Gezocht: les in synthese/routing/vst/vst fx/etc

Future Funk

Ouwe rot
Lid sinds
28 juli 2007
Berichten
804
Hallo,

ik produceer al een tijdje, maar het gaat nog niet van een leien dakje. Ik kan zoals zoveel mensen niet die sound krijgen die ik zoek.

Eén van redenen zal ongetwijfeld zijn dat ik niet goed begrijp hoe synthese werkt. Ik kan aan knoppen gaan draaien, maar meestal klinkt het dan beroerder dan de preset al was.

De stijl die ik maak of tracht te maken is in eerste instantie progressive trance met electro sounds. Maar ook latin house vind ik helemaal geweldig.

Mijn setup is vrij aardig;

- mac pro met logic pro 8
- pc met cubase sx3 en een hele zooi vst/vst fx
- motu ultralite audiointerface
- korg r3 synthesizer
- krk v8 monitoren

Ik wil graag een synthesizer beheersen. Weten wat ik doe ipv dom aan knoppen draaien. Maar ook hoe bepaalde fx werken. Het lijkt mij een strak plan om dit te doen door bestaande tracks te laten horen en te analyseren en zodoende te laten horen wat voor sounds ik graag wil maken. Niet die specifieke sound, maar soortgelijke sounds.

Eigenlijk zoek ik dus iemand (ik denk een producer) die zijn kennis met mij wil delen (tegen betaling uiteraard).

Vriendelijke groet,

Future Funk
0646412966
futurebeyond@live.nl
 
Je vraag is duidelijk. Heb je ook zelf gezocht naar theorie? Er staat op het www diverse sites die gewijd zijn aan de theorie achter synthese en het gebruik van fx, effecten en wat een goede/handige setup is.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Bovenstaande link is een draad waarin vele sites staan vermeld die de info bevatten die ik zojuist omschreef.

Je zou ook kunnen gaan zoeken naar boeken of DVD's, iets wat ik deze week ook gedaan heb.

http://www.motifator.com/mart/mainframe.htm
Zelf heb ik nu om mijn synth beter te leren kennen een DVD besteld van de Motif ES (waar mijn MO6 een afgeleide van is) en een DVD van de basics van Cakewalk Sonar 7.

Mocht je hier niets aan hebben dan zijn er op het forum enkele producers aanwezig die idd tegen vergoeding "les" geven. Die kun je ook terugvinden via marktplaats.nl in de synth-sectie.

succes!
 
Voor synthese is de bovenstaande link van Yoozer een van de betere. Hier heb ik het ook mee geleerd.

Wat betreft FX: http://www.amazon.com/Sound-FX-Alex...bs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1213177544&sr=8-1
Dit boek legt je van naaldje tot draadje uit wat effecten precies zijn, en hoe je ermee moet omgaan. Zelden een beter boek over dit onderwerp gevonden. Lees eens de korte inhoud.

Het laten uitleggen en laten analyseren van tracks is geen slecht idee. Anderzijds moet je niet vewachten dat je het vervolgens wel zal kunnen. Hiermee bedoel ik dat als je veel experimenteert, je de zaken uit je experimenten automatisch zal herkennen in de liedjes die je hoort. Het is dus een langzaam leerproces, niet een brok kennis die je plots kan overnemen.

Nog veel plezier...
 
Persoonlijk zou ik je aanraden een makkelijke knoppensynth te nemen zodat je zelf kan ervaren wat welk knopje doet.
Bv een korg MS2000, een roland juno 106, nordlead, oid.
Met de hulp van bovengenoemde bronnen kan het dan niet misgaan.
 
Back
Top