Philips Philicorda

Ja ik tel meestal van "1 2 veel" dus dit was hogere wiskunde voor mij.
Yep, alles OK. :okdan:
Ikzelf moet dan altijd weer even nadenken bij DO RE etc ;)
Om echt dat wonky orgelgeluidje te bekomen zal het met veel synths niet lukken. Dan zou ik het eerder in een sampler zoeken, maar dan mis je de fasegevolgen van divide down nog.
Die 'fasegevolgen' nog, hoe was dat bedoeld?

Ik kan me er iets bij voorstellen dat het geluid van een stel noten die via divide-down zijn gemaakt wat levendiger wordt als die allemaal niet zo strak in het gelid staan (delers zijn t.o.v. audiofrequenties bloedje-snel, dus alle flanken zullen netjes in tijd dicht bij elkaar kunnen zijn).

Of was juist het tegendeel bedoeld?
 
Met divide-down staan dezelfde noten in verschillende octaven perfect in fase, ongeacht wanneer de verschillende noten worden ingedrukt. Met een sampler ga je dat niet hebben tenzij die fancy opties hiervoor heeft. Met een VCO polysynth (en waarschijnlijk DCO polysynth evenzeer) heb je bovendien ook niet de perfecte tuning van dezelfde noten in verschillende octaven tov elkaar.

Dat verschil werd onlangs nog gedemonstreerd toen Roland denk ik een boutique uitbracht van een oude divide-down bak van hen (VP?). De Boutique had dit fasegedrag niet juist en daardoor klonk hij anders. En dan bedoel ik niet heel subtiel anders maar echt een ander karakter.

Het is wat te vergelijken met een suboscillator, die klinkt ook wezenlijk anders dan 2 werkelijk onafhankelijke oscillatoren.
 
Dat verschil werd onlangs nog gedemonstreerd toen Roland denk ik een boutique uitbracht van een oude divide-down bak van hen (VP?). De Boutique had dit fasegedrag niet juist en daardoor klonk hij anders. En dan bedoel ik niet heel subtiel anders maar echt een ander karakter.

Ola, da's inderdaad wel opmerkelijk. Een sampler kan uiteraard in elk geval per noot gewoon het bedoelde (correcte) reproduceren.

Maar als er helemaal niet aan de gekoppelde fases wordt vastgehouden zou het al meteen bij de enkele noten (zoals die opgebouwd kunnen zijn uit sommatie van 2', 4' & 8' etc)
'mis' kunnen gaan.

Kan me voorstellen dat het inderdaad duidelijk anders zal klinken.

Qua 'anders': wellicht niet persé slechter, maar idd niet historisch correct.
Voor dergelijke extra variatie zou in dit verband leuk zijn als bijvoorbeeld die Arturia Farfisa-emulatie (= non-sample based) een knopje zou hebben waarmee je van alles-strak-gekoppeld kunt omschakelen naar geen- enkele-strakke-koppeling. Of dat zelf traploos regelbaar. Wellicht bestaat het al in een of andere andere software emulatie.
 
Gisteren zijn we weer eens in het museum van de 20ste eeuw geweest in Hoorn en daar staat er ook een !
Dit museum is voor iedereen een aanrader ! :okdan:
 

Attachments

  • Philicordia.jpeg
    Philicordia.jpeg
    117,5 KB · Bekeken: 48
Vet :) Voor dat geld koop je een echte 😂

Ik had er eentje met 2 klavieren en vol baspedaal (GM 760 geloof ik), volgens mij bracht die uiteindelijk nog 75eu op ofzo ... Was de oude van mijn schoonvader en gered van de sloop. Maar ik wilde er toch vanaf bij verhuizing. Wel grappig ding.

edit: zo een:
1706028475159.png


Maar dan met zoiets eronder:
1706028534664.png
 
Ik heb er ook een gehad, en die stonk nog meer dan ikzelf, Dat mis je dan toch met zo’n VST.

Als ik plek had dan was-t-ie zo weer terug, hartstikke leuk.
 
Gisteren zijn we weer eens in het museum van de 20ste eeuw geweest in Hoorn en daar staat er ook een !
Dit museum is voor iedereen een aanrader ! :okdan:
Ah, die heb ik ook, maar ik mis op deze foto wel het plankje. Dit is trouwens de transistorversie, zonder buizen.
 
Ah, die heb ik ook, maar ik mis op deze foto wel het plankje. Dit is trouwens de transistorversie, zonder buizen.
Nee, de transistorversie heeft doorlopende schakelaars, andere ronde knoppen en losse poten.
Zie foto van Marktplaats (advertentie).

Schermafbeelding 2024-02-02 om 15.17.24.png

Hm, begin nu toch te twijfelen. Bovenstaande is de GM752.
Die in Hoorn is kennelijk de GM751. Ook op Marktplaats te vinden en ook transistor.

Schermafbeelding 2024-02-02 om 15.28.21.png
 
Laatst gewijzigd:
Is de 752 niet altijd transistor? Hoe ik het mij herinner (lang geleden):
-7500 altijd buizen
-751 bestaat zowel in buizenversie als torrenversie
-752 altijd torren

Maar dit kan dus fout zijn, ik heb het niet nagekeken! Ik had in ieder geval een torren 751. (er zaten in ieder geval geen grote buizen in)
 
O ja, dat kan kloppen. Dus dan is die in de openingspost een buizenversie, en die in Hoorn en de tweede advertentie zijn transistorversies (waarbij het plankje op de plek zit van de buizenversterker).
 
Back
Top