Sampler verschillen vraagje

rennified

Nieuwkomer
Lid sinds
28 augustus 2006
Berichten
10
Locatie
Amsterdam
Muziekjes maken is soms best veel uitzoekwerk. Ik had al een eerdere thread op de synth kant van dit forum geplaatst. Het aansturen van een sequencer van bestaande geluiden en waveforms of zelfgemaakte/geimporteerde samples is een wereld van verschil. Uiteindelijk ben ik nu veel youtube filmpjes (die met die kartonnen MPC is errug flauw!) verder en heb ik iig een beter beeld van de wereld van de samplers/sequencers.

Zoals velen ben ik nu al lyrisch over de MPC1000, toch is de prijs nog wel iets om even een tijdje voor te sparen. Er is ook de Korg ES1. De verschillen bij feedback.nl zijn iig MPC 999 en ES1 229. Nu zijn er helaas wat weinig filmpjes van de ES1 op youtube, dus dan toch maar weer hier een shout out doen :-) We heeft er een idee van wat de verschillen tussen deze twee bakkies zijn? Ik weet wel dat de qualiteit 44.1 vs 32 Khz een verschil is, maar dat is niet onoverkomelijk lijkt me.

Thanks bundlez alvast!

r.
 
Ik ben me ook een beetje aan het orienteren op de ES1... Wat ik nergens terug kan vinden is het volgende:
Is het mogelijk externe MIDI apparatuur aan te sturen met de ES1? maw, kan de ES1's sequencer MIDI NOTE data versturen naar externe modules?
 
vind het nogal een verschil met de mpc zeg. Kan je toch echt niet met elkaar vergelijken. Ook niet kwa prijs idd. 2 werelden apart en er is genoeg info over te vinden lijkt mij!
 
is de jeugd van tegenwoordig nu al zo ver aan t afdwalen dat ze voor info over synths en hardware alleen maar op youtube zoeken, en als t daar niet te vinden is er maar vanuit gaan dat t nergens anders te vinden is :confused:
 
Origineel geplaatst door Lotuz
De prijs is leuk, maar daarvoor krijg je wel een beperkt apparaat. Lees de handleiding maar even door:

http://www.korg.com/service/support.asp?A_PROD_NO=ES1

Mja die mening heb ik ook wel over de MPC, echt heel veel kan een MPC ook niet maar dat zegt helemaal niet dat het een onbruikbaar apparaat is. Integendeel! Zowel de MPC ald de ES zijn beiden zeer bruikbare instrumenten.......dat is toch uiteindelijk waar het om gaat!
 
Ik ben me ook een beetje aan het orienteren op de ES1... Wat ik nergens terug kan vinden is het volgende:
Is het mogelijk externe MIDI apparatuur aan te sturen met de ES1? maw, kan de ES1's sequencer MIDI NOTE data versturen naar externe modules?

Ja dat kan. Met alle electribes.

Ik gebruik mijn MPC's niet meer sinds ik die Electribe samplertjes heb gekocht (een es1 en esx1)...het is natuurlijk een wereld van verschril een mpc en es1 maar als je alleen wilt samplen is zo een es niet eens zo slecht, de interface is in ieder geval een stuk handiger (gewoon een TR808/606 met sampler soort van)
 
Als die-hard MPC gebruiker zou ik natuurlijk iedereen aanraden vooral door te sparen voor die MPC... Zo'n solide brok apparatuur, daar kun je je hele leven op werken zonder dat het gaat vervelen. Vind ik dan. Het is iedere keer weer 'n feest om nieuwe platen aan m'n MPC te voeren.

Probeer te bedenken of de realtime MPC-manier van sequencen iets voor jou is - sequencer op record en alles met de hand inrammen. Als je je meer aangetrokken voelt tot de x0x manier van sequencen dan zul je met de electribe heel gelukkig worden.

Wat voor soort muziek maak je?
 
Zijn de mpc's niet handiger voor hip hop dan bv voor house?

Ik weet dat natuurlijk dat de sequencer voor elke stijl te gebruiken is, maar dat 'inrammen' wat ik zo vaak hoor lijkt me toch meer geschikt voor bv hiphip beats. Een housebeat, of technobeat lijkt me makkelijker inprogrammeren met een x0x interface.

Ik heb nooit met een mpc gewerkt, geen idee hoe makkelijk het allemaal gaat. Qua hardware sequencers ken ik alleen de RM1x of Roland grooveboxjes...
 
Lees, vergelijk en (zoals hierboven reeds aangehaald door Lo-Fi)..stel je de vraag.. "past dit in mijn werkwijze?"

Persoonlijk vind ik de aanpak van Akai's mpc ongeêvenaard.... zeker op gebied van interface en ergonomie. Werkt eigenlijk intuïtief (wat ik bij mijn mc909 en XL7 dus niet heb) De electribes ken ik niet zo goed maar ze werken ook lekker

Maar ook tss de mpc's die er vandaag te koop zijn (500,1000,2500,4000) is al een groot verschil.
Hier kan je een tabel downloaden waar de huidige Akai's met elkaar worden vergeleken. Dan zie je dat de mpc's onderling ook nog grote verschillen vertonen)
 
hihihi

wat vreemd dat in een MPC1000 forum de MPC wordt geadviseerd ipv de ES1! Da's wel een grote verrassing! ;)

Ik ben gewoon op zoek naar een kleine sample player mét een kleine sequencer die externe modules kan aansturen, voor een klein budget... MPC's ken ik best goed (heb 60mkII en de 4000 gehad), maar die liggen ruim boven budget en afmetingen... Hoewel ik niet uitsluit dat ik nog ooit een MPC1k zal gaan aanschaffen!
 
Laatst gewijzigd:
Maar hoe wil je de andere apparaten aansturen? De ES1 sequencer stelt niet bepaald veel voor vergeleken bij de veelzijde MPC sequencer.
 
ik snap dat ze in een andere categorie vallen, maar ik probeer met een paar micro-sequencers te gaan werken ipv met één hele dikke. Dus veel kleine sequencers zoals de XBase, xoxbox, es1, midibox_sid. Sommige daarvan kunnen externe gear aansturen voor eenvoudige baslijntjes of zo... ik verwacht geen hele spannende dingen hoor! Maar daar is het budget dan ook naar... 8)
 
Met de ES-1 kun je externe aparaten aansturen, maar zeer beperkt:

- Midi noten zitten vast aan de sample knoppen, dus je kunt max maar iets van 8 (even uit mijn hoofd) verschillende noten gebruiken, en elke noot correspondeerd met een interne track. Dus als je 4 noten hebt hou je nog maar een paar tracks over voor samples.
- Es-1 werkt niet met Midi CC, dus je kunt geen filtersweeps oid van je externe apparaat opnemen/aansturen (als die met Midi CC werkt, zoals de meeste).

Wat concreet dus wél kan is extern drumsounds aansturen (aan/uit), wat wel ten koste gaat van een intern ES-1 track. Je moet dan in die track de sample op OFF hebben staan.

Ik heb hier wel eens mee gestoeid, maar besloten dat ik dat gewoon niet meer doe met mijn ES-1. Maar het blijft een heerlijk bakkie om snel een ritmetje in de bouwen en vooral er live mee te tweaken.

Met de EA kun je wel MIDI noten uitsturen, maar dan heb je ook maar 2 monophone tracks in totaal .
 
Back
Top