
 
Er zijn meer dan genoeg andere synthesizers die flink multitimbraal zijn en wat meer polyfonie hebben. Kijk dus wel even goed rond. De Virus is al genoemd, de Waldorf Micro Q comes to mind, er is vast nog veel meer.
Waldorf Blofeld?
 
Back
Top