korg wavestate (native), opsix (native), modwave

In het afgelopen jaar heb ik veel demo's en tutorials (in het engels) gemaak voor de wavestate en modwave. Als je start met deze synthesizers kan het best lastig zijn om de interface van wat je waar doet te doorgronden. In deze tutorials laat ik in snel tempo de basis concepten zien van het maken van wave sequenced sounds of wavetable sounds.

Ik leg hierin niet de basis van sound design uit, ik denk ook niet dat dat nodig is hier want de meesten hier weten wel hoe je envelopes, filters, lfo's en dat soort zaken toepast op een sound, maar mocht je dat niet weten laat het hier dan even weten, dan post ik 1 van mijn tutorials met een introductie in sound design.

Wave sequencing tutorial:
In deze tutorial gebruiken we de wavestate native (maar dit werkt exact hetzelfde op de hardware versie of de hardware wavestate editor). Hierin laat ik de basis zien van wave sequencing op hoofdlijnen en bouwen we een Ambient achtige Electrische piano sound met een crossfaded pad sound voor de sustain fase van de sound.

De volgende onderwerpen komen aan bod:
00:00 sound demo (which sound are we going to build)
00:29 brief explanation of what wave sequencing is
02:55 using the wavestate as a subtractive synth (gate mode)
05:24 using the wavestate as a wave-sequencing synth (tone mode / xfade)
06:28 selecting the samples to build your own sequence 07:20 modify the timing of the samples
09:40 pitch lane
10:10 reverb
11:19 building the electric piano
15:13 EQ
16:13 final result




Modwave tutorial:
In deze tutorial bouwen we een pad sound op basis van wavetable synthese in de korg modwave hardware editor (dit werkt hetzelfde op de hardware zelf):

De volgende onderwerpen komen aan bod:
00:00 pad demo sound
01:45 select the wavetables
02:11 add morphing movement
02:49 analog pitch drifting
03:15 add effects
03:35 create a multifilter
04:56 Playtesting the pad
05:15 add white noise
06:50 extra pad in layer B
08:35 wavetable modifiers
10:10 slow scanning speed




Mochten er vragen zijn, aarzel dan niet om ze te stellen :)

heb je ook enig idee hoe je wavestate patches kan omzetten voor de native versie ? had ik je overigens nog op messenger gevraagd, maar volgens mij heb je het bericht nooit binnen gekregen.
 
heb je ook enig idee hoe je wavestate patches kan omzetten voor de native versie ? had ik je overigens nog op messenger gevraagd, maar volgens mij heb je het bericht nooit binnen gekregen.
wavestate patches kun je exporteren als bundle. Ga daarna naar je wavestate native en klik op de librarian, sleep daar de wsbundle file in. Dan zijn je presets weer toegevoegd.

Als ze gebruik maken van samples, dan kun je een sample bank toevoegen door deze te kopieren naar een folder op je schijf (kunnen ook meerdere sample banks zijn, dat support de wavestate native). En dan druk je op de drie puntjes rechtsbovenin en kies je de optie: User sample banks. Geef daar de folder naam op waar als je sample banks staan. Restart daarna de wavestate native en alles werkt dan als op je hardware.

heel simpel dus.
 
Nieuwe modwave mkII
Introductie van modwave mkII - nu met bijna het dubbele van de polyfonie, uitgebreide free-running LFO's en meer!
 
Nieuwe modwave mkII
Introductie van modwave mkII - nu met bijna het dubbele van de polyfonie, uitgebreide free-running LFO's en meer!

En vooral: zo'n 275 euro duurder dan voor mkI, dat is toch bijna tien euro per extra voice. En nog steeds hetzelfde crappy keyboard en minuscule schermpje.
 
@quifster ,mede vanwege het onredelijk prijsverschil tussen de mk1 en mk2 Modwave heb ik voor een mooie prijs de Modwave mk1 gekocht (mijn 1e synth, meteen in het diepe…). Doorslaggevend voor de keuze van de Modwave waren toch wel jouw posts en tutorial video’s!
Je spreekt daarin ook vaak over wavetables die jijzelf gemaakt hebt. Je gebruikte daarvoor allerlei andere (soft)synths als ik het goed begrijp. Omdat ik nog maar net kom kijken, vroeg ik me af of je bereid bent om jouw eigengemaakte wavetables te delen?
 
Ik zag dees. Geen Modwave alleen de andere 2....

1701426323087.png


1701426374378.png
 
Wauw da's sexy. Ik weet niet waarom me dit zo aanspreekt. Als het keybed een beetje in de buurt komt van m'n geliefde Yamaha CS6x dan zou dit zomaar eens een waardige opvolger kunnen zijn!
 
Ja die kleine bakkies hebben minder flair. Deze zien er zo mooier uit vind ik ook.
Als daar het keybed van de Prologue in zit is het zwaar in orde.
Beter nog PolyAT dan was ik ook in de markt.
 
Ik zag dees. Geen Modwave alleen de andere 2....


De keys kunnen alleen maar beter, vergeleken met de originele ModWavestate. :)

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat als je zo'n upgrade uitbrengt - en voor die prijs - dat je dan nog steeds dezelfde lay out met dat veel te kleine schermpje met zn rommelige menustructuur durft te houden. Er is genoeg ruimte voor iets beters, zou je zeggen. Qua mogelijkheden en hands-on vindt ik de WaveModstate geweldig, maar om er echt geluiden mee te bouwen kan je wmb geen kant op met dat schermpje en heb je toch de editor nodig. En dan zit het allemaal wel weer erg dicht tegen de VST-versies aan.
 
Nu ook als desktop modules!

Aankondiging met video:

Modwave:

Wavestate:

Opsix:
 
MIDI 2.0 ook erin...

Gaaf spul hoor die moderne korgs, een van mijn favs voor een moderne approach van muziek maken. Soundwise erg hifi en goed. Al gebruik ik alleen de native versies dan.

Ik zoek nog steeds een compacte x/y controller btw, dus als er iemand tips heeft. Liefst zonder pads/knoppen en keys
 
Ik vind ze ook leuk en ga eens bekijken of een of meerdere van deze hardware uitvoeringen wellicht de moeite zijn tov de plugin versies die ik al heb.

Hier de video zonder Facebook:
 
Moet me nu al inhouden om niet meteen die waardeloze keybeds van de Modwavestateopsix hiervoor in te ruilen. Dit is qua ruimtebeslag en uiterlijk wel een enorme verbetering. Blijf er alleen bij dat het schermpje te pietepeuterig en de menus te rommelig zijn om vanaf de hardware serieus vanaf nul aan de slag te gaan, zeker bij Wavestate. Ik valt meestal terug op de editor, en dan kan je net zo goed de Native gebruiken

Ik zie de Opsix zo ook wel weer terugkeren. FF afwachten wat de prijs doet.
 
Laatst gewijzigd:
Hmm en dan te bedenken dat ik hier een 12U 19" rack heb staan met gear erin die ik wel een beetje gezien heb :D
 
Ik vind ze ook leuk en ga eens bekijken of een of meerdere van deze hardware uitvoeringen wellicht de moeite zijn tov de plugin versies die ik al heb.

Hier de video zonder Facebook:

Dit triootje zit er zo wel smakelijk uit! Heb al regelmatig op het punt gestaan de hardware of software aan te schaffen maar toch elke keer vond ik het of te duur (software) of teveel ruimte (hardware), maar zo is eea wel perfect!
 
Back
Top