Mix van klassieke muziek

renema

V.S.O.P.
Lid sinds
9 januari 2005
Berichten
527
Locatie
Veluwe
Na geruime tijd prutsen en een hoop cut&paste werk heb ik nu de partituur van Overture Tannhauser van Wagner in cubase staan. Alle (16) partijen zijn, vind ik, qua nootlengte, toonhoogte e.d. nu correct en nu komt het er dus op neer een mix te maken waarbij alles in de juiste balans wordt weergegeven.

Nu zijn in dit nummer bepaalde melodielijnen opgebouwd uit meerdere "sporen". Een stukje van een melodielijn kan dus bestaan uit 1e en 2e viool en cello. De melodie is alleen waarneembaar wanneer deze partijen in de juiste balans staan. Een paar maten verder echter bestaat de melodielijn uit de mix van koor, klein koper en cello.

Stel ik in de mixer de onderlinge balans zo in dat fragment 1 goed klinkt, dan is de balans voor fragment 2 weer onjuist.

Je merkt het wel, deze vraag zal wel een hoog "noob" gehalte hebben, maar hoe pak je nu zoiets aan ?

Ga je nu met de hand de velocity waarden handmatig intekenen, Is er een manier om de faderbewegingen op te nemen of zijn er andere manieren ?

Ik heb in vroeger tijden wel vaak mixen gemaakt voor live bands waarbij je dan bijvoorbeeld het gehele drumstel in de juiste balans op een subgroep zet en dan de sterkte van de drums met één schuif kunt regelen, maar in dit specifieke geval zijn de subgroepen dus niet "constant". De instrumenten/sporen die in de maten 40 - 120 de melodielijn vormen zijn deels andere instrumenten dan die welke in de maten 120-160 de melodie vormen, maar niet allemaal.

Hoe moet je nu ziets doen ? Mocht de vraagstelling niet helemaal duidelijk zijn, laat dat dan ook even weten, dan probeer ik beter uit te leggen wat ik bedoel.
 
Ik ben bang dat je van elk instrument handmatig de velocity moet instellen per noot...Ik weet niet of je wel eens op zondag uhm...kdacht dat het Masterclass heet, gekeken hebt? Daar staat zo'n beetje iedere aanslag (ik heb het dan even over piano) ter discussie. Idd lengte, velocity, stiltes (ook heel belangrijk), etc.

Je haalt je nogal niet wat op de hals, leuk :)
 
Met automatiseren ben je er niet, er een viool die zacht speelt klinkt heel anders dan een viool die hard speelt , maar zacht afgespeelt wordt. Een bekend voorbeeld is als je een gil opneemt, en zacht afspeelt, dan wordt het geen fluister.En andersom natuurlijk.
Velocities dus, maar meeschuiven voor de balans kan nooit geen kwaad natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door Tactic
Met automatiseren ben je er niet, er een viool die zacht speelt klinkt heel anders dan een viool die hard speelt , maar zacht afgespeelt wordt. Een bekend voorbeeld is als je een gil opneemt, en zacht afspeelt, dan wordt het geen fluister.En andersom natuurlijk.
Velocities dus, maar meeschuiven voor de balans kan nooit geen kwaad natuurlijk.
[Noob-mode]
Kun je velocities niet automatiseren?
[/Noob-mode]
 
?? Jij mag het op verschillende velocities inspelen van mij best automatiseren noemen hoor :confused:
 
Dank voor de reacties. Velocities "intekenen" lijkt dus de truck te zijn.
A hell of a job lijkt me, maar we gaan ermee aan de gang. Wanneer dit af is zal ik het "insturen" ter beoordeling.

Thnx
 
Origineel geplaatst door Special K
Automation of gewoon nog meer sporen gaan gebruiken. Dus voor ieder instrument een spoor per deel van de muziek.

Dit doe ik ook vaak. Zelfde geluid kopieeren en er iets andere instellingen achter hangen voor een bepaalt deel in het nummer.
Het nadeel is wel dat er, als je al veel sporen gebruikt er dus snel (in jou geval), erg veel sporen in je nummer komt.

succes
 
Het vervolg.

Van alle sporen heb in nu de velocity waarden aangepast/ingetekend zodat het instrument klinkt zoals het moet klinken (vind ik)
Over het algemeen staat de balans nu ook wel aardig alhoewel op sommige plaatsen er denk ik echt nog wel wat werk met de volumes kan plaats vinden.
Het tussenresultaat staat hier : http://www.renema.eu/muziek/wagnerth.mp3
Dit is overigens m'n eerste track die ik "publiceer"
Nog even voor de duidelijkheid; het is dus klassieke muziek en het nummer duurt bijna 15 minuten en is absoluut nog niet foutvrij.

Tips over hoe dit nu verder aan te pakken zijn van harte welkom
 
Grappig project zeg. En ik maar denken dat je met samplelibraries ging werken om zo dicht bij het orgineel te komen.

Je keuze van klankkleuren vind ik niet passen eerlijk gezegd. En daarbij maak je het ook moeilijk om het af te mixen.
 
Back
Top