Ik koop prul-monitors en hi-fi boxen!

Ik moet wel toegeven dat synths kopen veel leuker is!

ik bezie dan moni/mixer/randapparatuur ook als volwaardige muziekinstrumenten. 8D
 
Dat is nou de pech van onze hobby. Of je prof of amateur bent maakt nie uit.
Alle min of meer leuke apparaten kosten gewoon handen vol geld. Een gemiddelde up to date PC met ietwat semi of pro geluidskaart , scsi diskje, DVD en CDRW gaat toch ook al snel meer dan 2500 euro kosten. En dan heb je nog niks. Tel daar nog een mixertje bij, een leuk synthje, een samplertje en het hek is al van de dam (voor mijn vrouw toch altijd zage als ik zeg dat ik naar de muziekwinkel loop ff kijke...lol)
Nogmaals, ik zie hier pic's en lists verschijnen waarvan de waarde al snel ettelijke duizenden euro's beloopt. Ik denk dat de meesten van ons een beetje gek zijn om zoveel centen in materiaal te stoppen dat bovendien zo snel van waarde devalueerd. Maja, tis dan ook een waanzinnig leuke bedoening he...zeeschelpjes verzamelen is zoveel goedkoper...
 
Da Goose, je legt me de woorden in de mond.

De een kan nog niet mixen op een setje Genelec 1038's en de ander brengt rustig 40 platen uit die zijn afgemixed op een setje Absolute Zero's............

Het gaat er niet om wat je hebt maar wat je ermee doet.

groeten

Basicsys
 
Inderdaad Da Goose, chapoo! hoed af ze *D



eventjes offtopic: bedankt voor dat stukje uitleg ivm vinylmastering op je website! nml "Vinyljunk" heb hem afgeprint om bij te houden.
 
Origineel geplaatst door Prophet
Inderdaad Da Goose, chapoo! hoed af ze *D



eventjes offtopic: bedankt voor dat stukje uitleg ivm vinylmastering op je website! nml "Vinyljunk" heb hem afgeprint om bij te houden.

your'e welcome!

ow... over vinyl gesproken... bam bam?? misschien toch dat stuk, ondanks dat het engelands is over vinyl/ record industry plaatsen ???
 
Nou akkoord. Het is niet omdat je een racefiets koopt dat je de ronde van Frankrijk kan winnen, want daarvoor moet je ook nog aardig trainen. Maar op een bakkersfiets lukt dat zeker niet. Verteld 'platen maken' iets over de drang naar kwaliteit ? Ik vind het zo een hopeloze mythe als mensen 'platen maken' maar steeds weer als norm hanteren.
Denk er vooral aan dat vinyl releasen in de eerste plaats winstgevend is voor de uitgever of het label...
In die zin vind ik oa Sven van Hees het beste voorbeeld. Deze muziekant released slechts om enkele jaren een CD'tje, maar het is er dan ook telkens 'mot' op, en het ziet er naar uit dat het niet lang meer duurt of hij krijgt een major deal in de US. (als je het dan toch als norm wil hanteren)
Initieel kan je stellen dat het er niet toe doet wat je hebt, maar wat je ermee doet. Maar je kunt niet ontkennen dat het toch makkelijker is om met goed materiaal tot goede resultaten te komen. En hoe beter je monitors worden, hoe beter je beeld van je eindmix wordt, niet ?
Tot slot zou je ook eens een enquete kunnen houden om te kijken wie er huidig nog met een hardware Sequenser a la Roland MC 500 werkt?? Of Atari ? Ik denk dat huidig heel veel homestudio's zijn uitgerust met behoorlijke dure PC of Macs met een audiokaart en tal van Plugs...hoe verklaar je dat dan ??? Ik denk dat niemand kan ontkennen dat steengoede monitors alleen maar kunnen bijdragen tot een goed resultaat onder voorwaarde dat je tenminste weet wat je aan het doen bent...
:walker:
 
Laatst gewijzigd:
Nee maar skelet, met het voorbeeld van Da Goose zie je dat het toch perfect kan met gewoon budget studio monitors.
Je hebt het minimum nodig, dat wel maar niemand mag de indruk krijgen dat het enkel met peperdure monitors lukt en Da Goose is in dit verhaal het levende bewijs. Hij zal weten hoe andere opnames klinken op zijn moni's, zowel als hij zal weten hoe hij 'zijn' muziek wil hebben.

Zoals zovelen het een must vinden, is het checken van je mix op prulboxen zoals, PC Boxkes, laptopspeakers etc... bij mij ook van enorm onschatbare waarde, daar ik al veel fouten heb kunnen ontdekken met mijn "Labtec Spin 60" Pc boxen en 'ben' ik nu iemand met dure Mackie's in huis.

Ik herhaal dat je een minimum nodig hebt, dat is waar, maar voor diegene die van plan zijn een paar moni's aan te schaffen en niet zoveel geld hebben als 2 of 4000 euro's, kijk is goed rond op o.a. dit forum naar wie met wat werkt en ga ervoor.
Als je de kans hebt enkele monitors te beluisteren in een shop, wat altijd aangeraden is, neem je favoriete nummers op cd mee en kijk hoe deze muziek klinkt op die monitors die op je verlanglijst staan.

Verteld 'platen maken' iets over de drang naar kwaliteit ?

Als ze iemand van ons in een supersonische studio zetten met de allerduurste monitors en SSL mixer (stel zelfs als je weet waar elk knopke voor wat staat) .... en men in deze studio nog nooit geweest is, een beter eindprodukt afmixen dan het niveau dat hij thuis gehaalt heeft op zijn set up?

Iedereen weet hoe iets in zijn studio klinkt en kan zo de juiste instellingen maken voor zijn eigen kunstwerken. Liefst met studiomonitors, en dat hoeven geen Dynaudio's Bm6A's te zijn al zou ik ze ook graag hebben, want ik ben altijd wel een beetje iets tussen een snoB en een punker geweest. 8)

greetz!
 
Lol Prophet...ur my man, want ik geloof dat jij, net als ik, de eerste bent om naar de winkel te hollen zodra je weer wat budget hebt voor eender wat.
Het enige obstakel voor mij is...me wife, die al een jaar aan't zagen is voor een nieuwe sofa...
Hell man, ik kan geen 1500 euro uitgeven aan een sofa, I'd rather die! En wat die BM-6 betreft, die zijn nou net nog betaalbaar. Of dacht je werkelijk dat ik hier zo maar 4 ton uit mijn tuin opgraaf? PS, ben jij altijd zo vroeg wakker?
 
Lol Prophet...ur my man, want ik geloof dat jij, net als ik, de eerste bent om naar de winkel te hollen zodra je weer wat budget hebt voor eender wat.

Heb een ultiem verbod gekregen om gear te kopen! Voorlopig althans:)

Sofa's ???

Die haal je toch gewoon in de kringloopwinkel!!?!




http://www.wrak.be/




:D :D :D :D :D :D
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Da Goose, je legt me de woorden in de mond.

De een kan nog niet mixen op een setje Genelec 1038's en de ander brengt rustig 40 platen uit die zijn afgemixed op een setje Absolute Zero's............

Het gaat er niet om wat je hebt maar wat je ermee doet.

groeten

Basicsys

hm ja, ik heb veel maar dan ook echt veel monitors beluisterd (in muziek winkel gewerkt) en ik ben weinig monitors tegengekomen die beter klinken dan abzero's , zeker geen budget! (kwa sound)
 
en dan zie je dat de jongens van Rank-1 spirit absolute 2 in hun studio gebruiken
En die zijn daarmee toch in staat hits te scoren
 
Overigens heb ik nogal het idee dat de meeste mensen hier vergeten waarom je eigelijk monitors moet hebben. Namelijk vanwege de "kleuring" van normale speakers. Ik vind het dan nogal raar dat sKeLeTvM hifi speakers aanbeveelt. Als er iets gekleurd is kwa sound dan zijn dat hifi speakers!
 
Hifi speakers kun je natuurlijk wel mooi naast een paar monitors gebruiken. Ik heb pas sinds kort monitors(behringer trut), maar met mijn Sony hifi set kan ik toch redelijk een mix inschatten. Ik switch regelmatig tussen de behringers en de sony set, om te kijken hoe het allemaal klinkt. De stereo klinkt altijd veel mooier, maar ik wil gewoon graag horen hoe mooi het kan zijn. :)
 
Ik ben gewoon tevreden met mijn Actieve Alesis M1 'bagger monitoren', (zoals Basic Sysem ze noemt en ik ben het met hem dus niet eens)' en ik ben nu tevreden over hoe mijn mixen klinken. En dat vond de platenmaatschappij dus ook. Ben ooit begonnen met Philips hi-fi boxen, opgeklommen naar Akai Huiskamerboxen. (toen al commentaar dat het goed klonk, alleen vond ik dat zelf dat het nog wat beter kon) Nu dus die Alesis boxen. Toch check ik altijd alsvolgt:

1. op de Alesis monitoren
2. Op mijn stereo installatie die ook direkt op mijn 01v staat gekoppeld. Switch ook regelmatig tussen deze twee
3 Op de Mp3/cd speler op de fiets
4 Op de speakers van de computer bijn mijn ouders (hele oude bruine philips speakers
5 In de huiskamer van mijn ouders B&W speakers die nu zeer slecht staan geplaatst, (prima want als het zelfs dan nog goed klinkt zit het wel ok)
6 Op de speakers bij de platenmaatschap...
7 Op de koptelefoon

Nou dus toch 7 checks

De plaatsing van monitors is net zo belangrijk als de monitors zelf. De ruimte is misschien nog wel belangrijker.:)
 
Quibbler, ik stelde dat 'indien geen budget voor studio monitors', hifi spul als JBL(en nog een paar merkjes) wel in aanmerking kunnen komen als alternatief. Je kan ook zelf checken dat een monitor als de NS10 aanvankelijk door Yamaha op de markt werd gezet als 'hifi'. Maar door zijn karakteristiek vond dit doosje de weg naar de studio.
En er zijn er nog. Moeilijk te vinden maar heel erg juist qua weergave is de Onkyo Monitor 500. Gasdometweeters en kevlar woofer. Initieel een hifi 'box'
Hoe dom het ook mag klinken, maar heel veel kan je afleiden van het gewicht van een monitor. Hoe zwaarder die weegt, hoe beter. Meestal wordt een groot deel van het gewicht van een speaker bepaald door de magneet. Hoe groter en zwaarder die magneet, hoe beter. Nog meer info ? Er bestaan soft en hard dome tweeters, gas of fluid gekoeld. Harddome's zijn erg robuust, maar geven minder goed hoog weer. Met softdome's ligt het net omgekeerd. Heel gevoelig voor 'opblazen' maar erg mooi 'hoog' Meestal kan je het verschil gewoon zien. HD hebben een metalen membraan waar soft's een soort van soepel kunststof membraan hebben.
Het gaat volgens mij ook niet echt om 'goede' klank bij studiomonitors, dan wel om een 'correcte' weergave.
Maar misschien wisten velen al wat ik hier schrijf, het is immers oude wetenschap.
Uiteraard is de plaatsing van monitors van primordiaal belang, maar dat is dan weer een topic appart.
Een goed boekje hiervoor is de Klark-Teknik technical reference manual, waar allerlei technische materie word uitgelegd zoals oa invloeden van weersomstandigen bij open-air PA gebruik tot technische specs van verschillende materialen als hout, gyproc, glas... met betrekking tot hun absorbatievermogen enz...
En tot slot zou ik willen zeggen dat niet iedereen dezelfde 'oren' heeft. En net zoals er mensen zijn die afwijkingen hebben op hun zicht en een bril moeten dragen, zijn er mensen gezegend met uitstekende hoororganen, al uit zich dat niet altijd of blijft het onopgemerkt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top