live vst spelen met keyboard?

cjk

Nieuwkomer
Lid sinds
31 oktober 2006
Berichten
6
hallo,
ik ben me wat aan het verdiepen in het vst/keyboard gebeuren, er is allemaal wel ingewikkelde informatie te vinden,
maar ik zou gewoon willen weten hoe het basis principe werkt.

ik heb dus thuis een casio ctk-631 keyboard staan ( er zit een midi-in/out op)
klopt het dan dat als je hem op je computer aansluit je bijv live vst geluiden kan afspelen via je keyboard?
ik moet dat waarschijnlijk een betere geluidskaart kopen(kheb nu een creative SB audigy 2 ZS).
en sluit je dan je midi aansluiting vanaf je keyboard gelijk in die geluidskaart of heb je daar weer een ander apparaat voor nodig? en wat is precies een midi controller?
ik hoef eigenlijk verder weinig mee te doen als het maar mogelijk is om de andere geluiden zoals bijv:korg legacy digital live te kunnen bespelen



ik heb echt gezocht maar alles wat ik vind gaat al veel dieper op het onderwerp in, het zijn vast domme vragen maar als je het nog nooit gedaan heb weet je het natuurlijk ook niet.
ook zit ik vast niet in de goede topic maar kzou niet weten waar het anders in zou moeten.

bedankt alvast voor de reacties (als ze komen):)
 
Kort maar krachtig: Ja! :D
Je kunt realtime vst synthesizers bespelen met een midi keyboard.
De computer doet het rekenwerk dus je hoeft niet perse een nieuwe geluidskaart te kopen.
Een midi controller is simpelweg een kastje met knoppen en/of schuiven die midi versturen, je kunt
aan deze knoppen/schuiven een bepaalde functie of parameter koppelen zodat je tijdens het spelen
op je keyboard ook bijvoorbeeld het filter kunt veranderen.

Gewoon aansluiten die handel en gaan spelen, dan leer je vrij snel hoe dit allemaal werkt.
Succes! :)
 
ok ,
je zegt dat ik daarvoor dus geen geluidskaart hoef te kopen,
maar op deze geluidskaart zit geen midi aansluiting,
(ik neem aan dat de stekkeringang hetzelfde moet zijn als op mn keyboard.
dus zou ik toch een geluidskaart met midi ingang moeten kopen of gaat dat ergens anders in?
 
Je hebt waarschijnlijk wel een midi interface nodig als je geen din achtige ingang ziet op je geluidskaart. Je kan ook een losse midi interface erbij kopen maar als je huidige geluidskaart geen ASIO drivers heeft dan kun je beter een nieuwe audio+midi ineen kaart kopen. En dan gelijk maar extern (usb of firewire), check m-audio en edirol voor budget kaarten met nog behoorlijke kwaliteit.

ASIO is een protocol dat ervoor zorgt dat er nauwelijks vertraging is tussen toets aanslag en geluid uit speaker. Zonder deze driver is er weinig lol te beleven, feitelijk onwerkbaar.
 
Punt 1: je hebt sowieso een MIDI-interface nodig. Die komen tegenwoordig vrijwel alleen nog maar in USB-vorm. Je hebt 1 keyboard; misschien wil je er ooit eentje bij kopen. Mogelijkheid: M-Audio Midisport 2x2. Wordt vaak aangeboden, werkt prima. Soms zie je ook MIDI-kabels die via de joystickpoort werken: niet doen. Nergens meer voor nodig en voor iets meer dan de prijs van zo'n kabel heb je iets wat gelijk goed werkt en ondersteund wordt zonder gezeur - ook op laptops. De joystickpoort is een ouderwets iets dat je op de meeste modernere computers niet meer tegenkomt en bij laptops helemaal niet meer, omdat alle joysticks toch via USB werken.

Punt 2: Je geluidskaart. Je kunt inderdaad je normale geluidskaart gebruiken, maar er zit tijd tussen het geluid horen en de toets indrukken; dat noemt men latency. Dit kun je oplossen op 3 manieren:

1: ASIO4ALL. Installeer het programma op http://www.asio4all.com en zie wat je voor vooruitgang kan boeken.

2: De Kx-drivers voor je Audigy: http://kxproject.lugosoft.com/intro.php . Dit werkt niet altijd.

3: Koop een geluidskaart die meer geschikt is voor muziekproductie (dit heet dan vaak een audio-interface ipv een geluidskaart. Cheap: E-mu 0404, M-Audio Audiophile 24/96.

Winkels:

http://www.feedback.nl
http://www.peterverspuy.nl
http://www.musicstore.com
http://www.thomann.de
 
okok
bedankt alvast zover voor alle reacties, ik begin al een stuk wijzer te worden.
via de joystickaansluiting van mijn kaart gaat dus niet door.
maar ik zag dat op de E-mu 0404 kaart al een midi in out aansluiting zat,
heb ik dan nog steeds een midi interface nodig?
 
sow ben ik weer,
ik heb nu een usb midi kabel naar me comp toe en een line 6 pro tone ux1 erbij voor de vertraging.
(en tevens zitten daar effecten op voor mn gitaar:)
alleen kraakt mn keyboard bij veel geluiden die ik bespeel ( bij korg legacy pack bv.
als je te snel of te veel tonen indrukt begint hij te kraken en loopt hij een soort van vast.
ik denk dat het komt doordat mn comp te traag is of is er nog een andere oorzaak?
 
Je computer draagt er ook een beetje aan bij misschien..
Maar het ligt vooral aan je geluidskaart denk ik. Je kan het oplossen door je buffer omhoog te schroeven en daarmee ook de vertraging. Oftewel, je geeft je computer/soundkaart meer tijd om te rekenen waardoor je dat probleem niet meer gaat hebben, oftewel vertragen tussen de tijd dat je een toets drukt en het horen van een geluid, oftewel: dat wil je niet !

Oplossing: een geluidskaart of audio-interface kopen met asio ondersteuning, waar je vertraging en vstprestatie een hoop door vooruit zal gaat, geen twijfel over mogelijk. Dit systeem is erg snel en krachtig tegenover standaard drivers..

Wat je dus eigenlijk nodig hebt is een soundkaart/audio-interface met asio ondersteuning en het liefst midi in en uitgangen. (Dan heb je meteen ook een betere sound dan die soundblaster kan produceren, erg handig voor live lijkt me, niet ?)

Een midi-interface heb je dan alleen maar nodig als je niet genoeg hebt(kwantiteit) aan de in en uitgangen van de soundkaart/audio-interface.
 
Ik heb wel eens m-audio kaarten voor 50 euro 2ehands voorbij zien komen, nieuw moet je rekenen op een 100 euro.
Hier staat de kaart die ik bedoel.
Je moet dan wel werken met tulp stekkertjes voor de audio, ikzelf heb een emu 0404 geluidskaart (ook in dezelfde prijsklasse) en daar zitten jack pluggen op.

Met deze kaartjes moet het zeker lukken.

edit: Kijk staat een Audiophile pci kaart op het forum te koop (of je 20 euro verschil met de nieuwprijs te weinig vindt moet je zelf maar bepalen ;) )
 
Als je de Kx-drivers gebruikt, zoals Yoozer beschreef, hoef je niet per sé een andere geluidskaart te kopen. Latency (tijd tussen toets indrukken en geluid horen) is met die drivers prima, en de D/A-converters van de Audigy zijn best oké. Ik haalde met m'n Audigy (1) een latency van 5ms.

Zo hou je je geld in je zak, en kun je later eventueel iets meer uitgeven aan een goede geluidsinterface.
 
hoho

ik denk dat jullie niet goed lezen, ik zeg juist dat ik een line 6 pro tone ux1 er bij heb gekocht, dat is een externe geluidskaart/effectenbak voor me gitaar, maar er zitten dus ook asio drivers op.
zoals beschreven: 'unieke full tone low latency monitoring die volledig los van de recording sotware geheugen buffer werkt'.
en nu zeggen jullie dat ik er nog een kaart bij moet kopen,maar dit is juist mn nieuwe kaart daarvoor:http://line6.com/toneport/ het 2e aparaatje links onder is het.

dus alles zou nu prefect moeten werken of niet?

het geluid begint te kraken en blijft hangen als ik te veel/ snel toetsen indruk.
 
Origineel geplaatst door cjk


het geluid begint te kraken en blijft hangen als ik te veel/ snel toetsen indruk.

Bij kraken is het handig om te gaan spelen met je latency instellingen (hoger zetten) totdat het niet meer kraakt....
 
ja ok maar als ik dat omhoog doe krijg ik weer latency :confused:
ik zit op ongeveer zonder kraken op 52 m/s
 
Back
Top