Zoom ARQ

Ben zostraks weer even bezig geweest.
Mijn indruk is wel positief, maar toch is er iets wat ik nog niet helemaal begrijp.
Hoe kan ik zelf mijn sounds uitkiezen in de ARQ, als ik deze vanuit Ableton via midi aanstuur?
Hiermee bedoel ik dus hoe ik een midi-kanaal kan toewijzen aan een instrument in de ARQ.
Momenteel zit ik vast aan 16 vaste sounds en dit zou ik graag willen wijzigen.
De drums-sounds 'kloppen' vaak wel, maar soms mis ik een bas- of andere sound (pad, lead etc).
Hopelijk heb ik mijn euvel duidelijk en helder kunnen omschrijven,
 
Robi Ik denk dat ik je probleem wel begrijp, dus ik ga een poging wagen...
Om een midi kanaal toe te wijzen aan een instrument in de ARQ doe je het volgende:
Ga naar instrument modus > Druk op 'edit' > Scroll met 'select' naar de laatste pagina naar het blokje 'setting' > Druk op 'select' > Scroll naar rechter vakje 'MIDI' > Selecteer midi kanaal met encoder '1'.

Je kunt meerdere instrumenten aan hetzelfde kanaal toewijzen, maar vergeet niet dat je max polyfonie nog steeds 16 is(8 stereo). Kanalen muten heeft voor meer polyfonie geen zin want de mutes zijn echte audio mutes, en geen midi mutes zoals bijvoorbeeld bij elektron.

Als je noten in de sequencer hebt staan voor een instrument stuurt de sequencer die noten ook op het geselecteerde kanaal weer uit, voor zover ik weet is er geen limiet in het aantal noten wat de sequencer aan kan.
Als je alleen de sequencer wil gebruiken is het wel een nadeel dat je een sample of een instrument aan een kanaal moet toewijzen voordat je midi kunt uitsturen, ik gebruik hiervoor een zo kort mogelijke lege mono sample die ik 'MIDI' heb genoemd.

Extra tip voor het opnemen van perfecte loops:
Stap 1: Druk op 'menu' > scroll naar 'settings' > 'Select' > Tabblad 'CAPTURE' > 'Capture with METRONOME' > 'Select' > Zet op 'on'.
Stap 2: Ga in hetzelfde tabblad naar 'Auto Stop' en stel de lengte in van de loop die je wilt hebben.
Stap 3: Druk op 'menu' > scroll naar 'quantize' > zet op maximum, '1'.
Stap 4: Druk tijdens t afspelen in de laatste bar op 'CAPTURE' en kijk toe hoe er een perfecte loop wordt opgenomen.
Stap 5: Wijs toe aan de looper of sla op voor gebruik in je DAW.
Stap 6: (optioneel) Voor makkelijk overzetten van je loops kun je in het 'settings' menu naar het tabblad 'SD CARD'. Als je hier 'SD Card Reader' selecteerd veranderd je Zoom tijdelijk in een SD-kaart lezer.



Er is trouwens goed nieuws!
Firmware 2.20 is uitgebracht met de volgende release note:

・ Released as following bug fix in March 2019
1. AR-96 sometimes freezes during playback with other MIDI devices.
 
Robi Ik denk dat ik je probleem wel begrijp, dus ik ga een poging wagen...
Om een midi kanaal toe te wijzen aan een instrument in de ARQ doe je het volgende:
Ga naar instrument modus > Druk op 'edit' > Scroll met 'select' naar de laatste pagina naar het blokje 'setting' > Druk op 'select' > Scroll naar rechter vakje 'MIDI' > Selecteer midi kanaal met encoder '1'.

Je kunt meerdere instrumenten aan hetzelfde kanaal toewijzen, maar vergeet niet dat je max polyfonie nog steeds 16 is(8 stereo). Kanalen muten heeft voor meer polyfonie geen zin want de mutes zijn echte audio mutes, en geen midi mutes zoals bijvoorbeeld bij elektron.

Als je noten in de sequencer hebt staan voor een instrument stuurt de sequencer die noten ook op het geselecteerde kanaal weer uit, voor zover ik weet is er geen limiet in het aantal noten wat de sequencer aan kan.
Als je alleen de sequencer wil gebruiken is het wel een nadeel dat je een sample of een instrument aan een kanaal moet toewijzen voordat je midi kunt uitsturen, ik gebruik hiervoor een zo kort mogelijke lege mono sample die ik 'MIDI' heb genoemd.

Extra tip voor het opnemen van perfecte loops:
Stap 1: Druk op 'menu' > scroll naar 'settings' > 'Select' > Tabblad 'CAPTURE' > 'Capture with METRONOME' > 'Select' > Zet op 'on'.
Stap 2: Ga in hetzelfde tabblad naar 'Auto Stop' en stel de lengte in van de loop die je wilt hebben.
Stap 3: Druk op 'menu' > scroll naar 'quantize' > zet op maximum, '1'.
Stap 4: Druk tijdens t afspelen in de laatste bar op 'CAPTURE' en kijk toe hoe er een perfecte loop wordt opgenomen.
Stap 5: Wijs toe aan de looper of sla op voor gebruik in je DAW.
Stap 6: (optioneel) Voor makkelijk overzetten van je loops kun je in het 'settings' menu naar het tabblad 'SD CARD'. Als je hier 'SD Card Reader' selecteerd veranderd je Zoom tijdelijk in een SD-kaart lezer.



Er is trouwens goed nieuws!
Firmware 2.20 is uitgebracht met de volgende release note:

・ Released as following bug fix in March 2019
1. AR-96 sometimes freezes during playback with other MIDI devices.

Super!!
Hartstikke bedankt voor je reactie DreamXcape
​​​​​​​Ga er straks mee aan de gang!
 
Er is trouwens goed nieuws!
Firmware 2.20 is uitgebracht met de volgende release note:

・ Released as following bug fix in March 2019
1. AR-96 sometimes freezes during playback with other MIDI devices.

Heb ik 'm net 1 1/2 week terug weer retour gestuurd.
Ik hoop dat dit ook betekent dat midiclock syncen met een daw geen freeze meer oplevert.
 
DreamXcape
Nogmaals bedankt voor je reactie.
Het is mij gelukt om andere sounds in te stellen in de ARQ, icm Ableton
Helaas loop ik nog tegen het probleem aan dat ik de ARQ-editor niet kan koppelen aan de ARQ.
Tevens lukt het mij niet om de firmware te installeren.
De BIN-file kan niet uitgepakt worden.

Wat ik me herinner is updating vrij simpel.

 
Robi Ik had ook problemen met het uitpakken van het BIN bestand. Bij mij werkte 7zip niet. In plaats daarvan heb ik de windows ingebouwde unzipper gebruikt door rechts te klikken op de zip en dan 'extract all' of 'alles uitpakken'.

De editor kun je alleen openen als de midi poorten van de ARQ niet in gebruik zijn, zegmaar als stand-alone editor. Zodra je je DAW opent, opent je DAW de midi poorten en kan de editor niet starten.
 
willem1958
Ik heb net om te testen meer dan een uur lang midi clock vanuit FL Studio naar de ARQ gestuurd(op 174BPM dus met gratis extra jitter).
Daarnaast heb ik gisteren de hele avond de ARQ als slave aan een iPad 2 gehad, vanuit de Loopy app.
Geen enkele vastloper:)

Er is trouwens nog iets gefixt in de nieuwe firmware, de ARQ reageert nu normaal op start/stop/restart via midi.
 
willem1958
Ik heb net om te testen meer dan een uur lang midi clock vanuit FL Studio naar de ARQ gestuurd(op 174BPM dus met gratis extra jitter).
Daarnaast heb ik gisteren de hele avond de ARQ als slave aan een iPad 2 gehad, vanuit de Loopy app.
Geen enkele vastloper:)

Er is trouwens nog iets gefixt in de nieuwe firmware, de ARQ reageert nu normaal op start/stop/restart via midi.

4 uur later...

De ARQ is nog steeds niet vastgelopen:)
Sterker nog... ik heb FL Studio niet op pauze gehad in die tijd en de ARQ loopt nog steeds gelijk.
Ik denk dat je daarmee wel kunt stellen dat de nieuwe firmware stabiel is.

Dat is dan in ieder geval een hele verbetering, goed dat ze dit hebben aangepakt.
Kan je 'm in ieder geval lekker met je daw laten meelopen waardoor het ook voor recording een stuk interessanter wordt.
Ze zouden eigenlijk ook nog een plugin moeten maken zodat je 'm ook vanuit je daw kan bedienen.
 
Ik kwam in een van de youtube video's een software editor tegen voor OSX, dat was op een Namm show, maar vind die niet via de Zoom-site. Heeft iemand die beschikbaar ( voor OSX ) en zo ja, zou je die willen delen?
 
Ik kwam in een van de youtube video's een software editor tegen voor OSX, dat was op een Namm show, maar vind die niet via de Zoom-site. Heeft iemand die beschikbaar ( voor OSX ) en zo ja, zou je die willen delen?
Ik heb die wil op mijn laptop staan, maar is niet heel handig omdat je de controller zelfs niet werkt dan. Maar een andere vraagje.

VRAAG: Heeft iemand een leuke preset van Instrumenten Saved KITS, ik voeg nu zelf wat toe aan bestaande kits maar zou ook wel inspirerend zijn om andere kits te hebben als basis om mee te spelen.

Ps: gebruiken jullie hem nog steeds? Ik dagelijks samen met de RK006 werkt die dawless met de Microfreak ook met midi. (hij krijgt ook midi van de microfreak maar kan hem niet recorden helaas) maar andersom wel het wel heel goed. (Ar-96 triggert geluiden van de Microfreak)
IMG_20240312_215703.jpg
 
Robi Ik denk dat ik je probleem wel begrijp, dus ik ga een poging wagen...
Om een midi kanaal toe te wijzen aan een instrument in de ARQ doe je het volgende:
Ga naar instrument modus > Druk op 'edit' > Scroll met 'select' naar de laatste pagina naar het blokje 'setting' > Druk op 'select' > Scroll naar rechter vakje 'MIDI' > Selecteer midi kanaal met encoder '1'.

Je kunt meerdere instrumenten aan hetzelfde kanaal toewijzen, maar vergeet niet dat je max polyfonie nog steeds 16 is(8 stereo). Kanalen muten heeft voor meer polyfonie geen zin want de mutes zijn echte audio mutes, en geen midi mutes zoals bijvoorbeeld bij elektron.

Als je noten in de sequencer hebt staan voor een instrument stuurt de sequencer die noten ook op het geselecteerde kanaal weer uit, voor zover ik weet is er geen limiet in het aantal noten wat de sequencer aan kan.
Als je alleen de sequencer wil gebruiken is het wel een nadeel dat je een sample of een instrument aan een kanaal moet toewijzen voordat je midi kunt uitsturen, ik gebruik hiervoor een zo kort mogelijke lege mono sample die ik 'MIDI' heb genoemd.

Extra tip voor het opnemen van perfecte loops:
Stap 1: Druk op 'menu' > scroll naar 'settings' > 'Select' > Tabblad 'CAPTURE' > 'Capture with METRONOME' > 'Select' > Zet op 'on'.
Stap 2: Ga in hetzelfde tabblad naar 'Auto Stop' en stel de lengte in van de loop die je wilt hebben.
Stap 3: Druk op 'menu' > scroll naar 'quantize' > zet op maximum, '1'.
Stap 4: Druk tijdens t afspelen in de laatste bar op 'CAPTURE' en kijk toe hoe er een perfecte loop wordt opgenomen.
Stap 5: Wijs toe aan de looper of sla op voor gebruik in je DAW.
Stap 6: (optioneel) Voor makkelijk overzetten van je loops kun je in het 'settings' menu naar het tabblad 'SD CARD'. Als je hier 'SD Card Reader' selecteerd veranderd je Zoom tijdelijk in een SD-kaart lezer.



Er is trouwens goed nieuws!
Firmware 2.20 is uitgebracht met de volgende release note:

・ Released as following bug fix in March 2019
1. AR-96 sometimes freezes during playback with other MIDI devices.
Thanks voor je uitleg! Ps gebruik jij hem nogsteeds? Zo nee ben ik benieuwd wat je nu hebt en wat daar dan beter/fijner aan is. Ben vooral benieuwd naar dawless oplossingen en wat je ook echt je liedje kan opslaan als Wav/MP3 ofzo.
 
Ps: gebruiken jullie hem nog steeds? I

Hier net een draadje gemaakt over een aankomende vakantie, dan neem ik zowel de 96 als de 48 mee. Al een tijdje met beide niet gewerkt, dan wil ik er 'ns wat verder induiken. Met name de 96, de 48 is in vergelijking wat eenvoudiger.
 
Back
Top