Alpha Juno 2 & Juno 106 / 60

C

crazyboris

Guest
Kan er mij iemand zeggen in welke mate deze elkaar aanvullen en/of overlappen? Bedankt.
 
de digitale kant:

6 - Geen MIDI, geen geheugens
60 - DCB ipv MIDI - retrofit mogelijk, geheugens
106 - MIDI, geheugens
alpha - MIDI, geheugens, alleen sliders met de PG-300

functionaliteit:

6 - arpeggiator, traploze fader highpass (in principe alles traploos, want geen digitale geheugens), unison
60 - arpeggiator (?), gedigitaliseerde faders, unison
106 - unison
alpha - chord memory, rackversie ook unison, uitgebreidere envelope, envelope naar pitch

klank:

6, 60 - Vol warm
106 - scherper
alpha - bijna digitaal klinkend, geen zelfoscillerend filter, beetje mineur geluid, veel aparte golfvormen op zaagtand en subosc


De alpha juno heeft op papier de meeste functionaliteit, qua klank zou ik voor de 6 of de 60 gaan, het liefste voor een 60 met MIDI retrofit. De alpha juno is qua klank echt een andere synthesizer. Ik vind hem heel cool juist omdat hij zo steriel klinkt, maar veel mensen gaan toch voor de 6 of de 60. De 106 wordt wat minder populair tegenwoordig, en heeft ook wat problemen met de voice chips vaak.
 
ok bedankt.

Is de Alpha Juno niet te besturen met een Philip Rees C16 bvb? Of een phat boy?
Ik heb ook al gehoord dat de 60 vrij beperkt is qua midi (ondanks retrofit). Mss dat jij mij er wat meer kan over zeggen?

Ivm dat voiceprobleem bij de 106:
http://users.skynet.be/bk318113/303/juno.html
 
Tja dan zou ik er gelijk een setje van 6 bij halen als je een 106 koopt.

Alle parameters van de 106 en alpha zijn met SysEx aan te sturen, dus als je controller de SysEx van de 106 of de alpha ondersteunt of te programmeren is daarvoor, dan kan het. De Alpha Juno (behalve de MKS-50) kun je ook via de pedal CC die weer naar de cutoff geroute kan worden aansturen.

De 60 is helemaal niet beperkt qua MIDI, die heeft gewoon geen MIDI. Er zijn wel diverse betaalbare MIDI retrofits voor zover die er nog niet op zit, en het aantal aan te sturen parameters verschilt per retrofit.

Stond er ook he:

60 - DCB ipv MIDI - retrofit mogelijk, geheugens
 
Origineel geplaatst door Meizo
Niet om m'n eigen site te promoten, hoor... :D ...maaruh, hier kale feitjes:

www.meizo.nl/synthfacts

Misschien heb je er wat aan (geen klank-beschrijvingen).

Hoe selecteer je die verschillende LFO waveforms dan??...ben dat nog nooit tegen gekomen.....
 
Origineel geplaatst door sander
Zoek ff in het forum arrchief. Er zijn al 1000 topics over juno's.

Kon er gek genoeg geen vinden met een overzicht.....maar er staat me wel het een en ander bij.
 
Hoe selecteer je die verschillende LFO waveforms dan??...ben dat nog nooit tegen gekomen.....

Ik ook niet... Vast 'n foutje gemaakt met m'n tabellen copieren, is aangepast: 1 LFO met Delay, naar DCO en VCF. Bedankt voor de oplettendheid! :)
 
Jeetjuh!!! Ik moet vast 'n dipje hebben gehad na 't maanden nazoeken van alle info... Alweer aangepast. Maaruh, goed werk mensen, keep it coming! :biertje:
 
Origineel geplaatst door Meizo
Jeetjuh!!! Ik moet vast 'n dipje hebben gehad na 't maanden nazoeken van alle info... Alweer aangepast. Maaruh, goed werk mensen, keep it coming! :biertje:

Er zijn sowieso behoorlijk wat verschillen tussen de MKS-50 en de Juno 1/2.

Unison, verschillende chord memories waaronder dus unison, geen mogelijkheid om de VCF aan te sturen met de pedal CC, patch / tone scheiding, dubbel zoveel patches, en ik dacht dat de MKS-50 ook guitar mode had (6 verschillende MIDI kanalen apart voor dezelfde patch).
 
Origineel geplaatst door Meizo
Jeetjuh!!! Ik moet vast 'n dipje hebben gehad na 't maanden nazoeken van alle info... Alweer aangepast. Maaruh, goed werk mensen, keep it coming! :biertje:

Nette site! :)
Ik zou het overzicht van de MKS-80 nog wel wat uitbreiden, die staat er nu een tikje kaal bij... :D
De info kan je vinden op http://www.analoghell.com/studio//mks/images/mks80ad.jpg

PS wat bedoel je precies met het gebruik van haakjes in een naam?
Bijv. bij Jupiter 8(a) heb je zowel de Jupiter 8 als de Jupiter 8a.
Zelfde geldt voor de Yamaha CS-01(II) waarbij er naast de CS-01 ook de CS-01mkII bestaat.
Maar aan de andere kant, volgens mij bestaat er alleen maar een Yamaha CS-70m en niet een CS-70 zonder m.

Verder heb je bij de CS-50 staan: 13 presets - no user, terwijl er bij de CS-60 staat: 12 presets - 1 user - 1 user frontpanel. Dat zou moeten zijn, dat of de CS-50 ook een user frontpanel 'preset' heeft, of dat je dat evt. aanpast voor de CS-60 (user frontpanel is geen preset).
 
Ja Hanz, daar heb je best wel gelijk in, 't blijft toch lastig om met zoveel info consequent te blijven. Maar met die haakjes bedoel ik wel wat jij hebt opgeschreven en in de specs heb ik dan de eventuele verschillen vermeld. Ik zat ook vaak te twijfelen hoe uitgebreid ik 't zou maken (met betrekking tot bikkels reply), want ik wou 't ook zo overzichtelijk mogelijk houden. Maaruh Six, als je zin hebt, mag je best zo'n thread beginnen hoor! :D

Btw: ik heb m'n info van verschillende sites en op 'n gegeven moment weet je gewoon niet meer wat je moet geloven (zoals die CS70m of zonder m), da's lastig als je 't apparaat niet zelf in huis hebt...

Ik zal proberen 't allemaal zo up-to-date mogelijk te houden, zolang ik er de tijd voor heb!

Bedankt voor de reacties! :okdan:
 
Back
Top