Synth uitvoer teveel dynamiek voor speakers; welke oplossing?

Pandakopanda

Nieuwkomer
Lid sinds
11 november 2006
Berichten
1
Ik ben een super-noob op dit gebied, maar ik hoop dat jullie dit vraagje toch willen beantwoorden :)

Ik heb een midi-keyboard en een Roland XV-5050 synth module. Ik speel meestal alleen met de koptelefoon op en dat gaat goed. Echter, ik wil ook wel eens andere mensen wat laten horen, maar op de armzalige speakertjes die ik heb, vervormt het geluid veel te snel. Teveel dynamiek, zegt de verkoper van de muziekwinkel; ik moet of een keyboard-versterker aanschaffen of een stel studio-monitoren. Die monitoren lijkt me wat overkill, maar voor een versterker ben je toch snel een paar honderd euro kwijt.

Nu is mijn vraag, moet ik zo'n keyboard-versterker aanschaffen of zijn er betere en/of goedkopere oplossingen. Bestaat er zoiets als een hardware-matige compressor die je tussen de synth en de speakers kan hangen of ben je dan nog veel meer geld kwijt?

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden :)
 
Je zou een compressor ertussen kunnen hangen, maar dat wil je eigenlijk niet.

Betere boxen (moeten nieteens persé monitors zijn, voor deze reden liever niet eigenlijk), in combinatie met een keyboard- (of een andere-) versterker. En je bent ready to roll.
 
Afhankelijk van wat je al hebt hier een dreital opties:

Koop een stel actieve monitors en sluit de synth-uitgangen op de ingang van je actieve monitors. Met devo;umekmop/schuif van je synth bepaal je dan het uitgangssignaal.

Koop een stel actieve monitors en sluit, als je het hebt ze aan op je mengtafel. Je synth-uitgangen gaan naar ingangen van je mengtafel en het stereo-uit signaal naar je actieve monitors.

Geen mengtafel of wil je die niet, koop een goede voorversterker met een aantal lijningangen en een stel actieve monitors. Je synth-uitgangen gaan naar de lijningangen van de voorversterker en het stereo-uit signaal van je voorversterker naar je actieve monitors.

Studiomonitoren zijn geen overkill en je hoeft daar echt geen ledemaat voor af te staan. Luidsprekers zijn je enige referentiemogelijkheden die je hebt (naast je oren). Zorg dat deze goed is. Je weet de zwakste schakel....
 
Lijkt me afhankelijk van je ambitie. Als je een goedwillende amateur bent (zoals ik) dan kun je al veel lol hebben met een goede hifi versterker en hifi boxen. Vind je je CD's er goed op klinken? Dan kun je daar volgens mij mee volstaan.

Wel losse componenten denk ik, niet zo'n alles in één ding (al was het maar omdat er dan waarschijnlijk geen externe inputs in kunnen). Ik heb 's actieve Roland monitoren gekocht en vond niet dat genoeg vooruitgang gaf t.o.v. m'n hifi oplossinkje. Dus teruggebracht en geruild voor een leuke 2e hands synth.

Dus ik werk nog steeds met een Sony tuner/versterker+ JBL boxen.

Wat ik gisteren ook nog weer (her)ontdekte.... De plek van je boxen ten opzichte van je oren en hoe je ze neerzet.
- Idealiter zet je ze zo neer dat de afstand tussen de boxen gelijk is aan de afstand van de boxen tot je hoofd.
- En naar je oren gericht.
- En met je hoofd op dezelfde hoogte als de speakers. Ga er 20cm boven zitten, of 20cm onder en het geluid is onmiddelijk minder goed. Vergelijk maar 's met je koptelefoon die je een centimetertje hoger op je oren zet, dan klinkt het ook onmiddelijk minder goed.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou de volume knop van de synth/keyboard niet voluit zetten (probeer eerst halverwege) en dan meer versterken met de versterker. Dikke kans dat het zo niet overstuurt.
De meeste synths oversturen ook nogal snel (kan ik zien op de mengtafel) doordat de ene klank harder is dan de andere, o.a. door filter en attack instellingen
 
Back
Top