Fantom-XR

Groene ridder

Ouwe rot
Lid sinds
13 juli 2006
Berichten
1.099
Locatie
België
Hallo !

Deze keer een vraagje over de Fantom-XR.
De Fantom is een fantastisch apparaat
Zeker wanneer je ermee kan werken.
Verschillende super-klanken, maar dat is natuurlijk ook kwestie van smaak.

Er zijn echter een aantal patches waarvan ik mij afvraag wat je ermee moet doen?
Zo heb je ergens een Ibiza-stijl patch. Ik geloof dat hij Fiesta heet.
Het is eigenlijk een soort repeterende groove.

Ik vind het een zeer toffe klank.
Maar wat kan je allemaal doen met een klank die je niet muzikaal kan bespelen?
Bij de V-synth kan je de melodie van grooves nog aanpassen met de arpegiator,
maar met de Fantom-xr gaat dat dus niet

Gebruikt iemand dit soort klanken? En waarvoor?
 
Ik denk dat er veel presets inzitten die laten zien wat je er allemaal mee kán doen... dat hoeft niet persé muzikaal te zijn... Leuk voor in de winkel dus, maar thuis er meteen uithalen of heftig aanpassen...
 
ben nu wel benieuwd welke patch dat eigenlijk is. hij komt me wel bekend voor... op patch nr USR 085 staat de fiestabeat maar volgensmij is dat niet degene die jij bedoeld want dat is geen groove. kan je misschien het patch nummer geven. beetje moeilijk zoeken met tig patches :)
 
Origineel geplaatst door jikbeh
ben nu wel benieuwd welke patch dat eigenlijk is. hij komt me wel bekend voor... op patch nr USR 085 staat de fiestabeat maar volgensmij is dat niet degene die jij bedoeld want dat is geen groove. kan je misschien het patch nummer geven. beetje moeilijk zoeken met tig patches :)

Het nummer is inderdaad USR 085 FiestaBeat.
Waarom is dat geen groove? Het is toch een steeds herhalend patroon.
 
Ik vind het een zeer toffe klank.
Maar wat kan je allemaal doen met een klank die je niet muzikaal kan bespelen?

Hoi Groene Ridder,

Om welke klank/patch/groove het gaat weet ik niet, maar soms kun je iets door filters en of effecten gooien en dan is het wel te manipuleren of muzikaal te bespelen. Soms vraag ik me de inzetbaarheid van patches en zeker die multilayers, ook wel eens af, maar zoals Lacertus al schreef: als voorbeeld. Jij vindt het een toffe klank, dus het doet wat bij je, je gaat er mee experimenteren en zo begint er een creatief proces en misschien weer iets nieuws.

succes

Alexvliet
 
sorry maar die patch had ik zelf al veranderd. dus toen was het geen groove meer maar inderdaad je hebt gelijk. er zit een bts patch in. het is gewoon een loop. ik zelf doe er ook niks mee omdat je niet van dezelfde loop een versie hebt zonder bijvoorbeeld de beat. dus je kan hem inderdaad door de effecten halen etc maar opzich denk ik dat dan je nummer vrij eentonig word. gezien je niks kan veranderen aan de loop zelf of iemand anders moet je een antwoord verschuldigt zijn..... die ik dan ook wel wil weten. je kan wel de beat met je drumkit namaken en de lead die word gebruikt 'trance saw a nr.461' kan je in een ander kanaal dumpen en ook na spelen. zo bereik je hetzelfde als het goed is... succes
 
Bedankt voor de filtertip.
Julie uitleg is echt motiverend.
Ik heb tot nu toe de Fantom-XR klanken niet echt bewerkt omdat ik dat kleine lcd'tje een beetje onpraktisch vond
en switchen tussen mijn sequenser (Logic) en de Fantom-editor vond ik toch ook niet handig.
Nu bedien ik de Fantom-XR met een iBook-je. Dat werkt beter.
 
Back
Top