adapter voor Siel DK-80

ruud334

Nieuwkomer
Lid sinds
19 februari 2006
Berichten
5
beste mensen,

sinds kort ben ik de gelukkig eigenaar van m'n eerste synthesizer, een Siel DK-80. Helaas ontbreekt de voedings-adapter.
ik kan dus vooralsnog geen noot spelen. Het snoer wat vanuit de Siel naar de adapter gaat eindigt in een soort din plug met 5 pikkies.
is er iemand die weet wat voor adapter daarbij hoort en of het apparaat op 220V of 12 V ac of dc loopt en of ie het ook doet op een moderne adapter ???
Of heeft iemand in de buurt van Haarlem zo'n ding toevallig over ??

graag een reactie. alvast bedankt.

Ruud
 
dat is klote....deze synths gebruiken een vreemde voeding die je erg moeilijk (niet) kan vinden...ik heb er 3 in module vorm maar gelukkig met adapter....
 
Hmm, en de verkoper heeft je er niet even op gewezen dat die dingen onvindbaar zijn? Dat is niet netjes, tenzij het natuurlijk een koopje was.

Hoe dan ook; hier is een foto van mijn DK80 adapter. (sorry voor de kwaliteit, de foto is met m'n telefoon gemaakt...)

siel_ac.jpg


Het is dus een AC/AC adapter, 16,5 V - 500 milli ampere. De adapter heeft 2 uitgangen, ikzelf gebruik altijd de 2e (hoewel 'ie het op die andere ook prima doet).
Zoals je op de verdomd handige Siel site van forumlid Sander kunt zien, is de adapter ietsjes anders dan die van de Suzuki SX500 en de Siel EX80:

sx500power.jpg


Ik ga er echter vanuit dat deze adapter ook gewoon zou werken op een DK80, ondanks de verschillen.
Dus, nu moet je op zoek naar een 16(,5) volt ac/ac adapter van minimaal 500 mA, en een passende DIN plug. Mijn gok is dat je beide zult vinden bij de electronica speciaalzaak. Kijk hier voor een lijst met de betere electronica zaken in nederland en belgiƫ.

Succes.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben bang dat je er een beetje ingeluist bent.
Die adapter wordt erg moeilijk te vinden.
Of je moet nog een Dk-80 vinden met adapter want idd zoals hierboven al vermeld kun je twee aparaten op 1 adapter aansluiten (bv ook de EX-80 of de Suzuki sx-500)

mag ik vragen wat je voor de synth hebt betaald?

veel succes iig.
 
Waarom maak je er niet eentje zelf? Op mijn Siel site staat alles wat je nodig hebt.
Ga daar eens mee naar een electronica hobby zaak.
 
beste mensen,

bedankt voor de tips en suggesties (en foto's).
ik ga snel eens naar een electronica zaak om te kijken of ze zo'n ding hebben of iets wat er op lijkt.
lukt dat dan ben ik blij.
lukt dat niet dan heb ik helaas 55 euro weggesmeten.

groeten,

Ruud
 
Origineel geplaatst door ruud334
beste mensen,

bedankt voor de tips en suggesties (en foto's).
ik ga snel eens naar een electronica zaak om te kijken of ze zo'n ding hebben of iets wat er op lijkt.
lukt dat dan ben ik blij.
lukt dat niet dan heb ik helaas 55 euro weggesmeten.

groeten,

Ruud

nou je hebt niet helemaal al je geld weg gegooid want er zitten in jou dk80 volgens mij nog wel wat bruikbare SSM chips in dus $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$:D
 
De Korg Electribe ESX heeft een zelfde soort adapter, maar niet hetzelfde voltage...errr tja daar heb je ook niks aan maar ik moest het even kwijt :D

Het is in ieder geval een leuke synth dus het is het zeker waard even een adapter zelf proberen te maken.
 
Iinderdaad.
En heus, zo moeilijk is het niet om een adapter geschikt te maken. En deze output zelfs wisselstroom, dus je hoeft je niet eens druk te maken over het correct aansluiten van de + en de -. Als je niet de juiste din plug kunt vinden, kun je ook gewoon een andere plug zetten op het draad dat uit de Siel komt. Ik heb laatst 2 synths en 2 adapters gemaakt met 4 speaker DIN pluggen (2 male, 2 female). Die zijn wat solider dan gangbare adapter plugjes en ze zijn veel makkelijker te solderen. Als je ze al moet solderen, want vaak is bij deze plugjes een schroevendraaier genoeg.

755_432.jpg
 
Laatst gewijzigd:
je hebt iig een mooi prijsje betaald voor de DK-80! 55 euro is niet veel.
Het maken van die adapter zal ook niet zo duur zijn.
als het mee zit heb je straks een leuk synthje voor een leuk prijsje.
Lukt het niet dan kun je hem waarschijnlijk hier op het forum wel weer verkopen aan iemand die het wel lukt.:D
 
Gelukkig,

Dank zij jullie reacties gloort er weer wat hoop aan d'horizon.
Ga eerst even naar de shop (helaas nog geen tijd gehad) en dan wordt het eventueel tijd om m'n soldeerbout tevoorschijn te halen.
Als dat laatste noodzakelijk blijkt vraag ik wel weer om raad want op de Siel-site kan ik niets vinden over adapters.

Maar tot dusverre zeer bedankt voor de reacties.

Groeten,

Ruud
 
Beste mensen,

De elektronicazaak verkoopt niets wat ook maar lijkt op m'n gewenste adapter.
Daarom graag tips hoe zo'n ding zelf te maken
of
wie heeft zo'n adapter over / te koop
of
wie wil een prachtige Siel DK 80 voor 50 euro ??
Ik woon in Haarlem en je kunt 'm dit weekend op komen halen.
maarrrrr .... er zit dus geen adapter bij.
023-5248433

groeten,

Ruud
 
Back
Top