Roland XP-30 versus Roland XP-50

fabrizio

Ingeburgerd
Lid sinds
29 juli 2006
Berichten
41
dames en heren,

de zoekfunctie ten spijt ben ik op zoek naar iemand die een noob als mezelf kan duidelijk maken of ik beter een XP-30 koop dan een XP-50 of vice versa.

beide kan ik 2dehands oppikken voor 399 euro (is dat een goede prijs overigens?)

heeft de 50 meer mogelijkheden dan de 30? ik las dat de 30 pas na de 50 kwam? vinden jullie de sounds een beetje realistisch?

ik begrijp dat de FANTOM serie uiteraad beter is, maar ik ben in wezen gitarist en ik maak songs. ik zoek dus een synth om die songs wat uitgebreider te kunnen arrangeren en wie weet ook een ander soort composities te gaan maken, een synth dus die een beetje inspirerend werkt.

dank bij voorbaat!
f
 
Re: Roland XP-30 versus Roland XP-50

Origineel geplaatst door fabrizio
beide kan ik 2dehands oppikken voor 399 euro (is dat een goede prijs overigens?)
Ja.

heeft de 50 meer mogelijkheden dan de 30? ik las dat de 30 pas na de 50 kwam? vinden jullie de sounds een beetje realistisch?
Zowel de XP-30 als de XP-50 zijn gebaseerd op dezelfde "engine". Het verschil is dat de XP-50 een ingebouwde sequencer heeft en een diskettestation, en dat de XP-30 die optie mist. Een ander verschil is dat je in de XP-50 4 expansion boards kan zetten naar keuze, en dat je er bij de XP-30 maar 2 in kan doen - maar er zitten er al 3 ingebouwd. Omdat de XP-50 ouder is kan 'ie wat meer gebruikssporen hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Hier is de review van de XP-30 : http://www.soundonsound.com/sos/aug99/articles/rolandxp30.htm
Hier is die van de XP-50: http://www.soundonsound.com/sos/1995_articles/jun95/rolandxp50.html

Wat betreft de geluiden: Piano is best gedateerd, maar in het Session board zitten er wat betere. Orchestral board is errug mooi als je de leeftijd van het expansion board (een van de eerste die gereleased werden) en het beschikbare geheugen in het achterhoofd houdt. Natuurlijk blaast Kontakt met de Vienna Symphonic Library 't eruit, maar okee ;). Rhodes : waardeloos. Er zijn mensen die met de beschikbare samples iets beters hebben gemaakt, maar de Keys of the 60's/70's expansion die ik heb is een ongelofelijke verbetering. Hammond: de fabrieksgeluiden zijn goed. Vocalen: goed te doen. Drums: je krijgt een vrij brede selectie, maar het dance-spul is al wat gedateerder. De techno expansion moet het voornamelijk hebben van de "vintage" geluiden erin en de programmeerbaarheid ervan. Verwacht geen Virus met commerciƫle trance-geluidjes. Brass: orkestraal is aardig, maar de typische pop brass klinkt erg synthetisch. Atmosferisch: zo-zo. Ik heb ook nog een TR-rack en die heeft mooiere pads.

Ik heb zelf de 60/70's expansion, de Vintage Synth, de House en de Special FX expansions. Die passen er inderdaad niet allemaal in ;). De 60/70's zit er vast in; de rest wissel ik van tijd tot tijd door.

ik begrijp dat de FANTOM serie uiteraad beter is, maar ik ben in wezen gitarist en ik maak songs. ik zoek dus een synth om die songs wat uitgebreider te kunnen arrangeren en wie weet ook een ander soort composities te gaan maken, een synth dus die een beetje inspirerend werkt.

Als je je composities met software maakt (Cubase, Ableton, FL Studio, Sonar, wat-dan-ook) kun je beter een XP-30 pakken. Als je dat niet doet zou ik de mogelijkheid zeer zeker overwegen - op zo'n klein scherm turen om je tracks te maken is niet prettig. 4 regels tekst is al vaak te klein.

De Fantom heeft nog steeds een op de XP/JV lijkende engine, alleen met stereo samples (die dan per stuk ook weer 2 stemmen aan polyfonie vreten), 128 stemmen polyfonie en verbeterde effecten (COSM). Plus, de expansions hebben meer geheugen er op zitten, dus langere samples.
 
Back
Top