Spirit Absolute 4P rook

SKE

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
274
Locatie
Utrecht
Hey luitjes,

gisteren zat ik een een track af te spelen en ineens begint een van mijn (Souncraft) Spirit monitors (actief) wat te ruisen en er kwam wat rook uit de achterzijde + de verbrande lucht. Ik heb meteen stroom afgezet en verder niks meer aan gedaan. Ik denk natuurlijk dat het iets met de versterker te maken heeft of de voeding. Weet iemand wat het zou kunnen zijn en wat ik kan laten vervangen of repareren?? :confused:
Er was een gewone situatie gister, niet te hard volume, geen andere kabels of wat dan ook.

Ik heb net al een mail gestuurd naar Soundcraft BE (omdat ik nu tijdelijk in Belgie woon)..
 
kijk eerst eens of het niet toevallig de voedings kabel is, ik had namelijk een keer hetzelfde.

ik hoorde een heel hard gekraak een hoop rook, het zweet brak me uit. En heb meteen de hoofd stekker eruit getrokken (daar zit alles op). Ik kon niks zien aan de monitor en duwde de hoofdstekker weer terug, weer het gekraak en gerook en gestink, snel de hoofddstekker er weer uit en toen trok ik de voedings kabel uit de monitor en die was flink kort gesloten op 3 cm van de plug die in de monitor gaat, de hele kabel rondom was ook weggesmolten, andere voedings kabel van een ouwe pc gepakt en klaar.

hoe er een knik in kon komen weet ik niet want die monitors blijven altijd op hun plek staan zonder ermee te sjouwen.

zal wel erg toevallig zijn als jij hetzelfde hebt, maar je weet maar nooit. of de voedings socket op de monitor zelf , kun je ook eens naar kijken
 
Heb de monitor toch maar even opengeschroefd, kwam een brandplekje tegen op de printplaat (zie foto)
C46 staat er bij het onderdeeltje dat is verbrand...

Absolute%204P.JPG


dit zal wel opsturen worden naar soundcraft, weet alleen niet of ze wat kunnen met alleen zo'n printplaat.
Weet iemand misschien of dit ook door de "gewone" geluidsboer (audioreparatiezaak) gefixed kan worden??
 
C46 is een condensator denk ik tenminste zo word dat op de meeste boards met een C aangegeven , als je het schema hebt kun je zien welke waarde, gepolariseerd of niet en dan soldeer je hem er zo in , wel op de polariteit letten!!!, of je stuurt em gewoon op als je nog garantie hebt, en de bon;)

is dat SMD trouwens?? dan zou ik er zelf niks aan doen maar gewoon naar de importeur brengen
 
tnx, nee heb geen garantie meer.
Mijn huisgenoot zegt dat het smd is, wat het inhoud zou ik nie weten :geslaagd:
;)

Ik zal morgen wel gewoon gaan bellen naar Soundcraft en ik breng het plaatje of de gehele monitor gewoon daarheen. Had het liever zelf gerepareerd want ik kan niet zo lang zonder mijn apparatuur }:|
 
als je het schema hebt

Hij heeft toch nog een werkend voorbeeld? :eureka:

Maar het punt is natuurlijk dat er met C46 waarschijnlijk niks mis was. Die is waarschijnlijk door iets anders om zeep geholpen. Dus je hebt kans dat als je een nieuwe erin zet, die gelijk weer in rook op gaat.
 
Back
Top