Logic > Sounddiver Autolinken / Tutorials op het web?

Je meelbox zit vol Glenn.

-----------

Ooooooooooooooooh groene sterretjes! ;)
 
Kruis?:... Die vector fader bedoel je. Heb ik ook gebruikt in de mc-303 environment. Is zeer geinig. Maar dit heeft weer niks met sounddiver te maken toch??

Wat ik ook ontdekt heb is dat als je een autolink aan je instrument hangt (in mijn geval de dx7) en je maakt een track voor dat instrument, dat als je je sound gaat editen de song automatisch begint te lopen. Zal dit dan het nut zijn van zo'n autolink........??????
 
Volgens mij is SoundDiver een veredeld Environment....

Maar je kunt gewoon het 'kruispunt' van resonance en cutoff rondslepen in SoundDiver, en da's handig als je geen knoppen hebt.
 
Je bedoelt dus toch niet die vector fader in logic zelf?

Ik wist niet dat die ook in sounddiver zat, of kan je die daar ook zelf inzetten? Ik dacht dat sounddiver gewoon een standaard 'veredeld environment' was, die afhankelijk is van je gebruikte apparatuur.

Ik zie namelijk niks van een kruis als ik mijn dx7 wil editen.
 
Geen idee ik ben nog niet zo diep doorgedrongen in het Environment.

editor1_b.jpg


Rechtsonders zie je wat grafische envelopes. Ieder breekpunt kun je heen en weer slepen met de muis. Zo ook in de grafische weergave van de filter.

Ik geloof ook niet dat de DX-7 een lowpass met resonance heeft, toch?
 
op internet is een site waar je voor heel veel verschillende midi gear enviroments kunt downloaden. dit is vooral handig voor synths die geen of bijn geen controlerdata lezen/schrijven. Ik zelf gebruik die enviroments voor mijn mks 50 en mijn prophet
ik zal eens kijken of ik die site nog kan vinden dan zal ik hier een link plaatsen... overigens zo'n enviroment maken is op zich niet moeilijk maar neemt veel tijd in beslag
 
De dx-7 heeft inderdaad geen resonance en cut off, maar ik bedoelde eigenlijk te vragen of je de faders e.d. in Sounddiver ook kan aanpassen? Of heeft emagic dat gewoon per instrument vastgelegd. In logic zou ik wel zo'n vector fader kunnen pakken en daar zelf controllers aan toewijzen (ook sysex), dus ook om parameters van de dx-7 aan te sturen.
Ik heb er zelf ook een environment gebouwd voor de mc-303. (kijk bij mc-303 en Logic) en daar heb ik ook zo'n vector fader voor resonance en cut off gebruikt. Ik heb zelfs alle namen van de geluiden ingetypt in het multiinstrument, wat een werk was dat. De kleuren combinaties zijn niet zo geweldig......
 
De wijzigingen die ik in Sounddiver doe worden gewoon in Logic opgenomen als ik Logic op record zet. Aangezien ik Sounddiver iets fijner vind werken dan het environment in Logic, blijf ik daar mee werken.

Alleen dacht ik dus dat ik met het juiste environment ook de namen van de patches en dergelijke kon selecteren in het arrangement net zoals in Cubase.
 
O, dat wist ik ook nog niet.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is : of je het uiterlijk van je faders in sounddiver kan aanpassen.(zoals in Logic) Dit is eigenlijk niet nodig, maar ik kwam hierop, omdat je het over een kruis had in sounddiver. En ik ken geen kruis in sounddiver. Maar dit is dus weer afhankelijk van je synth.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
 
Orgineel geplaatst door wiener303
O, dat wist ik ook nog niet.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is : of je het uiterlijk van je faders in sounddiver kan aanpassen.(zoals in Logic) Dit is eigenlijk niet nodig, maar ik kwam hierop, omdat je het over een kruis had in sounddiver. En ik ken geen kruis in sounddiver. Maar dit is dus weer afhankelijk van je synth.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ja dat lijkt geen enkel probleem, ik kan de cutoff vervangen door een "as vector" weergave, ik kon ook gewoon de sysex data die bij de resonance zat copy/pasten naar naar de cutoff vector weergave, het lijkt nog te werken ook, maar ik moet geloof ik de waardes nog ff goed zetten. Ik hou je op de hoogte.
 
Ik heb geen idee hoe ik de sysex parameters aan moet passen om cutoff en resonance op 1 vector controller te krijgen. Maar het moet wel kunnen.

Maar tot nu toe werkt SoundDiver een stuk beter, SoundDiver snapt namelijk ook als ik van patch wissel dat ie dan ook meteen moet laten zien hoe die patch er uit ziet, en dat doet dat environment weer niet.
 
Je kan sysex codes aan een fader toewijzen door de fader te selecteren, standaard staat hij op controller, maar hier kan je ook sysex kiezen of meta (ben ik nog achter wat dat is) en nog een aantal dingen. In dat sysex schermpje kan je ook controller nummers typen, zodat je bijvoorbeeld ook NRPN kan verzenden. (Dat laatste heb ik ook nog niet geprobeerd.)
 
Ja dat is het logische stuk, het onlogische stuk is hoe ik die sysex aanwijs aan een fader die 2 waardes tegelijk controleert via sysex. Heb jij ook die Juno editor en een Juno? Is het je al gelukt met dat Vector ding?
 
Nee, ik heb geen juno.

Ik heb het idee dat wee een beetje langs elkaar doorpraten: Ik heb het steeds over een vector fader in een environment van Logic. Die "as vector" waar jij het over hebt is dus een weergave van een fader in Sounddiver. (als ik het goed begrijp?)
De vector fader in Logic bestaat gewoon uit een vertical en horizontal gedeelte, waar je dus twee verschillende sysex codes kan intypen. In sounddiver heb ik dit nog niet uitgeprobeerd.
 
Ik heb het idee dat wee een beetje langs elkaar doorpraten:

Ik ook. Een discussie in 2 threads tegelijk ook nog.

Ik heb het steeds over een vector fader in een environment van Logic.

Daar heb ik het ook over.

Die "as vector" waar jij het over hebt is dus een weergave van een fader in Sounddiver. (als ik het goed begrijp?)

Nope, ik heb het over Logic, mijn Sounddiver environment is verder goed.

De vector fader in Logic bestaat gewoon uit een vertical en horizontal gedeelte, waar je dus twee verschillende sysex codes kan intypen.

Juist, ik weet dus niet hoe ik moet aangeven welke sysex waarde voor horizontaal is en welke voor verticaal is.

Maar belangrijker nog, wat is het grote voordeel aan dit environment boven wat ik in SoundDiver heb? Ik bedoel, Sounddiver haalt patches op en schrijft ze automatisch weg, dat kan dit environment helemaal niet. Ik verwachte eigenlijk ook een soort patchlist waar ik uit kon kiezen zodat bij het opstarten van mijn opgeslagen nummer mijn synth automatisch op de juiste patch zou komen te staan (net zoals in Cubase).
 
Ok, we hebben het dus toch over die vector fader.

Het heeft inderdaad voor zover ik nu weet weinig voordeel om een environment te bouwen als je je synth al in sounddiver kunt editen. Ik weet alleen nog niet of de parameters die je tijdens het recorden in sounddiver aanpast, opgeslagen worden in je logic song.

Maar omdat de mc-303 niet in sounddiver zit heb ik dus zelf een environment moeten bouwen. Het handige hiervan is, is dat je het zelf kan aanpassen en meer kan experimenteren. Vooral met transformers kan je veel doen, bijvoorbeeld aftertouch toewijzen aan andere controllers. Je kan dus ook twee controllers op een vectorfader zetten.(maar dat wisten we nu al) Verder heb ik NRPN controllers omgezet naar gewone controllers.

Wat ik zei over dat intypen van sysex codes, dat lukte mij eigenlijk toch niet. Pasten lukte wel. Ik selecteer dus eerst die vectorfader, dan klik ik op controller en kies sysex. Dan paste ik de sysex code. Je moet je code nu wel selecteren, anders geageert hij niet. En de goeie checksum kiezen (in dit geval Roland) Dit doe je dus voor horizontal en vertical. Nou zou hij het toch moeten doen, dacht ik zo.

Wat ik ook nog ontdekt heb is: (ik dacht dat daar ook iemand wat over vroeg)
Sluit midi out en in aan op je PC.
Je start eerst Logic op, pakt een (nieuw) instrument, hangt daar een autolink aan. (Je moet ook nog ergens instellen : Use autolink with sounddiver, of zo iets) Kies voor dat instrument natuurlijk ook de goede driver en het juiste midikanaal.
Start nu sounddiver op, klik "Entry->build Library->Memory" Nu komen al je geluiden in het memory schermpje te staan. Als je nu terug gaat naar Logic kan je zien dat de namen van de sounds te zien zijn als je een prog.change wilt kiezen.
 
Back
Top