[Akai S700 / X7000] Omzijlen diskdrive (project)

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Hoi allen,

ik ben van plan om voor de S-700/X-7000 software te gaan schrijven waarmee je samples etc. kunt ontvangen en versturen van/naar de sampler.

Waarom?
Een groot probleem van deze bakken is de gebruikte diskdrive/diskettes. Te weten: Quickdisk. Een uitgestorven medium, en voor velen een reden de S700/X7000 links te laten liggen. De disks zijn zeldzaam en de drives beginnen het onderhand wel te begeven.

En dat is toch wel erg zonde.
http://www.soundonsound.com/sos/mar01/articles/retroakais700.asp
De S700 was mijn eerste sampler, na 8 jaar jongensdromen over het hebben van een eigen sampler en een shitload aan gele briefjes op platen en CD's waar ik de sample-momenten (nummer/tijd) alvast opgeschreven had. (vage geluiden, losse drumloops of vocalen)
Voordelen van deze range zijn het gebruikersgemak, de warme filter/overall sound, de punch/grainy sound van de samples in lagere bitrates, en de kontschoppende alternating loop.

Er is wel al dit soort software, maar alleen voor Atari.... tja, over uitgestorvenheid gesproken.
Dus ga ik een nieuwe versie maken, en wel in Java.
Dit houdt in dat 't te draaien zal zijn op Windows, Mac en Unix. Alhoewel de ontwikkeling op Mac zal plaatsvinden en de GUI dus het best zal ogen op Macs.
Ik heb ergens de sysex spec's op het web gevonden, het is een vage scan, maar het is net te lezen gelukkig. Voelt een beetje als een geheime code kraken, eigenlijk :)

Binnenkort (hopelijk deze week) komt er een X7000 in huis, dit wordt de testbak. Enig nadeel bij het project is dat Akai op een gegeven moment een fout in de sysex specs heeft gevonden, en deze in nieuwere versies van de sampler heeft rechtgezet.

De software/source worden uiteraard vrijgegeven. :W

Ik zal nu en dan de voortgang posten.
 
Laatst gewijzigd:
Hoi dob,

Hoe gaat het met je project? Ik heb hier een X7000 en een S700 staan. X7000 floppy doet het redelijk, die van de S700 is gaar. Draait wel. Ik zou erg blij zijn met een app die op de mac draait!!! Ik ben benieuwd of je er nog aan toe bent gekomen. Is al een tijdje terug...
 
QD van s700 is meestal wel te repareren. alleen is het een heel lastig klusje. je moet het snaartje (elastiekje) vervangen. om dat te doen moet je de hele drive uit elkaar halen.

btw, als je een beetje handig bent, heb je ook zo een multi out voor een s700 gemaakt.
 
Zo'n stukje software zou inderdaad super zijn. Gelukkig heb ik nog een levende quickdisk drive voor mijn 612's maar de s700 en de Roland s10 hebben het allemaal begeven.

Er staat ergens op het web een mooie tutorial met foto's hoe je een QD drive kan repareren maar wat een priegelwerk jongens... :erm:

Ik zou het in ieder geval geweldig vinden om deze retegoeie ouwe samplers te integreren in de "moderne" studio..
 
Die diskdrives zijn vrij eenvoudig te fixen, is eigenlijk gewoon een tapedeckie:

Check het aandrukviltje
Controleer de draaisnelheid (kun je tunen op motortje)
Check snaar (speling of doorglijden geeft onherroepelijk "bad data on disk")
Kop schoon? Demagnetiseren....

Het "dataspoor" is spiraalvormig, als de disksnelheid t.o.v. het bewegen van de kop te snel of te langzaam is treedt azimuth probleem op, en dus "BAD DATA ON DISK".

Truuk is uit te vogelen wanneer hij correct het spoor volgt, kan met een scoop.

Good luck!

Een atari kost een geeltje, dat scheelt een stuk programmeren en bovendien kun je nog een universum aan andere vintage software draaien.

Of probeer een emulator als TOSBOX, die kan ook een hoop probleemloos draaien op je PC.

S700 is volgens mij gewoon 12 bit SDS maar met "request" die je zelf moet triggeren.
Als je de trigger sysex weet poept hij het sampeltje er via MIDI zo uit.
Akai S1000 kan ook requesten, en S900 ook geloof ik.

AVALON op atari kan dat bijvoorbeeld ook prima.

Vroeger gebruikte ik Geerdes software, mooi programma, en ik nam de sysex op in cubase zodat bij het laden van de cubase song meteen de samples er in konden worden geschoten. Werkte live heel goed.
 
hallo cybermax:

kan het echt geen kwaad om zo uit de hand zonder scoop of wat dan ook, de motor van de quick disk speler, wat betreft snelheid aan te passen?
nu krijg ik bad data error melding...zou mooi zijn als dat probleem alleen door de motorsnelheid te veranderen, opgelost was.
 
jammer,

ik dacht dat het zwarte gaatje in de motor toch echt een stelschroefje was voor de snelheid..is een raar rubbertje met het uitlerijk van een schroefje...
 
Back
Top