KRK Ergo (enhanced room geometry optimization)

ROGUE85

@wearerogue85
Lid sinds
23 juni 2005
Berichten
1.722
Locatie
Leut (BE)
Hoi SF'ers,

In mijn zoektocht naar een volumecontroller voor m'n monitors kwam ik op de website van KRK (ik heb hun RP8's) uit.
Blijkbaar hebben ze een nieuw product in die richting:



Een room analyse-en-correctie-apparaat + monitor controller in 1!
Hij / zij is wel pas uit in april, geschatte prijs $800, geen idee hoeveel dat wordt in €.

'k Moet toegeven dat ik een beetje sceptisch sta t.o.v. akoestische correctiemethodes m.b.v. equalizing / filtertrucjes.

Onze PA-man gebruikte zo'n dbx DriveRack P.A. om de akoestiek tijdens een optreden te corrigeren, maar dat werkte natuurlijk nooit: logisch, een 31-bands-equalizer gaat geen specifieke frequentieproblemen of staande golven kunnen aanpakken (met nauwkeurigheid 1/3-octaafband).

Ook zet je die meetmicrofoon maar op 1 plaats voor de analyse, zodat elders in de zaal alles anders klinkt, dus die correctie haalt weinig / niets uit.

Maar KRK beweert nu dat ze 1024 (!) FIR-filters toepassen om fase en frequenties te corrigeren. Dat is natuurlijk een pak meer en zou wel eens degelijk akoestische verbetering kunnen betekenen.

Komt nog bij dat ze niet op 1 plaats meten, maar a.h.v. diverse metingen een soort van 3D-interpretatie maken van de kamer, qua akoestiek. De correctie wordt door die monitorcontroller standalone uitgevoerd tussen geluidskaart-output en monitor-input, door een interne processor, dus los van je D.A.W.

Lijkt me een zeer interessante optie in mijn geval: ik zocht al een volumecontroller (zou ws zo'n passieve geworden zijn, dus 'k wil er wel wat geld aan uitgeven) en mijn kamer is niet 100% akoestisch in orde te noemen (verre van).

Wat denken jullie? Marketinggeblaat of wel een kansje dat dit werkt?
'k Zou het graag testen maar dat lijkt me voorlopig moeilijk..
 

Ik zie in dat artikel nergens iets staan over een resolutie waarbinnen die correctie plaatsheeft (minimale bandbreedte).
Dit systeem heeft trouwens dezelfde werkwijze als die dbx, dus misschien wel helemaal hetzelfde verhaal.
'k Ben nu ook niet direct van plan om nieuwe monitors te kopen.

Hierbij staat de vraag dus nog steeds: Bestaan er andere systemen, wel in de trend van KRK? (die zich misschien bewezen hebben?)
 
Ik zou het niet doen. Als je er van de hobby bent zou je zelf een volume knop kunnen knutselen.
Daar alle problemen mee genomen zoals fase ellende, kun je beter een puist rockwool kopen en er een frampje om tikken. Dat haalt een stuk meer uit denk ik. Sowieso akoestische aanpassingen elektronisch doen is een beetje no-go vind ik. Je doet niets aan de decay waardes van je ruimte, het wordt, voor studio, vaak alleen maar oneerlijker als je gaat eq'en. Kun je beter "wennen" aan je ruimte. Nou ben ik al niet zo'n KRK fan (no offence), maar voor $800 denk ik niet dat je een top product moet verwachten. Zeker niet als je hem alleen als volumeknop gebruikt.

Zou je de textsize van je signature wat groter kunnen zetten? Nog al lastig lezen zo.
 
Ik zou het niet doen. Als je er van de hobby bent zou je zelf een volume knop kunnen knutselen.
Daar alle problemen mee genomen zoals fase ellende, kun je beter een puist rockwool kopen en er een frampje om tikken. Dat haalt een stuk meer uit denk ik. Sowieso akoestische aanpassingen elektronisch doen is een beetje no-go vind ik. Je doet niets aan de decay waardes van je ruimte, het wordt, voor studio, vaak alleen maar oneerlijker als je gaat eq'en. Kun je beter "wennen" aan je ruimte. Nou ben ik al niet zo'n KRK fan (no offence), maar voor $800 denk ik niet dat je een top product moet verwachten. Zeker niet als je hem alleen als volumeknop gebruikt.

Zou je de textsize van je signature wat groter kunnen zetten? Nog al lastig lezen zo.

Hmm.. van de hobby (op dat vlak) ben ik niet echt, maar 'k zou het wel willen proberen. 'k Ken wel een paar mensen die me d'rbij willen helpen om zoiets in elkaar te zetten. Waarschijnlijk voor veel minder :)

Zowiezo was'k ook van plan om (early) reflecties tegen te gaan, zoals je zegt. Anders zou het inderdaad zinloos zijn om enkel die paar 'nulls' in m'n kamer te compenseren.

Momenteel compenseer ik in m'n mixen wel, 'k vergelijk ook dikwijls tijdens afspelen op andere plaatsen.
Het kon natuurlijk dat het in combinatie met akoestische behandeling wél beter klinkt.
 
Er staat een YouTube filmpje online van de werking. Wekt m'n interesse wel.

Ze geven ook zelf aan dat het een surplus is op een iet of wat akoestisch ingerichte ruimte.
 
hij is binnenkort te koop bij Feedback

http://www.feedback.nl/images/mailing/2008_maart/mailing-mrt08-pag-5-hr.png


Alleen ze konden me nog niet vertellen wanneer hij uitgeleverd kan worden. Een testopstelling wordt ook een drama, dus ik wacht nog even.

Ik heb wel begrepen dat het wel indrukwekkend werkt.

Een vergelijkbaar product is ARC roomcorrection van ik multimedia, maar deze heeft niet de "speakerswitch", maar kan daarentegen wel op meerdere systemen gebruikt worden geinstalleerd.
 
Laatst gewijzigd:
Hopelijk werkt het beter dan ARC van IK Multimedia, want als'k de diverse fora eens afschuim dan wordt er nogal melding gemaakt van problemen met overcorrectie, fasefouten, ..

Eigenlijk zou je zo'n ding echt moeten kunnen testen..
 
Back
Top