Roland RS-70 en Roland JUNO-D... welke?

synther

Nieuwkomer
Lid sinds
3 september 2007
Berichten
4
Locatie
Oud-Beijerland (onder R'dam)
Hallo iedereen,

Ik ben (of liever gezegd mijn vader) is in het bezit van een geweldige Digitale Piano (Roland RD 700SX).
We hebben hierbij ook een fantastische (en tevens even dure) HK Audio Set.
Dit koppel functioneerd meer dan goed samen en we zijn er ook zeer tevreden mee...

MAAAR...

Ik heb nu twee bandjes waarin ik drums en toetsen kan spelen. Maar om bij optredens de hele mikmak mee te nemen leek mij niks omdat het daarvoor veel te duur is en het spul is ook niet van mij. Ik heb liever zelf iets waarmee ik zelf alles kan doen wat ik wil. En het mooie van de tegenwoordige synths en keyboards is dat ze ook als midi keyboard te gebruiken zijn waardoor ik mijn eigen Home based studiootje op kan zetten.

En daarbij wil ik ook één dingetje graag meer hebben tov de RD 700SX... Die mist namelijk een goeie Fender rhodes sound terwijl er een hoop synths zijn die dat wel hebben!

kortom... Ik wil iets waarmee ik live goed uit de voeten kan qua sounds (piano, orgel, rhodes en EP's) en waarmee ik thuis op een makkelijke manier muziek mee kan opnemen en componeren. Maar aangezien ik het zelf ga betalen ga ik voor iets wat tussen de 400 - 600 euro ligt. Ik begon eerst te kijken bij keyboards maar aangezien die nog een hoop ruimte maken voor styles enzo (wat ik niet nodig heb) was dat niet echt relevant.

Ik begon te kijken naar de Roland GW-7 wat een leuk ding is alleen heeft het naar mijns inzien te weinig goeie orgel geluiden.

Ik heb mij nog eens laten informeren door bronnen als internet en de mannen van Feedback en Peter Verspuy en eigenlijk...
was een synth voor mij de beste keus... ZEKER omdat ik een band heb waarin ik Lounge, Drum n bass, Nu Jazz en funk muziek maak.

Toen kwam ik uit bij de volgende synths:

Roland Juno-D
Roland RS-70


Deze hebben allebei naar mijn idee precies iets wat ik wil hebben.

De Juno-D heb ik kunnen vinden voor 499,-
en de RS-70 voor 599,-...


Alleen heeft de laatstgenoemde één GROOT voordeel tov van de Juno-D en één GROOT nadeel.

Het voordeel: De EP's van de RS-70 klinken naar mijn idee beter dan de EP's van de Juno-D EN de Juno-D mist een goeie Fender Rhodes sound terwijl de RS-70 die juist wel heeft!

Het Nadeel: De RS-70 is zo goedkoop omdat ik hem heb kunnen vinden als demo model. Dat zou opzich niet erg zijn geweest...MAAAAAR Er is één toets van het klavier niet functionerend! (geen geluid uit deze toets... demomodel!)

Nou heb ik gezien de sounds eigenlijk liever de RS... Maar het zou natuurlijk alsnog een dure grap kunnen worden als ik de RS moet laten repareren.

Dus ik vind ik het een erg lastige keus...

Nou heeft de RS nog een voordeel... Ik heb veel op internet gekeken en de Juno-d wordt wel verpakt als nieuwe synth maar het is eigenlijk een 'oude' RS-50 en de RS-70 is dus eigenlijk gewoon een beter model.

Heeft iemand ervaring met de RS-70?
Het mankement (de toets die het niet doet) is dat makkelijk te verhelpen???

Thanks in advance...

Ciao,
Erwin
 
Je kan iig even naar roland bellen om te kijken hoe en wat qua reparatie.
Dan kan je hem gewoon bij feedback naar roland laten brengen om te repareren.
Heb ik iig gedaan toen mijn pitchbend van de jv=90 kapot was.
Want als de rs-70 gewoon voor jou beter is moet je die gewoon nemen.
Er kunnen duizenden dingen worden gezegd, maar jij moet er op spelen.

Groeten,

snorie:D 8>
 
Een demomodel is wat goedkoper dan een normaal (verpakt) model, omdat 'ie meer bloot heeft gestaan aan potentiele klanten. Wat krasjes, etc etc., of hooguit een hoekje eraf gestoten, of een iets legere interne batterij omdat hij vaker heeft aangestaan. In mijn ogen is het etiket "demomodel" geen excuus om een daadwerkelijk defect te mogen herbergen - en een defecte toets is een daadwerkelijk defect. Ik zou eens vragen wat het instrument kost nadat de winkel de defecte toets heeft gerepareerd. En uiteraard ook of er dan ook de normale nieuwgaranties opzitten: fabrieksgarantie - meestal een jaar - én de veel langer geldende winkeliersgarantie die geldt gedurende een redelijke levensduur en bij normaal gebruik - dat zijn namelijk twee verschillende zaken, hoewel winkeliers dat verschil vaak niet kennen of willen (er)kennen.

Ik denk dat je eens rond moet zoeken naar een andere winkel die nog een nieuwe RS-70 te koop heeft staan. Ik denk dat die dan nl. niet veel duurder zal zijn dan EUR 599. Of zoek een tweedehands RS-70. Dan heb je geen garantie (in elk geval minder gemakkelijk bij een winkel af te dwingen/aan te tonen), maar een instrument met een defecte toets zou in mijn ogen al verdacht zijn, ook als die uit een winkel komt.

Wat betreft je keus: ik verbaas me over het kennelijke verschil in geluid tussen de Juno-D en de RS-70, zeker omdat je de RS-50 en de Juno-D wel behoorlijk vergelijkbaar vindt. Ik dacht dat de RS-70 gewoon een RS-50 was, maar dan met wat extra functies die jij wellicht niet zo belangrijk vindt... Anyway, dat doet er ook niet zo toe. Bottom line: kies een instrument waar jij je goed bij voelt, zelfs als je daar misschien iets meer geld voor moet uittrekken (of iets langer voor moet sparen - dat zal dan niet veel langer zijn, want die prijzen liggen niet enorm veel uit elkaar...). Als de keus voor de RS-70 je blij maakt en je de Juno-D nu al een paar nadelen vindt hebben, dan zou ik zoeken naar een RS-70.

Je zou ook kunnen kijken naar andere synths die er qua sounds wel een niveautje boven zitten, maar dan 2e hands: Triton LE, Fantom Xa, Yamaha S30... De Xa gaat op dit moment boven je huidige budget uit, maar de LE (met een beetje moeite) en zeker de S30 kun je 2e hands binnen je budget vinden. Voordelen: betere sounds (de Yamaha S30 heeft bijvoorbeeld erg goede Rhodesvoices - Rhodessounds zijn trouwens toch gewoon EP-varianten, zij het belangrijke? Bedoel je met EP's meer FM-elektrische piano's?), meer mogelijkheden om de geluiden aan te passen, uitbreidingsmogelijkheden als je in de toekomst meer wil (de Fantom Xa kan een SRX-kaart hebben, de S30 een PLG-kaart, etc).

Succes ermee.
 
Origineel geplaatst door Gertje

( - Rhodessounds zijn trouwens toch gewoon EP-varianten, zij het belangrijke?

Bedoel je met EP's meer FM-elektrische piano's?)
Ja daar bedoel ik inderdaad FM's mee... maar ik vind het belangrijk dat er goede rhodessounds inzitten aangezien de digitale piano die we nu hebben dat mist. En de RS-70 had een paar bijzonder overtuigende Rhodes sounds in zich. Terwijl de Juno eigenlijk alleen FM achtige sounds in zich herbergt.
 
Als je echt een leuke selectie wilt hebben zou ik een XP-30 pakken met de Keys of the 60's/70's expansion. Die heeft een stuk of 40 Rhodes-pianos met allerhande variaties, en die klinken best goed. De XP is wel makkelijk te vinden, de expansion helaas vaak niet.

Andere mogelijkheid is een XV2020 met dit expansion board: http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=770&ParentId=37

Maar, daar zitten dan geen toetsen bij :erm:.
 
Back
Top