Philips Philicorda

Daar mag wel een Kärcher aan te pas komen.
IMG_2305.jpeg
 

Attachments

  • IMG_2309.jpeg
    IMG_2309.jpeg
    149,1 KB · Bekeken: 77
  • IMG_2308.jpeg
    IMG_2308.jpeg
    131,2 KB · Bekeken: 75
  • IMG_2306.jpeg
    IMG_2306.jpeg
    164,2 KB · Bekeken: 75
  • IMG_2307.jpeg
    IMG_2307.jpeg
    139,9 KB · Bekeken: 77
Ik zie nergens een soldering met een uitstekend pennetje. Het zou een aarde kunnen zijn want er zit wel een druppel tin aan het stalen houdertje van de dichtstbijzijnde neon buisje.
 
Ha, deze heb ik ook nog staan :) Ziet er hetzelfde uit als op het plaatje maar dan zonder de donkergrijze accenten op het bedieningspaneel....vreemd. Werkt niet meer bij mij en daar ga ik ook maar niets aan laten doen denk ik; vermoed dat alles wel vervangen kan worden en ik ga hem toch niet gebruiken voor mijn muziek.
 
Multimeter op continuiteit zetten en kijken of de draad verbonden is met andere aardepunten?
Deze draad zit aan de andere zijde op een heleboel punten van een stappen pot aangesloten vandaar. Alle andere zwarte draden in dit bakkie zitten wel aan aarde.
 
Leuk orgeltje.

Nog wat veergalm erbij, een Copycat of RE-201 en Compact Phasing... ik voelde me toen net alsof ik Ash Ra Tempel was in hun beginperiode.

Werd ooit vervangen door eerst een Farfisa Compact, daarna een Compact Duo en daarna eerst een Yamaha YC-45D en wat later een YC-30.
 
Leuk orgeltje.

Nog wat veergalm erbij, een Copycat of RE-201 en Compact Phasing... ik voelde me toen net alsof ik Ash Ra Tempel was in hun beginperiode.

Werd ooit vervangen door eerst een Farfisa Compact, daarna een Compact Duo en daarna eerst een Yamaha YC-45D en wat later een YC-30.
Volgens mij had mijn gm751 corda een veergalm ingebouwd.
 
Volgens mij had mijn gm751 corda een veergalm ingebouwd.

Dat klopt maar ik bedoelde een externe veergalm. Zo'n AKG of Klark klinkt toch ietsjes lekkerder volgens mij.
 
Om echt dat wonky orgelgeluidje te bekomen zal het met veel synths niet lukken. Dan zou ik het eerder in een sampler zoeken, maar dan mis je de fasegevolgen van divide down nog.
 
Veel orgels en stringmachines genereren 1 octaaf, de hoogste. Van daaruit gebruiken ze frequentiedelers die voor elke noot de lagere octaven creëren. Daardoor is een Do4 bv niet onafhankelijk van een Do4 maar altijd perfect in fase met elkaar. En dat hoor je.

Bij de oudere Philicorda's zijn al die neonlampjes voor het divide-down gedeelte. Bij de meeste seventies orgels en stringers wordt de bovenste octaaf met een TOG-IC gegenereerd en het divide down gebeurt met transistoren of ook IC's.
 
...Van daaruit gebruiken ze frequentiedelers die voor elke noot de lagere octaven creëren. Daardoor is een Do4 bv niet onafhankelijk van een Do4 maar altijd perfect in fase met elkaar. En dat hoor je.

(aannemende dat Do4 vs Do3 etc bedoeld was): dus voor meer levendigheid etc zou je dan juist een wat meer gehusselde, juist minder strakke freq-deling willen, right?
 
Back
Top