Na geruime tijd prutsen en een hoop cut&paste werk heb ik nu de partituur van Overture Tannhauser van Wagner in cubase staan. Alle (16) partijen zijn, vind ik, qua nootlengte, toonhoogte e.d. nu correct en nu komt het er dus op neer een mix te maken waarbij alles in de juiste balans wordt weergegeven.
Nu zijn in dit nummer bepaalde melodielijnen opgebouwd uit meerdere "sporen". Een stukje van een melodielijn kan dus bestaan uit 1e en 2e viool en cello. De melodie is alleen waarneembaar wanneer deze partijen in de juiste balans staan. Een paar maten verder echter bestaat de melodielijn uit de mix van koor, klein koper en cello.
Stel ik in de mixer de onderlinge balans zo in dat fragment 1 goed klinkt, dan is de balans voor fragment 2 weer onjuist.
Je merkt het wel, deze vraag zal wel een hoog "noob" gehalte hebben, maar hoe pak je nu zoiets aan ?
Ga je nu met de hand de velocity waarden handmatig intekenen, Is er een manier om de faderbewegingen op te nemen of zijn er andere manieren ?
Ik heb in vroeger tijden wel vaak mixen gemaakt voor live bands waarbij je dan bijvoorbeeld het gehele drumstel in de juiste balans op een subgroep zet en dan de sterkte van de drums met één schuif kunt regelen, maar in dit specifieke geval zijn de subgroepen dus niet "constant". De instrumenten/sporen die in de maten 40 - 120 de melodielijn vormen zijn deels andere instrumenten dan die welke in de maten 120-160 de melodie vormen, maar niet allemaal.
Hoe moet je nu ziets doen ? Mocht de vraagstelling niet helemaal duidelijk zijn, laat dat dan ook even weten, dan probeer ik beter uit te leggen wat ik bedoel.
Nu zijn in dit nummer bepaalde melodielijnen opgebouwd uit meerdere "sporen". Een stukje van een melodielijn kan dus bestaan uit 1e en 2e viool en cello. De melodie is alleen waarneembaar wanneer deze partijen in de juiste balans staan. Een paar maten verder echter bestaat de melodielijn uit de mix van koor, klein koper en cello.
Stel ik in de mixer de onderlinge balans zo in dat fragment 1 goed klinkt, dan is de balans voor fragment 2 weer onjuist.
Je merkt het wel, deze vraag zal wel een hoog "noob" gehalte hebben, maar hoe pak je nu zoiets aan ?
Ga je nu met de hand de velocity waarden handmatig intekenen, Is er een manier om de faderbewegingen op te nemen of zijn er andere manieren ?
Ik heb in vroeger tijden wel vaak mixen gemaakt voor live bands waarbij je dan bijvoorbeeld het gehele drumstel in de juiste balans op een subgroep zet en dan de sterkte van de drums met één schuif kunt regelen, maar in dit specifieke geval zijn de subgroepen dus niet "constant". De instrumenten/sporen die in de maten 40 - 120 de melodielijn vormen zijn deels andere instrumenten dan die welke in de maten 120-160 de melodie vormen, maar niet allemaal.
Hoe moet je nu ziets doen ? Mocht de vraagstelling niet helemaal duidelijk zijn, laat dat dan ook even weten, dan probeer ik beter uit te leggen wat ik bedoel.