Geluidskaart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Mr Plastic

Nieuwkomer
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
5
Locatie
Balen (B)
Heyhey!

Momenteel gebruik ik een soundblaster-16 geluidskaart om de hele boel uiteindelijk op te nemen en dan comfortabel te (pre-)masteren in Soundforge. Ik merk echter een licht kwaliteitsverlies tussen de originele versie en de onbewerkte wav. Is dit eigen aan die Soundblaster? En zoja welke opties heb ik voor mijn simpele maar betrouwbare PI 200Mhz 128Mb ram onder W95?

Grz,
mr Plastic
 
welke boel ben je aan het opnemen? Hardware of sotware synths? Of iets anders?

Soundblaster 16 is natuurlijk niet echt geschikt om goede kwaliteit opnames mee te maken, dus alles wat daar doorheen gaat komt er met kwaliteitsverlies weer uit.

Ik zou aanraden een nieuwe computer aan the schaffen, of in elk geval naar windows 98SE upgraden en een nieuwe geluidskaart erin.
 
Op dit moment nemen we op met een combinatie van allerhande apparatuur. Cubase stuurt o.a. Mu90, Jp8000, S2000, Hs60 en X5 gesynced aan een Roland VS1680 voor de vocals en live instr naar een Mackie 3204Vlz die dan in de geluidskaart beland. Soms werken we ook puur met samples in Acid, wat natuurlijk het probleem omzeilt.
Ben wel niet echt warm voor een nieuwe pc en o.s. omdat deze echt loopt als een trein. Zelfs met intensief gebruik van Soundforge, Acid, scsi drive en allerhande plugins amper een hapering of crash. (ff afkloppe...).
Ik zou't echt jammer vinden als er voor dit systeem geen deftige (nieuwe?) kaart te vinden is...
 
Dan is inderdaad die soundblaster gewoon de zwakste schakel in je setup. Ik vind het altijd nogal vreemd dat mensen voor duizenden euros hardware hebben staan, en dan alles gaan opnemen met een geluidskaartje van 25,- . Da's natuurlijk niet echt slim, maar goed...

ik denk dat de meeste geluidskaarten nog wel gewoon zullen werken met je systeem hoor, als er tenminste nog drivers voor windows 95 bijzitten.
 
Ik weet niet wat voor versies je van de door jou genoemde software gebruikt, maar ik heb toch een hoop ellende met mijn (intussen vervangen) PII 333 gehad. Ik heb sinds een week een athlon 1,3 GHZ met 512MB werkgeheugen. En om eerlijk te zijn vind ik windows XP (proffesional edition) een stuk gebruiksvriendelijker en stabieler asl 98se. Ik vraag me nu ook af waarom ik deze upgrade niet eerder heb gemaakt.

Ook ga ik binnenkort mijn soundblaster (soundfarter) kaart ritueel verbranden. En als ik dan een fatsoenlijke kaart erin heb zitten komt er NOOIT meer zo'n waardeloze kaart mijn studio in !!
 
Acid 2.0 en Soundforge 4.0 onder W95. Naar mijn ervaringen is w95 ook stabieler als 98SE. Na een upgrade kreeg ik de éne crash na de andere (uitzondering in o.e. blablabla weetjewel...) Ben in alle geval overtuigd dat er dringend een nieuw kaartje in moet en ga volop op zoek. Welke types of merken gebruiken jullie? Liefst zou ik één met optische ingang hebben...
 
Hangt er vanaf, heb je behoefte aan meedere uit en.of ingangen? of is stereo in/uit genoeg?
 
Voorlopig is stereo in/uit voldoende. Ik reken er niet op dat ik een p1 200Mhz zwaarder kan belasten. Dient vooral om een deftige master te kunnen binnenhalen en editen. Heb net even gekeken bij Audigy maar die vragen allemaal minimum P2 350 Mhz. Paniek!
 
Tweedehands Lexicon CORE32 ofzo?

Tweedehands Lexicon CORE32 ofzo?

Die doen het maar tot windows 98se, die draait ook onder 95 als het goed is..

voor onder de 200 euro op de kop te tikken..
 
Emagic Audiowerk 2 misschien? Denk dat dat wel is wat je zoekt, werkt met jou pc, en heeft 2 in/uit, en spdif in/uit.
 
Origineel geplaatst door Roel
het 100ste onderwerp over een geluidskaart?

Jawel, maar altijd even leuk, iedereen heeft net weer andere wensen en wil natuurlijk graag persoonlijk advies ;)
 
Origineel geplaatst door ><i


Jawel, maar altijd even leuk, iedereen heeft net weer andere wensen en wil natuurlijk graag persoonlijk advies ;)

Idd bovendien gaan de ontwikkelingen vrij hard op dit gebied zodat updates op de discussie vaak nodig zijn.
 
ff een brainstorm van mij:

Extra pc met nieuwere geluidskaart kopen.

Dan heb je:
-Pentium1 om je synths aan te sturen;
-Synths naar je mengpaneel;
-Mengpaneel output naar je nieuwe computer;
-Nieuwe computer gebruiken om alles op te nemen en te masteren. Misschien is het zelfs mogelijk om alvast real-time software compressors te gebruiken;
-Output van nieuwe computer/ geluidskaart naar de versterker.

Op die manier hoef je van je solide huidige setup-up geen afstand te doen, en heb je wel een mooie opname mogelijkheid erbij.

Die nieuwe pc hoeft trouwens ook helemaal geen supersnelle pentium4 te zijn ofzo denk ik. Met een tweedehands P3 kom je al een heel eind denk ik.
 
Origineel geplaatst door King of Snake
Ik vind het altijd nogal vreemd dat mensen voor duizenden euros hardware hebben staan, en dan alles gaan opnemen met een geluidskaartje van 25,- .

idd en als je soundforge kan betalen moet een redelijke geluidskaart niet te veel gevraagd zijn. Er zijn genoeg mogelijkheden voor een nieuwe geluidskaart dacht ik zo.:)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top