Dagelijkse geluiden in de muziek.

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Hoi, medeleden.
In onderstaand fragmentje van Jarre hoor je geluiden van dagelijkse bezigheden.
Namelijk, het geluid van een oude printer en de aanslagen van een typemachine (inclusief belletje).
Deze geluiden passen mijns inziens perfect in dat stukkie muziek.
Hebben jullie ook voorbeelden van zoiets?
Ik bedoel, dat er ergens iets in verweven zit, wat eigenlijk amperaan opvalt totdat je iemand erop attendeert.
En, gebruik jezelf ook deze methode?
Ben beniewd.

 
The Art Of Noise gebruikte veel dagelijkse geluiden zoals (vliegtuig)motoren en startende auto's in hun muziek. Het gegeven dat volstrekt niet-muzikale klanken heel mooi in een compositie verwerkt zijn vindt ik in ieder geval heel interessant. Helaas denk ik er zelf nooit aan om dit zelf eens te proberen. Wie weet, denk ik er ooit eens aan om het te doen:)
 
yep zelf wel eens achtergrond geluiden gebruikt zoals fluisterende mensen gaf een heel duister sfeertje. verder gebruik ik veel geluiden die je niet meer terug herkent.
 
Re: Dagelijkse geluiden in de muziek.

ik gebruik bijna nix anders dan zulke sounds !!!
Lekker kicks samplen door op lederen zetels te rammen !!.... een oude garage is voor mij hét percusie instrument bij uitstek !!!

hierbij een klein fragmentje van een ternaire loop in 5/4 die'k als huiswerk voor ritmeklas gemaakt heb.
De enige synth hierin is een sampler, al de samples heb ik op locatie opgenomen.
De pad sound is een stem met lange attack die gelayerd is in een akkoord

 
kent er iemand trouwens :

symphony #1 for dot matrix printers

da's zo'n minni cdtje op het "staalplaat" label
 
Pink Floyd :op de B kant van Atom Heart Mother staat een nummer met 'n eitje bakken en afwas geluiden, op Ummagumma hoor je iemand 'n vlieg doodslaan,
White Noise heeft in enkele nummers 't een en ander verwerkt
en in de jaren 40 & 50 kenden we de Musique Concrete beweging in France (Pierre Schaeffer); verders
windmachines bij M. Ravel, 'n sirene bij E. Varese en Mozart deed ooit eens iets met 'n Koekoek.

'n verrijking van uw leven naar ik hoop,

ISPdeRuiter
 
Pink Floyd's 'Money'-kassa-geluidje kent natuurlijk iedereen. En Propellerheads maakt ook regelmatig gebruik van huis-tuin-en-keuken-geluiden. Oh, en voor toet-toet van de snorkels werd gebruik gemaakt van een toeter. Of was het nou toch een synth?
 
Frank Zappa gebruikte oototoeters (claxons) in oa. "Igor's Boogie", typemachinegeluiden in
"Greggary Peccary".
 
Genesis heeft in the lamb lies on broadway wat geluiden verwerkt. The waiting room zit er vol van. Vallend glas, opera, katten en meer van die gein.

Ook in Illegal alien zit veel. Radio, startende auto, claxons, radio, gesprekken etc.

In domino is een stukje uit een horror film gesampled maar dit is niet een gesprek. Gewoon stukkie muziek. (telt dat???)

No son of mine heeft een grote wandklok. (intro tik tak tik tak etc.)

Dreaming while you sleep heeft een stukje radio.

En dan de beatles in revolution no. 9. Alles is dagelijks leven. Verkeers ongeluk, bingo van tv, piano stukje van de radio, gillende mensen, brandweer, auto's, knetterend vuur, etc.
 
Check Mike Oldfield's "Amarok" ook maar is. Hij verwerkt dan niet echt de geluiden als intrumenten maar als opvulling van het geheel en dat maakt de muziek als een soort verhaal.
 
De groep Stomp is ook een leuk voorbeeld. Drumgroep die alles gebruikt wat geluid maakt. Van deksels tot bezumstelen.

Hoe nemen jullie geluid op locatie op? Minidisc?
 
voor de retro junks :

op het werk kreeg ik eens een stoffig 16mm filmspoel in m'n handen. Het was een 15 min. durende promotiefilm van het welgekende dymmo apparaatje dat toen juist (eind jaren '60) op de markt kwam. In de hele film wordt geen woord gesproken, het is een verhaal van een man die een dymmo kado krijgt en er bezeten van wordt. Wat me meteen opviel, was de speciale sfeer in dat filmpje. De combinatie van de beelden, de muziek en de alledaagse geluiden vond ik zo bizar dat ik van het audiospoor een copietje op DAT heb gezet.

Ik laat jullie meegenieten van een paar willekeurig uitgeknipte stukjes. Let vooral op de algemene sfeer en de fantastische samples en drumloopjes die je er met een beetje creativiteit kan uithalen.



check it out
 
Origineel geplaatst door Marcel D
Wauw JazzMann! Dat zijn inderdaad retegave geluiden..... ik denk dat ik ook maar eens op mijn meubilair ga timmeren:D

Dan krijg je wel een happie stof naar binnen :duivels:
Ik kan me trouwens nog een track herinneren met een Atari 1040 ST foutmeldingbliep erin. Die had ik toen ook en soms trapte ik er weer in als het op de radio was en ping zei...
 
Back
Top