Ableton Live 12

Voor mij vooralsnog die twee, aangezien ik vooral in de arrangement mode zit met het mixen, nadat ik alles heb opgenomen. Maar die zijn dan ook gelijk wel supernice in de worflow :)

Persoonlijk vind ik de mixer in arrangement view te druk. Als je veel sporen hebt en ook nog wil editen in het audio/MIDI scherm en ook nog de mixer hebt open staan is er weinig ruimte over voor de sporen. Maar misschien is het gewoon nog even wennen.
 
Persoonlijk vind ik de mixer in arrangement view te druk. Als je veel sporen hebt en ook nog wil editen in het audio/MIDI scherm en ook nog de mixer hebt open staan is er weinig ruimte over voor de sporen. Maar misschien is het gewoon nog even wennen.
Ik heb de mixer enkel open als ik meerdere tracks/groepen wil balanceren of de send levels van meerdere tracks even wil aanpassen. Tijdens de meeste andere taken Meestal heb ik de mixer ook gewoon uitstaan.

Het is gewoon fijn dat het kan, maar je hoeft het echt niet heel de tijd open te hebben staan.
 
inderdaad. Zelfde geldt voor zowel clips als device open. Dat wil je alleen af en toe. Maar als je echt klaar bent met je arrangement en je gaat aan de slag met het mixen ervan is het wel fijn dat je niet steeds hoeft te switchen als je de mixer wilt zien. Heel logisch eigenlijk 🤣
 
Ik heb de mixer enkel open als ik meerdere tracks/groepen wil balanceren of de send levels van meerdere tracks even wil aanpassen. Tijdens de meeste andere taken Meestal heb ik de mixer ook gewoon uitstaan.

Het is gewoon fijn dat het kan, maar je hoeft het echt niet heel de tijd open te hebben staan.
daar heb je gelijk in!

Even een snel vraagje. Het menu links waar je de samples en plug-ins etc. kan kiezen kon je in in 9 gewoon wegklikken met een pijltje. Dat was heel handig. In 12 lijkt dat niet meer te kunnen en kun je dat menu alleen weg ‘slepen’ of met een sneltoets wegkrijgen. Klopt dat? Of kan ik het toch wegklikken met de muis?
 
Laatst gewijzigd:
inderdaad. Zelfde geldt voor zowel clips als device open. Dat wil je alleen af en toe. Maar als je echt klaar bent met je arrangement en je gaat aan de slag met het mixen ervan is het wel fijn dat je niet steeds hoeft te switchen als je de mixer wilt zien. Heel logisch eigenlijk 🤣
Ik heb nu standaard links op mijn scherm de clips en device view boven elkaar en daarboven de session view (dus ook mixer). Rechts (2nd window, maar wel op zelfde monitor want heb een ultrawide monitor) heb ik volledig arrangement view.
Kan evt morgen wel een screenprintje maken.
Ben ik aardig tevreden over. Al moet ik ook nog een beetje zoeken wat voor mij het fijnste werkt..

Misschien is toch ook volledig scherm arrangement af en toe ook wel fijn en dat gaat nu niet echt makkelijk (moet ik de windows resizen). Maar de hele tijd switchen van session view naar arrangement wanneer ik clips van session naar arrangement wil slepen vond ik ook niet handig…
 
Ben heel blij met de nieuwe Live 12. Alleen de mixer in arrangement is al de moeite waard voor mij!

Wel een minpuntje, met 11 kon ik nog met command+L de onderste detail view sluiten, is nu command+F12 geworden. Heeft Live een mogelijkheid om zelf shortcuts te maken?

Ik zag dat er nog geen antwoord was op de performance en efficiency cores bij m-series Mac. Zal zometeen ff een test draaien.
 
In de nieuwe Interface staat er een stuk over de nieuwe Ableton geschreven
Kan je mij die link laten zien ik ben wel benieuwd waar het op hun site staat ik kan Het zo snel niet vinden…
 
Kan je mij die link laten zien ik ben wel benieuwd waar het op hun site staat ik kan Het zo snel niet vinden…
 
Net een test gedraaid met Live 12, kan bevestigen dat Live GEEN gebruik maakt van de Efficiency cores. Jammer....
 
kun je mij uitleggen wat dat precies is?
Mijn m1 Mac heeft 8 cores, 4 performance cores, 4 efficiency cores. De meeste DAWs gebruiken ze allemaal, ableton live dus helaas niet. Die pakt enkel de 4 performance cores. De efficiency cores zijn wat batterij vriendelijkere cores. Maar dragen wel bij aan de rekenkracht van de machine…
 
Mijn m1 Mac heeft 8 cores, 4 performance cores, 4 efficiency cores. De meeste DAWs gebruiken ze allemaal, ableton live dus helaas niet. Die pakt enkel de 4 performance cores. De efficiency cores zijn wat batterij vriendelijkere cores. Maar dragen wel bij aan de rekenkracht van de machine…
ok bedankt. Geen idee dat dit überhaupt bestond…
 
Mijn m1 Mac heeft 8 cores, 4 performance cores, 4 efficiency cores. De meeste DAWs gebruiken ze allemaal, ableton live dus helaas niet. Die pakt enkel de 4 performance cores. De efficiency cores zijn wat batterij vriendelijkere cores. Maar dragen wel bij aan de rekenkracht van de machine…
Interessant.. verder niet zo heel positief dat hier niet gebruik van wordt gemaakt. Intel processoren hebben ook deze e-cores en worden niet benut in Ableton.

Er zijn verder nog maar weinig DAW's die hier wel gebruik van maken. Bitwig, Logic, Cubase.. voor die laatste kwam ik zelfs een advies tegen om ze te deactiveren vanwege problemen. Heb zelf nog even Reason getest net.. ook niet.
Het enige DAW wat tot nu toe wel gebruik maakt van E-cores schijnt Reaper te zijn..
 
Interessant.. verder niet zo heel positief dat hier niet gebruik van wordt gemaakt. Intel processoren hebben ook deze e-cores en worden niet benut in Ableton.

Er zijn verder nog maar weinig DAW's die hier wel gebruik van maken. Bitwig, Logic, Cubase.. voor die laatste kwam ik zelfs een advies tegen om ze te deactiveren vanwege problemen. Heb zelf nog even Reason getest net.. ook niet.
Het enige DAW wat tot nu toe wel gebruik maakt van E-cores schijnt Reaper te zijn..
Tijdens de beta fase van Live 12 had ik ineens heel slechte cpu performance. Had iets te maken met efficiency cores, dus lijkt alsof Live er wel wat gebruik van maakt?

On Windows, the real time thread affinity setting is now deactivated by default as this could cause poor performance on new Intel processors that have performance and efficient cores. This issue caused a performance regression on Windows 10 specifically, if needed, Windows 11 users can enable the previous behavior using an Options.txt entry:

RestrictAudioCalculationToPerformanceCores=true
 
Zojuist klakkeloos de regel: 'RestrictAudioCalculationToPerformanceCores=true' In een 'options.txt' bij preferences gezet.. Zoals hier: https://help.ableton.com/hc/article_attachments/6515881159708

Zoals ik de text interpreteer worden audioberekeningen juist beperkt tot performance cores. Het werkt op mijn Intel iig niet.. alle efficiency cores blijven rond de 0% tot 2% zwerven, in tegenstelling tot de P-cores.. voor true, false invullen helpt ook niet.. :D Ik vermoed dat deze optie er helemaal uitgesloopt is? Of hopelijk doe ik iets fout..
 
Laatst gewijzigd:
lijkt een soort authorisatie probleem omdat ik nu twee verschillende versies van Ableton draai? geen idee wat die sleutelhanger is, en Ableton API?

Ik moet nog een heel album met 11 nummers afmixen met 9. Ik heb namelijk geen idee of hij mijn oude tracks helemaal goed zal inladen met alle juiste effect instellingen en samples etc. in 12. Dus om zeker te weten dat alles nog 100% klopt en hetzelfde is wil ik dat album nog in 9 afmaken.
Dit zou in zeker doen, als je van een oude versie naar een nieuwe versie gaat dan worden de packs vaak ge-update en dan doen ze het later niet meer of niet meer goed in de oude versie. Dus tenzei je 2 libraries wilt bij houden zou ik er niet aan beginnen.
 
Nog even over de "efficiency cores". Zojuist even in Reaper geprobeerd.. die pakt met een plug-in als DIVA idd E-cores.. Met Ableton 12 krijg ik het niet voor elkaar.. iemand die dit wel lukt??
 
daar heb je gelijk in!

Even een snel vraagje. Het menu links waar je de samples en plug-ins etc. kan kiezen kon je in in 9 gewoon wegklikken met een pijltje. Dat was heel handig. In 12 lijkt dat niet meer te kunnen en kun je dat menu alleen weg ‘slepen’ of met een sneltoets wegkrijgen. Klopt dat? Of kan ik het toch wegklikken met de muis?
Het oranje blokje helemaal links boven kan je op klikken.
 
Afgelopen weekend eerste track in Live 12 gemaakt. Heerlijk om clip view, device view en mixer tegelijk in beeld te kunnen hebben, ook in arrangement view. Ik wil nu al niet meer terug :D
 
Heb nog even wat geprobeerd.. Bij een wat hogere CPU belasting lijken een aantal van de 16 e-cores in de geteste processor (i9-14900f) een beetje mee te doen binnen Ableton..
Bij Reaper worden alle cores gelijkmatig aangesproken. Het resulteert verder niet in spectaculaire verschillen. ongeveer +/-10% minder stroomverbruik in Reaper.. en misschien wat meer CPU power over dan?? Niet echt getest..

Helaas kan ik de app voor de individuele cores te monitoren niet gelijktijdig met Ableton of Reaper opnemen met mijn screerecorder, alsmede geen audio maar het zijn in beiden DAWs identieke midiclips die dezelfde patches in Diva aansturen. 12 in totaal en wat drums uit Maschine.




Edit: videootjes zijn wel ultra wazig.. 8D (opgelost.. de embed maakt het blurry.. YT link openen en het is beter te zien..)
 
Back
Top