Vocoder om een zangeres na te doen...

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo allemaal, ik heb weer even een rare vraag.
Ik ben al tijden aan het worstelen met een hardware-mogelijkheid om zang op te nemenvoor demo-opnames van nummers die ik heb geschreven. Even voor de goeie orde; ik ben voornamelijk een liedjesschrijver die veel gebruik maakt van synths, samplers e.a. meuk.

Het probleem hierbij is dan ik niet altijd een zangeres voor handen heb (oef, dat klinkt gruisig), en er is ook niet altijd de tijd voor om alle voorbereidingen hiervoor te treffen (zangeres de tekst eigen laten maken, feel krijgen voor een nummer dan ik heb gemaakt, etc.).

Mijn verzuchting op die momenten is dan ook altijd; "kon ik het maar gewoon zélf doen, het gaat toch maar om een demo".

En nou zat ik de volgende hardware-solution te bedenken, en iks mijn vraag of er anderen zijn die daarmee ervaring hebben.

Als ik het goed heb, is een vocoder ruwweg een apparaat waarin twee audiostromen samen komen. De eerstre stroom dient voor het basisgeluid; de draaggolf voor het eindresultaat, en de tweede stroom vooral het timbre (boventonen, dentalen, klinkers, medeklinkers, noem het maar). Om even een parallel met het menselijk stemgeluid te maken; de eerste stroom is wat van de stembanden komt, de tweede stroom wat keel, tanden, tong, wangen en lippen er van maken. klopt dit beeld?

Is het ook mogelijk om met die kennis en met gebruikmaking van een vocoder als viriel manspersoon toch een vrouwenvocal neer te zetten? Dan had ik zo gedacht om voor de eerste audiostroom ( het basisgeluid) een vocalsample te gebruiken en voor de tweede audioztroom mijn eigenste ikkie die de tekst door een microfoon fluistert (nou ja, fluistert; zonder geluidstoon, alleen maar de klanken van de tanden, lippen en tong).

Ik heb al 'ns wat geëxperimenteerd met m'n zoom 1201, daar zit ook een vocoder op, maar dat was niet echt succesvol. Met dat apparaaat kom je eigenlijk altijd weer uit op die metaal-achtige bekende vocoderklanken. En dat is ook wel voor te stellen bij een apparaat in die prijsklasse.

Dus mijn vraag is; hebben jullie ervaringen met het gebruik van een vocoder om een "natuurgetrouwen" vrouwenvocal neer te kunnen zetten? Welke apparaten zijn hiervoor meer geschikt? Wat zou de Digitech Talker in dit verband kunnen betekenen?

Graag jullie reacties, want ik loop al tijden te worstelen met dit probleem. uiteindelijk kan niets op tegen en zangeres van vleesch ende bloedt, maar voor alleen maar een demo zou een tussenoplossing toch echt ideaal zijn.

Groeten,

Pjeut.
 
Ik denk dat je voor dit soort gevallen weinig zult hebben aan een vocoder.
Misschien heb je meer geluk met die software serie van Yamaha, Vocaloid.
 
ik weet ff niet de namen en type-nummers maar er bestaan toch hard- en software effecten die de formanten van je zang kunnen veranderen zodat mannetjes als vrouwtjes kunnen klinken en vice-versa? Ik zou in eerste instantie niet aan een vocoder denken om dat soort dingen te doen.
 
ja, dit kan met de roland vsynth xt (vc2 vocoder kaart). Hierin zitten een aantal female modellen waarmee je kan zingen op de manier zoals jij beschrijft. Hier kun je leuke resultaten mee boeken, zeker voor demo doeleinden, het is niet goed genoeg om daadwerkelijk een productie mee te maken (alhoewel je met de benodigde fx een heel eind kan komen).

De roland vp550 kan het ook. Op de roland sites staan wel demo's waarin dit gedemo'd wordt met de vsynth xt.
 
Pitch-shifting

Pitch-shifting

Misschien zoek ik het met een vocoder wel in de verkeerde hoek. Wat is een bruikbaar hulpmiddel om de pitch een oktaaf (of minder) omhoog te krikken, en ook om het timbre van de stem een beetje op te vijzelen.

Die vocal-apparaten van TCelectronics. Wat doen die precies in dit verband? Ik kan nooit gewaar worden of ze nou alleen maar een zanggeluid mooi oppoetsen, of dat ze echt helemaal loos kunnen gaan met zangaudio.
 
Re: Pitch-shifting

Re: Pitch-shifting

Origineel geplaatst door pjeut
Misschien zoek ik het met een vocoder wel in de verkeerde hoek. Wat is een bruikbaar hulpmiddel om de pitch een oktaaf (of minder) omhoog te krikken, en ook om het timbre van de stem een beetje op te vijzelen.

Die vocal-apparaten van TCelectronics. Wat doen die precies in dit verband? Ik kan nooit gewaar worden of ze nou alleen maar een zanggeluid mooi oppoetsen, of dat ze echt helemaal loos kunnen gaan met zangaudio.

met een octaafje hoger krijg je alleen maar smurfenstemmetjes hoor!
 
Re: Re: Pitch-shifting

Re: Re: Pitch-shifting

Origineel geplaatst door bliepbliep
met een octaafje hoger krijg je alleen maar smurfenstemmetjes hoor!

Zo'n TC-Helion VoiceOne of VoicePro is er toch juist voor om die smurfenstemmen te voorkomen? Dat is het toch de grondslag van het hele harmonizing-verhaal?
 
Iemand ervaring met...

Iemand ervaring met...

...die TC-Helicon apparaten?
 
Als het toch maar een demo is waarom zing je het dan niet zelf in? Gooi Autotune er overheen op fast en je demo is klaar.

Een goede software oplossing is Melodyne van Celemony , deze kan transponeren, quantiseren, moduleren, formanteren, koortjes maken enz....:eureka:
 
Het is te doen met een vocoder. Als achtergrondkoor. Ik vind een Enya-achtige sample als draaggolf het beste resultaat geven. Die kun je uit veel klankbibliotheken halen. Ik heb de mijne van de sample CD Hallelujah van Best Service (track 75 choir female uuuh). Een uitgebracht voorbeeld staat op mijn CD "Conflicting Emotions". Ja ja, reclame! Programma's als Vocaloid klinken mij nog te gekunsteld en zijn niet gebruikersvriendelijk en je kunt zelf toch zingen? De Voice One en Voice Pro van TC Helicon geven wel direct resultaat, maar die laatste staat nog op mijn verlanglijstje en ik heb er zelf nooit mee gewerkt.
 
Back
Top