RMI Harmonic Synthesizer

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Origineel geplaatst door LeoDaV
Wie had er toen nu uiteindelijk gedacht dat 310's in Frankrijk verkocht werden (de 310 was een export model!) en dat JMJ er ook een had gekocht en die ook nog had aangesloten op een EH Smallstone... helemaal niemand...

J.

Mooi verhaal... dezelfde belevenis heb je ongeveer nòg een keer als je een EH Electric Mistress flanger aansluit op je Eminent 310... ga je opeens weer andere sounds van Jarre herkennen (Oxygene 5, bijv.)

Nog zo iets, beetje offtopic eigenlijk, zou je iets meer kunnen vertellen hoe je achter de juiste 'instellingen' / klank van de RMI Harmonic Synthesizer bent gekomen? Heb de voorbeelden van je eigen softsynth gehoord, en die vond ik erg treffend. Maar heb je ooit zo'n RMI kunnen proberen dan?
 
Origineel geplaatst door Hanz
Nog zo iets, beetje offtopic eigenlijk, zou je iets meer kunnen vertellen hoe je achter de juiste 'instellingen' / klank van de RMI Harmonic Synthesizer bent gekomen? Heb de voorbeelden van je eigen softsynth gehoord, en die vond ik erg treffend. Maar heb je ooit zo'n RMI kunnen proberen dan?

Hehehe :D nou vooruit dan. Na de zoektocht van de Eminent wilde ik weten waar het geluid van de 2e solo van O4 vandaan kwam. Dat was ook zo'n typisch irriterend onreproduceerbaar geluidje. Jarre zelf gaf er in een interview geen woord over nadat ik hem de vraag had gesteld. Hiervan bestaan ook goede imitaties maar geen van de imitaties is het helemaal. Het was en bleef een misterieus geluid. Zelfde is de eind solo van O6. Dat is ook de RMI alhoewel ik met mijn 2600 er aardig in de buurt mee kwam. Ik had inmiddels alle hardware van JMJ's Oxygene studio met uitzondering van de FX (behalve Smallstone en Mistress) en de RMI... dus die was next :)

Ik was net een veiling van ebay misgelopen en ik had op dat moment het geld niet om de ex Matthias Becker's (Synthesizer von Gestern) RMI te kopen.

Ik ben erg handig met reaktor dus wou ik het, gezien de RMI schaarste, met reaktor proberen. Ik was begonnen met 16x sinus oscs. Immers veel schuifjes (16 per kanaal) doen aan Fourier denken. En dat was altijd al mijn lievelingsberekening (sinds de brugklas). Maar dat was het toch niet helemaal.

Na veel zoeken op internet... patenten gevonden van RMI. Toen wist ik wat voor soort oscillator er gebruikt werd. Een die absoluut niet meer voorkomt in de synth generaties na de RMI! Sommige met dikke modulars hebben er zelf een gebouwd maar RMI deed er nog wat meer mee. De uiteindelijke golfvormen per slider zijn digitale representatries van sinusen! Erg ruig en dat maakt de RMI zo bijzonder. Ik heb een beetje hulp gehad van een RMI eigenaar die hier ook op ut forum zit (geloof ik) Stephen Parsick. Hij was bereid om foto's en opnamen te maken van zijn RMI onder voorwaarde dat ik die niet ging verspreiden. En dat doe ik dan ook niet. Die opnamen heb ik gebruikt om mijn virtuele RMI te finetunen en ik ben bezig met een zelfbouw reproductie van een RMI. Het enige probleem met mijn Reaktor versie is de 'sequencer'. Met name de random mode. De gewone up-arpegio is niet het probleem. CPU kracht blijft een probleem. Voor hoge tonen veelal >90% CPU (AMD 4000+) tot [Over] bij het gebruik van ruis. Hardware blijft beterrr!

Op mijn site over de virtuele RMI vind je ook een opname van de 2e O4 solo. Ik ben er zelf nog niet helemaal te vreden mee. Sommige zeggen dat het net lijkt alsof er met een octaaf wordt gespeeld. Mijn vrouw, die meestal gelijk heeft, vind dat die er wel in hoort. Ik denk dat we het pas gaan weten als het geluid in de mix zit. Dan kan je het perfect horen. 16 sliders geven _erg_ veel mogenlijkheden.

Mijn pagina over de virtuele RMI.

J.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door jgeers01
Leuk Johan :okdan:
Nog niet zo lang geleden stond er een RMI te koop cq te ruil tegen een CS-80. En over de CS gesproken, fijn muziekje op de site van Stephen Parsick :mega:

Dat was de RMI van Parsick!. Als ik moest kiezen tussen een RMI HS en een CS-80.... dan blijft de CS-80 :D

J.
 
Laatst gewijzigd:
hihi ik kocht van die Stephen een minipops 7 met trigger mod. Die mod was verkeerd uitgevoerd en de minipops was kapot maar dat terzijde. Volgens mij is hij niet aktief op dit forum.
Ik heb nog geen seconde getwijfeld om een CS80 in te ruilen tegen een monofone digitale RMI. Maar die O4 lead is inderdaad niet op een andere synth na te maken. Heeft iemand het wel eens geprobeerd op een Kawai 5000 of hoe heet zo'n additief ding ?
 
Origineel geplaatst door wouw
Maar die O4 lead is inderdaad niet op een andere synth na te maken. Heeft iemand het wel eens geprobeerd op een Kawai 5000 of hoe heet zo'n additief ding ?

Ik zou wel willen, maar dan heb ik meer geluiden 'droog' nodig.
Gaat het hier om een preset eigenlijk? Jarre kennende zou ik wedden van wel... ;)
De demo-geluiden van deze RMI die op de bekende Jarre studio site staan, vooral die met de belletjes, die zijn trouwens erg goed uit de K5000 te halen.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Ik zou wel willen, maar dan heb ik meer geluiden 'droog' nodig.
Gaat het hier om een preset eigenlijk? Jarre kennende zou ik wedden van wel... ;)
De demo-geluiden van deze RMI die op de bekende Jarre studio site staan, vooral die met de belletjes, die zijn trouwens erg goed uit de K5000 te halen.

Een droge versie van de O4 solo is hier te vinden [44.1/16/wav/4.6MB]

Kan je nagaan wat de Mistress allemaal wel niet doet met haar flange-zweepje :D

De RMI heeft een paar presets maar die zijn absoluut niet gebruikt. Misschien gemixt dat kan wel...

De O5 basslijn is ook droog die op m'n site staat.

De K5000 is ook een additieve synth dus dat kan kloppen. Je moet je alleen beperken tot 16 harmonische.

Mijn RMI clone is overgens veelste clean vergeleken bij het origineel.

J.
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Ik ben zo vrij geweest dit verhaal even af te splitsen van de Eminent 310 thread
 
Interessante afsplitsing:)
ff kijken hoever we met een Kawai K5 komen? Of Chameleon 5000, Virsyn Cube. Cube heeft geloof ik 128 sinussen.
 
Die RMI's die blijven me toch ergens behoorlijk intrigeren... :D

Ik kwam weer één en ander aan dingen over de RMI tegen op Blah Blah Café (één van de vele Jarre fansites). Ook daar weer postjes van ene LeoDaV... ;)
Een aantal leuke dingen die ik daar vond wil ik toch hier ook graag reposten, ik hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt, Johan?

Paneel van een RMI:
rmi.jpg


Q: Does someone achieved to cover the Equinoxe 3 bell sequences ?
A: I understand the fx and sequence but I'm still trying to find the right sound behind.
There two looped sequences :

Left : RMI (sequencer) -> Flanger -> Small Stone (that made the sound strange and sequence random like)
Right : RMI (octave random mode sequencer) -> Flanger

The RMI onboard sequencer is nothing more then a simple up-arpegiator. It's being started by pushing the sequencer tempo control. If you press no key then the sequencer is still 'off'. If you press one key that key is scanned and played back according to the tempo specified. If you press more keys they are all played back sequentially in accending order (low key first then the less lower etc..). One can use keyboard peg's (or matches or anything that will hold a key down) to make sequences with a bigger spread then your fingers allow.

Johan's MP3tje van Oxygen 5 'RMI random mode' (stond niet op z'n site?):
http://f1.dhis.org/~leodav/O5 random RMI.mp3

Nog een prachtig plaatje van Jarrography:
rmi_kc_and_harmonic.JPG


Ik haal zelf altijd de Harmonic Synthesizer en de Keyboard Computer door elkaar.
Hoe zit dat nou eigenlijk? Allebei additieve bakken toch?
Wat zijn de verschillen qua synth-engine?
De Harmonic Synthesizer is monofoon maar programmeerbaar, de Keyboard Computer polyfoon, maar preset-only, lijkt wel?

Hier ook nog erg veel RMI info; http://www.synthmuseum.com/rmi/index.html
 
Origineel geplaatst door Hanz
Die RMI's die blijven me toch ergens behoorlijk intrigeren... :D

Ik kwam weer één en ander aan dingen over de RMI tegen op Blah Blah Café (één van de vele Jarre fansites). Ook daar weer postjes van ene LeoDaV... ;)
Een aantal leuke dingen die ik daar vond wil ik toch hier ook graag reposten, ik hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt, Johan?

Johan's MP3tje van Oxygen 5 'RMI random mode' (stond niet op z'n site?):
http://f1.dhis.org/~leodav/O5 random RMI.mp3

Ik haal zelf altijd de Harmonic Synthesizer en de Keyboard Computer door elkaar.
Hoe zit dat nou eigenlijk? Allebei additieve bakken toch?
Wat zijn de verschillen qua synth-engine?
De Harmonic Synthesizer is monofoon maar programmeerbaar, de Keyboard Computer polyfoon, maar preset-only, lijkt wel?

LOL! Nee hoor :) geen bezwaar. De mp3 van de randommode heb ik recent gemaakt. Vandaar dat die (nog) niet op de site stond.

De KC I en KC II Zijn allebei gebaseerd op dezelfde techniek als de HS. Het enige verschil is dat de KC's preset dozen zijn. De KC II heeft (uiterst rechts) een ponskaart lezer. Veel KC II eigenaren 'programmeerde' zelf de ponskaarten door random gaatjes te prikken... :D

De RMI HS en KC's zijn gebaseerd op TTL technologie. Officieel digitaal dus. Echter, de 74LSxxx en CD4xxx IC's gebruikt in de RMI's worden gebruikt voor de signaal opwekking en zo komt het dus weer in het analoge domein terecht... De minieme variaties door timing problemen geven het toch weer een analooge feeling. Zo ook door het gebruik van opamps en rc-netwerken. Volledig harware dus en geen software (eeproms, CPU oid) !

J.
 
Back
Top