Korg MS-20 Legacy Edition

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Sinds gisteren ben ik de eigenaar van de Korg Legacy Edition. Kost nu nog maar 165 euro, dus da's een koopje.

Gisteren heb ik uitgebreid gespeeld met de MS-20 en de bijgeleverde controller. Echt heel erg gaaf, maar een dingetje snap ik niet helemaal.

Als ik de MS-20 start en een preset patch kies dan wordt er geen rekening gehouden met de instellingen van de controller. Ik kwam er echter achter dat ik via de volume knop op de controller (helemaal dicht draaien tot klik en dan weer open zetten) de virtuele ms-20 de knop en kabel posities overneemt van de controller. Op dat moment komt mijn controller dus overeen met hetgeen ik op mijn beeldscherm zie.
Tot zover dus geen probleem, hooguit dat de manier wat omslachtig is (kan het ook vanuit de software?).

Nu het probleem: Ik heb via bovengenoemde methode dus eerst een patch gekozen en vervolgens de instellingen van de controller over genomen. Laten we voor het gemak even zeggen dat ik op de controller een string sound heb gemaakt.
Nu kies ik een andere preset en uiteraard hoor ik dan het geluid van de preset. Vervolgens volume dicht, klik, weer open en je zou zeggen dat ik dan weer de instellingen van de controller terug heb. Dit is ook zo op het eerste gezicht. De knoppen en patch kabeltjes staan precies zoals ze stonden. Echter de klank is nu wel totaal anders geworden. Kennelijk blijven er toch wat instellingen achter van de preset patch. Hoe komt dit? Je zou toch zeggen dat de instellingen op de hardware controller altijd hetzelfde moeten moeten klinken, ongeacht het geluid wat daarvoor is gekozen.
Kennelijk zijn er meer instellingen in de virtuele MS-20 die niet op de controller zitten (effecten en zo) en die dus gekoppeld zijn aan een patch.
Ik zou echter graag willen werken in een pure MS-20 emulatie en van daaruit verder werken en extra mogelijkheden verkennen. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik "schoon" begin en hoe kan ik de de instellingen op de controller vertalen naar instellingen op mijn scherm, zonder dat ik meteen allerlei effecten en overige meuk mee krijg van de preset die ik daarvoor gebruikte?

Een tweede probleem dat ik heb is binnen de legacy cell. Wanneer ik de MS-20 gebruik in de legacy cell, dan is de toekenning van de controller opeens totaal anders. De knoppen op de controller komen dan niet meer overeen met de knoppen binnen de ms-20 in de legacy cell. Beetje vreemd. MS-20 zelf werkt prima, maar vanuit de legacy cell is de knop toewijzing heel anders geworden.
Overigens gebruik ik de legacy collection in standalone mode op dit moment. Dus niet als VST plugin.

Het is geloof ik een beetje warrig verhaal geworden. Hopelijk snapt iemand die de legacy collection ook heeft wel wat ik bedoel.

Groeten,

Rene
 
Re: Korg MS-20 Legacy Edition

Kennelijk zijn er meer instellingen in de virtuele MS-20 die niet op de controller zitten (effecten en zo) en die dus gekoppeld zijn aan een patch.

Dat klopt. Vooral het stukje "external modulation" is vaak de boesdoener. Wat je waarschijnlijk het beste kunt doen is de "Init" bank inladen die meegeleverd wordt. Dan heb je altijd een schone MS20.

Een tweede probleem dat ik heb is binnen de legacy cell. Wanneer ik de MS-20 gebruik in de legacy cell, dan is de toekenning van de controller opeens totaal anders. De knoppen op de controller komen dan niet meer overeen met de knoppen binnen de ms-20 in de legacy cell. Beetje vreemd. MS-20 zelf werkt prima, maar vanuit de legacy cell is de knop toewijzing heel anders geworden.

Klopt. De Legacy Cell luistert dan naar de controller en niet meer de MS20 die erin zit. Je kunt dat veranderen door de MS20 in de Legacy Cell te laten luisteren naar midikanaal 1. Die staat standaard op 2 of 3.
 
Thanks.

Zal het vanavond eens proberen. Die ini bank had ik nog niet gezien. Had eigenlijk wel verwacht dat er tussen de presets wel een ini sound zou zitten.

Is er overigens een handigere manier om de instellingen op de controller te vertalen naar het scherm? Volume knop dicht tot de klik en dan weer open vind ik zo'n vreemde manier. Moet toch ook kunnen vanuit de software zelf via 1 muis klikje?
 
Zal het vanavond eens proberen. Die ini bank had ik nog niet gezien. Had eigenlijk wel verwacht dat er tussen de presets wel een ini sound zou zitten.

Die zit er dus ook, een hele bank vol zelfs. Naast de andere banken met presets.
Ik neem tenminste aan dat je de laatste versie geinstalleerd hebt?

Volume knop dicht tot de klik en dan weer open vind ik zo'n vreemde manier

Het is de officiele manier. Zo staat het ook in de handleiding.

Moet toch ook kunnen vanuit de software zelf via 1 muis klikje?

Tja, ik doe het persoonlijk ook liever vanaf de controller, hoef ik niet terug te lopen naar de computer.
 
Gebruik versie 1.19.
Moet eerlijk zeggen dat ik die niet geheel legaal gebruik, maar van het internet heb geplukt (noodgedwongen).

Gisteren dus de software officieel gekocht bij feedback, thuis de doos open gemaakt controller aangesloten en wat blijkt....geen software en handleiding in de doos. Het is een enorme doos, maar alleen de controller met de kabeltjes zaten erin (geplakt op het piepschuim). Vanochtend feedback gebeld en het schijnt vaker voor te komen. De dozen staan daar opgestapeld in de winkel en het is kennelijk erg makkelijk om er de software uit te jatten. Erg lullig voor Feedack, maar vooral voor de mensen die thuis komen met een doos die niet compleet is. Tussen de middag in de lunchpauze even langs met de bon en dan krijg ik alsnog de officiele, legale versie.

Wat hoort er allemaal in de doos te zitten? Ik heb nu dus de controller, een USB kabeltje en een zakje gele patchkabeltjes. Da's alles. Wat ontbreekt er? Wil dat wel graag weten, zodat ik straks zeker weet dat ik ook echt alles heb.
 
Wat hoort er allemaal in de doos te zitten? Ik heb nu dus de controller, een USB kabeltje en een zakje gele patchkabeltjes. Da's alles. Wat ontbreekt er? Wil dat wel graag weten, zodat ik straks zeker weet dat ik ook echt alles heb.

Controller
USB-kabel
10 gele patchkabels
Doos met handleidingen en cd

Let erop dat je dus niet alleen de cd krijgt. Er horen ook nog vier boekjes bij.
 

Attachments

  • legacy.jpg
    legacy.jpg
    85,6 KB · Bekeken: 110
was bij mij gelukkig compleet.

Dat verhaal van: "schijnt vaker voor te komen" is niet jouw probleem. Dus ga terug naar die winkel met product en al. Ik denk dat ze niet moeilijk doen. Men heeft ten slotte al aangegeven dat het een vaker voorkomend probleem is. Aan de andere kant zag ik geen opengebroken dozen staan. Het valt nogal op als je met die grote dozen gaat stapelen om vervolgens deze te beroven.
 
Vooral het stukje "external modulation" is vaak de boesdoener

Klopt...en alles links daarvan in het edit scherm.
Ik heb het in het begin ook gehad dat ik hele kleine verschillen kreeg die ik maar niet kon duiden.
Bleek dat de polyfonie en unison instellingen anders waren.


Overigens, als je toch weet dat mensen software jatten uit die dozen, dan tref je toch maatregelen of zie ik iets niet:confused:


groet

Tom
 
pff controller in de winkel zetten, software in de vitrinekast bewaren, hoe moeilijk is dat? In cd winkels heb je ook alleen maar lege doosjes in de rekken liggen... beetje onverstandig van feedback!
 
Net even bij Feedback Utrecht geweest om m'n missende software en boekjes te halen.
De persoon op de toetsenafdeling blijkt daar normaal niet te staan en iemand te vervangen die op vakantie is.
Hij heeft even alle dozen open gemaakt en in geen een doos bleek de software te zitten. Na wat zoekwerk bleek deze inderdaad in een vitrinekast bewaard te worden. Eigenlijk ook wel zo verstandig van ze. Wel een beetje stom dat ze aan de telefoon zeggen dat er wel vaker software gejat wordt.

Ik was eigenlijk wel blij dat de software in geen een doos bleek te zitten. Dat maakte mijn verhaal over de missende software in ieder geval een stuk geloofwaardiger. Feedback had anders best kunnen zeggen dat de software er wel in zat.
Ze deden gelukkig niet moeilijk en ik kreeg gewoon de software mee. Kan ik vanavond eindelijk legaal aan de slag, tenminste als het een beetje te harden is in mijn studio op zolder, want met die hitte kun je beter in het zwembad gaan liggen.
 
Ik was eigenlijk wel blij dat de software in geen een doos bleek te zitten. Dat maakte mijn verhaal over de missende software in ieder geval een stuk geloofwaardiger.

Dat niet alleen, je weet ook dat niet iemand anders jouw code al geregistreerd heeft...
 
Back
Top