Analoge rack modules

Ophidian

Ouwe rot
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
864
Locatie
Arnhem
Hallo iedereen, ik zit erover na te denken om mijn setup nog een klein beetje uit te breiden met 1 of 2 (deels) analoge synths (geen VA). Het liefst zonder toetsen wegens ruimte beperkingen - een tabletop of het liefst nog een rack module. En dan hoe goedkoper hoe beter, want ik weet dat je voor flinke flappen wel leuke dingen kunt krijgen maar het gaat mij nu meer om de "budget" categorieën.

Het valt mij op dat het lijkt alsof er niet zo ontzettend veel analoge synths in rack editie uitgekomen zijn. Ik heb zelf online wat rond zitten kijken en ben voorlopig tot het volgende lijstje gekomen van synths die mij interessant lijken:
oud analoog of hybride:
- Korg EX-8000
- Ensoniq ESQ-M
- Oberheim Mastrix 6R/1000
- Spectral Audio Neptune 2
nieuwer:
- Doepfer Dark Energy
- DSI Mopho
evt.
- Jen SX 1000

Heeft iemand ervaring met deze apparaten of nog meer aan het lijstje toe te voegen?
Ik moet er even bij vermelden dat ik hier o.a. al een Akai AX60 heb staan (van mij) en een Prophet-600 en FutureRetro 777 (beide te leen) dus het gaat mij om een net iets andere sound dan deze apparaten.
Een Juno/MKS vind ik niet zo interessant en ik zit er met de Akai ook al enigszins in de buurt.
Wat mis ik nog? :)

P.S. Mocht je een dergelijk apparaat willen verkopen dan mag je dat er uiteraard bij vermelden! maar dit is in eerste instantie een discussie topic en (nog) niet een te koop/ruil gevraagd ;)
 
Waldorf Microwave 1... ben er zelf heel erg fan van... heb er 2...
Digitale WaveTable met vet analoog filter...
 
analogue solutions Red Square
analogue systems Spawn
Cirko Hound
Studio Electronics ATC-1
Vermona Perfourmer
 
analogue solutions Red Square
analogue systems Spawn
Cirko Hound
Studio Electronics ATC-1
Vermona Perfourmer

mooi rijtje idd se spul met knoppe en redelijk betaalbaar midi erop bammm
:P
 
De topicstarter heeft ergens de woorden "budget" en "hoe goedkoper hoe beter" gebruikt, dus ik denk dat sommige voorstellen een beetje naast de boot vallen...
 
Vandaar ook dan dat de Sequential Circuits Prophet VS rack ontbreekt :)
 
Het valt mij op dat het lijkt alsof er niet zo ontzettend veel analoge synths in rack editie uitgekomen zijn.
Correct. Racksynths werden pas echt fatsoenlijk mogelijk toen MIDI uitkwam, en een jaartje later of zo zorgde de DX7 er voor dat analoog werd uitgeroeid.
 
Zou je persoonlijk de Oberheim matrix aanbevelen, welke 6R of 1000 is een persoonlijke keus.
Ze hebben allebei zo hun voor en nadelen.
Voordelen 1000 : 1000 sounds, neemt minder ruimte in beslag, niet zo snel defect als de 6R, goedkoper, makkelijk te vinden.
Nadelen 1000 : niet te programmeren zonder pc, weinig informatief display, geen collecters item.
Voordelen 6R : programmeerbaar, collecxtors item, beter bruikbaar display.
Nadelen 6R : 100 sounds, neemt behoorlijk wat ruimte in beslag, sneller defect, duurder, niet makkelijk te vinden.
Ga je toch voor de 1000 dan neem een ''white face'' die heeft niet de hinderlijke brom (voeding) die de zwarte wel heeft.
Suc6 :halleluja
 
Weet niet of alle zwarte (origineel Oberheim) die hinderlijke brom hebben, maar diegene die ik onder handen heb gehad iig wel.
Eigenlijk is de ''white face'' ook geen echte Oberheim maar een Gibson, aangezien die destijds (na faillissement) de rechten hebben gekocht en zo de 1000 weer in productie mochten nemen.
Mechanische brom? Heb ik nog nooit van gehoord :?
De brom wordt veroorzaakt door de voeding, dus die is niet hoorbaar in het audiosignaal.
Ook zijn ze met de ''white face'' weer naar de oude Oberheim kleur teruggekeerd, namelijk ivoor wit.
Heb ooit 3 ''white faces'' in mijn rack gehad met een Acces Matrix programmer erbij, mooi spul.
Een zeer overtuigende en typische Oberheim sound.
 
Er zijn veel brommende voedingen die ook als een storing in het signaal hoorbaar zijn omdat er iets elektrisch niet jofel is. Met mechanische brom bedoel ik dat je enkel met je oren de trafo zelf kan horen brommen, maar dat deze brom geen storing geeft in het uitgangssignaal. Dat is natuurlijk het minst erge. Kan gewoon een los blikpakket in de trafo zijn zonder dat er elektrisch iets mis is met de voeding. Maar echt aangenaam is het toch niet om in je studio te hebben.

Nu zou die Matrix niet het eerste audio apparaat zijn dat nogal luidruchtig is. :)
 
De topicstarter heeft ergens de woorden "budget" en "hoe goedkoper hoe beter" gebruikt, dus ik denk dat sommige voorstellen een beetje naast de boot vallen...

Klopt. Ik weet ook heus wel dat je voor 3 kwartjes geen goede synth hebt, maar onder de 500 euro moet toch wel het een en ander te vinden zijn. Ik heb gezien dat ze soms, en dan met name de hybride bakken, voor 100 tot 300 euro te vinden zijn.

Veel leuke suggesties trouwens. Ik ga ze rustig doorspitten en demo's zoeken :)
 
Waldorf Pulse en Matrix 1000 zijn zeker onder de 500 te vinden. Matrix 6R misschien ook, hoewel ik niet zeker ben. Van de rest ken ik de prijzen niet, dus dat spitten laat ik aan jou. :)
 
Een pulse moet je voor 200 kunnen kopen. Ongeveer de grootse koop in analoog land. Een Mopho kost het zelfde, een evolver iets meer. Een akai AX73/60/VX90 klinkt overigens mi niet als een juno hoor, dus dat zou je niet mogen stoppen een MKS50/30 te kopen. Een ex8000 is idd ook een heel mooie synth. Persoonlijk ben ik niet zo wild meer van de oberheim 1000/6R, zeker niet als ze naar de 350/400 euro of zelfs meer beginnen te gaan. Voor ongeveer de zelfde prijs heb je een DSI tetra die zeer gelijkaardig klinkt maar veel beter programmeerbaar is, multitimbraal, betere envelopes, een stepsequencer, etc (wel 2 stemmen minder).
 
Back
Top