Neural-amp-modeler gratis elke buizen bak die er maar is.

Goede tip dit: Neural Amp Modeler is super interessant. En met het open source model mogelijk een bedreiging voor het commerciƫle bedrijf NeuralDSP. Bovenstaande video gaat over een NeuralDSP plugin geloof ik, en niet Neural Amp Modeler, maar op hetzelfde kanaal staan wel een hoop video's over Neural Amp Modeler.
 
Ja idd NeuralDSP is wat ander.
Zie alleen niet in de Neural Amp Modeler om bv spring reverb toe te voegen.
En wat let je om er models mee te maken van een mixer, tape delay en dat soort dingen?

Ik wil het wel eens gaan proberen en mijn eigen amp model maken van mijn twee modded peaveys.




Wat meer clean tones doen het bij mij beter,
 
Zoals ik het begrijp: de machine learning software van Neural Amp Modeler kun je 'snapshots' laten maken (profilen) van een versterker (al dan niet met effecten etc. eromheen). In de Neural Amp Modeler VST plugin kun je deze snapshot vervolgens toepassen op het DI signaal van je gitaar, waarmee het signaal dan de kenmerken van de snapshot aanneemt. Maar dan alleen zoals de versterker ingesteld stond op het moment van profilen. Je kunt in deze software dan ook niet nog wat meer reverb van de versterker erbij draaien of de presence of gain knop bedienen, want die info zit simpelweg niet opgeslagen in de snapshot die je speelt. Wat er in de plugin nog aan bediening zit, input level, noise gate, eq en output level, is gewoon wat aan de voor- of achterkant van de 'black box' snapshot waarbinnen de magie van imitatie plaatsvindt.
De techniek is vergevorderd wat betreft kwaliteit van het geluid, en je ziet dat we wellicht al op het punt zijn dat deze gratis tool alleen op aspecten van UI en flexibiliteit in bedieningsmogelijkheden nog onder doet ten opzichte van de duurbetaalde software van marktleider NeuralDSP.

Het zijn gouden tijden voor gitaristen, die nu voor de prijs van een gitaarkabel plus een enigszins fatsoenlijke audiointerface een overtuigend gitaargeluid kunnen produceren op een zolderkamertje, en zonder de buren ook te verplichten aan een 120db 4x12 halfstack.
 
Je zit idd redelijk vast aan hoe de gemodelleerde versterker is ingesteld, en dat moet maar net zijn wat jij wilt.
Er zijn wel heeeel veel profielen te krijgen.
Het lijkt erg op preset scrollen ipv zelf de synth programmeren.

De andere kant is het modeleren van hardware, waar je wel zelf de "versterker" kan instellen.
Die zijn ook heel erg goed tegenwoordig.

Geluidstechnisch is het dus echt niet meer nodig om buizen versterkers te kopen.
Maar ik blijf ze toch ontwerpen, gewoon omdat ik dat leuk vind.
 
De modellen zijn goed maar een echte buizenbak geeft de gitarist nog wel meer dynamiek.
Ben je tevreden met het geluid dan is daar niets mis mee.
Doe je een tradeoff voor gebruiks gemak ook goed.
Maar het is niet zo dat de modellen 1 op 1 als een echte buizenbak klinken.
Maar goed de models worden wel steeds beter. en het verschil kleiner.

source: Amp modeling progress - Fractal Audio Wiki
The hard part is getting the dynamic frequency response and dynamic gain response accurate. What makes a tube amp "breathe" and sound "organic" is the constantly varying frequency response and transfer function. That is extremely difficult to model accurately. It requires intricate knowledge of exactly how a tube amp works. Even profiling and AI approaches can't do that. All they do is learn a static transfer function. The problem though is that the transfer function is dynamic. The frequency response is constantly changing and the transfer function is continually changing as well. Our algorithms model that stuff. The frequency response and the transfer function are dynamic. The virtual power tubes for the AC30 models even go into Class-B operation if you drive them hard, just like the real amp. No black-box approach can do that. Are our algorithms perfect yet? Probably not but in my not-so-humble and biased opinion 15.xx firmware was a significant improvement and has the "mojo" of a real tube amp."
 
Aida DSP en MOD hebben nu de AIDA-X plugin welke eveneens opensource is maar snel genoeg is om op embedded devices van MOD te draaien:


 
Back
Top