Trappist in de koelkast?

Nog even wachten dan is 't hier 15:55. Dat zijn 3 vijven in de klok. Driewerf proost!!!
 
Brengt mij op het volgende doordenkertje: hoe kun je zelfs meer dan 3 vijven in de klok krijgen?
 
Toepasselijk, 555 is een brouwerij in Canada:

ibd-555-brewing.ashx
 
De Martha Brown Eyes smaakt niet verkeerd (heeft iets weg van chocomel en de roemruchte Moersleutel), maar ik vind 'm zowel qua smaak als qua percentage (12%) wat over the top. Ik voel 'm na een kwart flesje al zitten. Leuk om een keer geprobeerd te hebben, maar dit is mij te gortig...

@Nap zou dit waarschijnlijk biersoep noemen. ;)
 
De Martha Brown Eyes smaakt niet verkeerd (heeft iets weg van chocomel en de roemruchte Moersleutel), maar ik vind 'm zowel qua smaak als qua percentage (12%) wat over the top. Ik voel 'm na een kwart flesje al zitten. Leuk om een keer geprobeerd te hebben, maar dit is mij te gortig...

@Nap zou dit waarschijnlijk biersoep noemen. ;)
Van die Martha had ik de volgende dag de hele dag koppijn. Zie ergens in deze topic. Ik vond hem ook wat over the top maar best lekker.

Vrijdag heb ik die 2 st. feuillin biertjes gedronken van de foto die ik onlangs had gestuurd, gelukkig had ik er 2 want ze waren zo lekker dat het gelijk naar meer smaakte.
Gisteren zat ik aan de Jopen Heavy cross triple IPA, ook een aanrader, een ietwat sterkere IPA met een volle smaak.
 
De Orval ruikt en smaakt nog steeds even verschrikkelijk. Ik weet niet wat het is, maar op mij maakt het een bedorven indruk die al begint met de geur die ervan af komt waarna de smaak die indruk alleen nog maar verder versterkt.
Orval is voor gevorderden ( 😊 ). Net als met kaas. Je begint met smeerkaas en jong belegen en eindigt met munster en sardijnse madenkaas.
Ha Orval. 20 jaar geleden vond ik het niet lekker. Een paar duizend bieren in alle bierstijlen over de hele wereld verder en inmiddels staat deze toch wel hoog in het vaandel hoor. Heerlijk!
In 2020 wilde mijn vrouw zelfs haar 50e verjaardag in het Abdijcafé van de Abdij vieren om daar de Orval Vert van de tap te kunnen proeven. Dit bier is alleen in het abdijcafé van de tap verkrijgbaar.

Toch maar wat meer informatie over die geur dan. Orval is namelijk een zogeheten Bret bier. Brettanomyces bieren zijn eigenlijk geen aparte bierstijl, zoals bijvoorbeeld Stout of Tripel. Het zijn bieren die ontstaan met behulp van wilde gistsoorten, ofwel SPONTANE gisting. Daardoor ruiken en smaken ze zurig fris. Een beetje Yoghurt-achtig. Brettanomyces is een soort gist dat op de schil van fruit te vinden is. Bret bieren zijn een tijdje uit de mode geweest, maar je ziet ze langzamerhand weer meer verschijnen. Denk ook het brouwerij Het Nest Schuppenaas Brett, Straffe Hendrik Wild of Grutte Pier Brettûne fruit et cetera. Erg mooie bieren komen van Boerenerf Eylenbosch. Hier de lijst waar je ze kunt vinden. Vorig jaar kwam ik zelfs een bier op de tap tegen in een biercafé in Rome. 10 euro per glas van 25cl :-) Er is ook het festival Wilde Gist met Bret bieren in Nederland. De Bourgondische Bierkelder in Breda verkoopt een proefpakket Orval met verschillende jaargangen om de smaakontwikkeling van dit soort bieren goed te kunnen proeven. Verder hebben ze soms ook proeverijen met verschillende jaargangen Orval en daarbij een kaasworkshop van Arvid Bergström, een bekende biersommelier.

Nog veel te ontdekken hoor over Bret bieren. Lekker proeven en volhouden! Sardijnse madenkaas gaat een beetje verder, maar een goed stuk Limburgse Stinkkaas past er zeker bij :-)
 
Gelukkig heb ik de Martha niet helemaal opgedronken, dus ik hoop dat de hoofdpijn me bespaard blijft.
 
Back
Top