Korg EMX

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Zo, ik heb mn RM1x met pijn in mn hart verkocht en ben nu aan kijken naar een nieuwe groovebox..

Ik ben me een beetje aan het orienteren en de Electribe EMX lijkt me wel wat.
Ik wil er ook (in beperkte mate) externe synths mee aansturen, is hij daarvoor geschikt?
Ik lees bv dat de EMX 5 synth parts heeft en 9 drum parts. Betekent dit dan dat je op 5 tracks maar melodieen kan inspelen?

Hoe zit het met de geluidskwaliteit? De RM1x klonk wat wollig als je meerdere sounds door elkaar hoorde.. hoe zit dit met de EMX?

Loopt de sequencer strak? Geen haperingen?
 
Re: Korg EMX

Origineel geplaatst door Furious5
Zo, ik heb mn RM1x met pijn in mn hart verkocht en ben nu aan kijken naar een nieuwe groovebox...

Ik ben me een beetje aan het orienteren en de Electribe EMX lijkt me wel wat.
Okee dan. Denk er wel goed over na.

Origineel geplaatst door Furious5
Ik wil er ook (in beperkte mate) externe synths mee aansturen, is hij daarvoor geschikt?
Ik lees bv dat de EMX 5 synth parts heeft en 9 drum parts. Betekent dit dan dat je op 5 tracks maar melodieen kan inspelen?

Dat kan die wel. Hij kan dus 5 synths op 5 verschillende midi kanalen aansturen. + 1 drum track op 1 midikanaal. Maar... die synths zijn dus monosynths! Hij stuurt dus ook alleen maar één noot per kanaal tegelijkertijd uit helaas. Je zou wel twee of meerdere EMX kanalen op dezelfde midikanaal kunnen zetten om tot een maximum van 5 noten polyfonie te kunnen komen mar dan ben je dus al je polyfonie kwijt. Hierbij moet ik zeggen dat je die midi kan layeren met de geluiden uit de EMX zelf.

Verder wat belangrijk is... hij stuurt wel midi CC-tjes door letterlijk alle knopjes en druktoetsten. Je kunt deze ook instellen op verschillende Midi CC-tjes. Maar alléén CC-tjes van 1 tot en met 95. Eigenlijk is dit zwaar klote. Want bijv. JomoX spullen gebruiken juist CC-tjes boven de 100.

Ik kan me voorstellen dat de Rm1x wel beter is om extern te sequencen. Alleen misschien niet zo lekker en snel.

Origineel geplaatst door Furious5
Hoe zit het met de geluidskwaliteit? De RM1x klonk wat wollig als je meerdere sounds door elkaar hoorde.. hoe zit dit met de EMX?
De EMX vind ik wel altijd goed klinken qua sound behalve dat er een zware compressor/limiter ingebouwd is in de structuur van de uitgang. Als je zwaar gedistorte/ overdrive geluiden gaat produceren krijg je een extreme ducking/sidechaining effect op de geluiden. Dit kan ook wel als leuk ervaren worden natuurlijk }:| maar het is dus in die zin niet professioneel.

De EMX heeft een tweede stereo uitgang maar de geluiden die daar uitkomen mogen niet genieten van de buizen + FX. Echt alleen kale geluiden dus. En de verschil tussen buizen en geen buizen bij de Electribe is zeer groot. Door die tweede uitgang verdwijnt het amplitude van de geluiden gewoon. Flink openzetten op de mixer in vergelijking met de uitgang met buizen dus.

Nog een punt hierop. De EMX brengt de (on)nodige noise met zich mee uit de buizen uitgang. Helaas. Meer noise dan al mijn andere gear (ik heb niet veel maar ja). Ik heb nog nooit met een 'noise suppressor' gewerkt. Misschien helpt dat.

Origineel geplaatst door Furious5
Loopt de sequencer strak? Geen haperingen?
Haha, die loopt wel strak ja! Geen enkel probleem.

----
Verder moet ik wel zeggen dat het apparaat veel beperkingen heeft qua sound. Maar als je de Rm1x hebt gehad hiervoor zullen deze beperkingen niet zo erg/opvallend zijn. Namelijk, (1)beperkte envelope (2)de FX zijn niet allemaal even goed. Reverb zuigt. Delays zijn echt goed. Compressor heeft minimale mogelijkheden maar hij kan wel pompen en ook niet een klein beetje ook (dat is ook het enigste waar die goed voor is). De rest is met mate te gebruiken anders worden je geluiden echt naar oblivion gestuurd.
Ik heb nu ook een ESX en die vind ik zoveel leuker. Je hebt maar 1 of 2 kanalen om externe synths mee aan te sturen maar de mogelijkheden zijn veel groter gewoon doordat het een sampler is. Sample die externe synth en dan hoef je je ook minder druk te maken over externe midi. Sinds ik de ESX heb begin ik steeds meer de waarde van het concept 'sampler' te waarderen voor een minimalist als ik die weinig gear kan veroorloven. Eerst dacht ik daar anders over: zo van organische synth mogelijkheden(positief) en statische samples(negatief). Maar het gaat bij mij om tracks/muziek maken en de ESX optie biedt veel meer ruimte. Naast de EMX en de ESX heb ik een microKorg en een Mbase01. Als ik een beetje wil klooien met een synth doe ik dat met de micro en sample ik de output in Samplitude. Bewerk ik het en normaliseer ik de wav en stop ik het zo in de ESX.
Even nog 1 plus punt van EMX + ESX: Die audio-ins zijn tof!!! :koffie:
 
Laatst gewijzigd:
Komt het er dan op neer dat, om externe synths polyfoon aan te sturen je beter bent met bv een (ik ga de goedkopere toer op) MC505. Maar dan zit je weer vast aan brakke(re) drums en belange niet de compressie en geluidskwaliteiten...

Wat is er dan eigenlijk een goede sequencer, waar heel goede, vette (en ook droge korte) drums in zitten, maar waar je ook een aantal synths mee kan aansturen... voor ik dit forum doorzocht, dacht ik eigenlijk dat zowel mc505, als Electribe serie (es1, esx, emx) dit konden... maar blijkbaar zit het niet zo eenvoudig...

Mijn budget beperkt zich... Nieuwprijs van de ESX en EMX gaat er eigenlijk al serieus boven... Als ik het zo merk, ben je eigenlijk al beter met één goede sequencer die je enkel daarvoor gebruikt, en dan écht wel andere hardware die de geluiden maakt, aangestuurd door die sequencer...
 
Polyfonie een must? Tja, het lijkt er wel op dat een Electribe niet hetgene is voor jouw doeleinden. (je kunt natuurlijk het audio van polyfonisch muziekstukken samplen... haha, maar daar ga ik verder niet op in)

Een MC505/303 voor een redelijk prijs onder de prijs van een nieuwe ESX/EMX moet lukken. En als je toch strakke drums (ik heb absoluut geen idee hoe de drums van een MC zijn) erbij wil hebben zou je misschien toch op moeten stappen naar een combi polyfone-sequencer+sampler ala AKAI MPC. (heb je die goedkoop? Weet ik niet). Anders weet ik het niet.

Er bestaan ook andere (hele) oude (hele) goedkope polyfone-sequencers van Roland en andere bedrijven. Maar daar houdt mijn kennis op. Deze optie zou je in ieder geval kunnen combineren met een goedekope sampler/drumcomputer(ES-1/ER-1).

Succes.

Edit: By the way... niks mis met een ES-1!
 
@Terra Pee en se7en:

Bedankt voor jullie uitgebreide reply's.. ik ben me nog aan het orienteren op een leuk bakkie die goed geluid combineerd meteen strakke sequencer en makkelijk en snel is in gebruik.

Hoofddoel is hem standalone te gebruiken.. gewoon lekker op schoot op de bank in de woonkamer (wegens het sociale aspect thuis). De totaalsound moet dus goed zijn...

Maar ik wil ook wel eens mn Micron synth er mee aan kunnen sturen, of mn sampler.

Ik was aardig tevreden met mn RM1x, maar vond uiteindelijk de workflow niet lekker meer, en aangezien hij hoofdzakelijk interessant was als sequencer was de tijd dus gekomen om er afscheid van te nemen.

Ik ga die EMX zeker eens beluisteren in en de winkel om te horen of het wat is... probleem is ff dat ik alleen in mn weekends tijd heb :-( Dus tot die tijd wil ik zoveel mogelijk info over dit ding.

Een MC-505 zie ik niet zo zitten.. ik heb in het verleden al de 307 en de D2 gehad.. geen van beide was ik tevreden mee...

Maar goed, die EMX heeft dus eigenlijk maar 6 tracks.. alle drums zitten op 1 kanaal. (de RM1x heeft 16 tracks, vrij toewijsbaar aan drums, synths, externe midi).
 
Mijn mening is dat als je uitgekeken bent geraakt op de Rm1x dat dit ook met de EMX zou (kunnen) gebeuren. De drumsamples in de EMX zijn wel rete strak. Maja na een tijd gaat alles vervelen. Als ik met eentje mocht leven zou het gewoon de ESX zijn. Het kost wat extra moeite om wat samples te zoeken te knippen en erin te zetten maar daarna kun je lekker jammen en socializen op de bank en de lol zal er altijd blijven. Ik ben na meer als twee jaar wel een beetje uitgekeken op de EMX en ik gebruik hm ook bijna alleen als sequencer, én audio-in voor buizen maar dat kan de ESX ook.
Maja je moet het zeker zelf weten. De EMX kan heel leuk en strak klinken en je kunt er misschien jaren plezier van hebben. Gewoon eentje testen wanneer je dat kunt.
Andere opties, EMU XL7.
 
Wat kan nou het voordeel zijn van een ESX over een MPC-1000? Beide zijn sample based. Ik bedoel dan het voordeel van het werken met samples... De MPC is zeker de baas op het gebied van externe spullen sequencen...

Kost wel wat meer helaas :-(
 
Back
Top