buma stemra voordat liedje airt op radio???

SENZiejjj

Ingeburgerd
Lid sinds
23 december 2005
Berichten
52
Locatie
geleen
even een vraag hier plaatsen.
ik ben nu dus bezig om aan mn album te beginnen,eerste lied is al in de volle maak.
nou heb ik gelezen op de website van buma stemra dat als je je liedje wilt registreren zeg maar,dat een aangetekende envelop naar jezelf genoeg is voor in ieder geval de datum vast te stellen mocht iemand je teksten of zo willen inpikken.
maar gisteren hoorde ik weer dat dat niet zo is!!waarom zetten ze dan zoiets op hun website??

en nog dit:
eerste liedje gaat binnenkort on air in een radiostudio,geen grotere zoals 3fm of zo,maar toch,moet mijn liedje dan wel al geregistreerd staan??
of kan dit gewoon gedraaid worden zonder buma gedoe?

dus mensen die ervaring hebben hiermee hartstikke bedankt!!
greetzz senziejjj
 
ben maar eens de threads afgegaan en heb toch redelijk veel gelezen en zo.
maar die gaan meestal over vinyl uitbrengen.
wat ik doe is niets in de vinylscene.
weet niet of er toch andere regels ook voor gelden.
maar toch bedankt als iemand me iets beantwoordt dat ik alvast verder kan als mn lied klaar is.

thnxthnx greetzz senziejjj
 
is idd dat ik ze zelf kan bellen.
wil graag ook van mensen weten hier wat hun ervaringen zijn ermee.
toch thnx voor reactie fjoesz
greetzz senziejj
 
sowieso, je bent niet verplicht om je dingen bij de buma te registreren. Je loopt alleen geld mis als je t niet doet.

Daarnaast werken de dingen bij buma volgens mij per lopend jaar, met eventuele terugwerkende kracht, dus iets later invullen zou dan geen kwaad kunnen.
 
thnx
had gwn niet in de gaten dat het best wel wat werk is voordat je je werk laat horen en zo.
dacht dat het wel lekker door de maastchappijen werd gedaan,maar als beginner heb ik helemaal niet eraan gedacht dat het ook anders gaat.
talk about dreamin'8o 8~
 
Dat verhaal van de aangetekende envelop met liedje naar jezelf sturen klopt wel, maar dat heeft verder weinig te maken met Buma/Stemra. Dat is gewoon een soort bewijsje om je auteursrechten te bekrachtigen. Je hebt, zoals je mischien al wist, automatisch auteursrecht over alles wat je creeert. Alleen is dit auteursrecht nogal moeilijk vast te leggen. Het truukje met de aangetekende envelop is 1 van de manieren om iets te laten vast leggen.
Verder kun je het ook nog bij een afdeling van de Belastingdienst iets laten vast leggen maar daar weet ik zo even het fijne niet van.

Wat betreft Buma, dat is inderdaad niet verplicht maar zeker aan te raden! Zeker wanneer je songs op de radio, in horeca gelegenheden, winkelcentra etc. worden gedraait. Daar krijg je namelijk aardig wat geld voor na verloop van tijd. Je krijgt namelijk elke keer wanneer je song word gedraait een bedrag van Buma.
 
heyhey,
wel ik ben nu dus volop bezig mezelf te registreren bij buma.
aangezien mn plaat bijna klaar is.
nieuwe nummers liggen ook al klaar om gemaakt te worden.
bedankt voor jullie antwoorden:):)
 
Buma/Stemra & Sena

Buma/Stemra & Sena

Bij Buma/Stemra leg je auteursrechten vast. Als je dus een song hebt gecomponeerd en/of teksten hebt geschreven dan rust daar auteursrecht op. Buma zorgt ervoor dat je geld krijgt voor gelegenheden waarbij jouw muziek wordt gedraaid in uitzendingen of uitvoeringen (radio, horeca, e.d.). Stemra wanneer het wordt vermenigvuldigd op geluidsdragers of beelddragers (bv. wanneer iemand jouw muziek wil uitbrengen op vinyl of CD).

Auteursrecht rust op je werk vanaf het moment dat je het geschreven hebt. Er zijn drie manieren om je auteursrecht te beschermen, om aantoonbaar te kunnen maken dat het van jou is. BUMA/STEMRA doet dit dus niet!!
De eerste manier is om je werk vast te laten leggen bij de notaris (duur).
De tweede manier is om het te laten vastleggen bij en Belastingdienst.
De derde manier is om een aangetekende (dus gedagtekende) en verzegelde envelop aan jezelf te versturen en deze goed te bewaren. Mocht iemand ooit willen gaan pronken met jouw veren dan heb je een gedagtekent bewijs dat jij eerder was en dat het auteursrecht bij jou ligt.

Je kunt je ook laten registreren bij SENA. Dat regelt ales voor UITVOERENDE artiesten. Stel dat je een coversong opneemt, dan kun je daar dus niet een vergoeding voor krijgen op basis van het auteursrecht maar wel als uitvoerend artiest. SENA regelt dat. Ook wanneer je meespeelt op de plaat van iemand anders kun je vergoedingen krijgen als gastmuzikant van de SENA.

Inschrijving bij BUMA en/of Stemra kost geld. Inschrijving bij SENA is gratis.

Succes!
 
zoveel geregels eigenlijk allemaal.
ik denk dat ik dat aangetekend laat opsturen en zodra ik merk dat mijn plaat vaker gedraaid gaat worden of als er vraag naar komt,interresses van producers of zo,dat ik dan pas naar buma ga.
mijn liedjes zijn helemaal van mij,ik cover niks.
ik heb de muziek al in mn kop zitten hoek het wil hebben.
zoals gezegd heb al 2 albums met teksten binnen 2 weken al bij elkaar geschreven en er komt steeds meer bij!!!
nu maar hopen dat het aan gaat slaan allemaal.
blijft toch in de rock,rock ballad,beetje funk.
vanalles eigenlijk.
bedankt voor je bericht:):)
 
Zeg wat voor genre muziek maak je en wat zal de oplage worden van de cd? In eigen beheer of via label? Volgens mij heeft het namelijk niet altijd zin om je bij Buma/Stemra aan te sluiten.
 
wel op dit moment ligt mijn opzet van mijn albums richting rock,beetje funk,wat rock-ballads tussendoor en gwne ballads.
op dit moment doek dit in eigen beheer met behulp van een kleine producer.
de eerste opzet is om mezelf en mijn liedjes te promoten en hopen dat mijn muziek aanslaat,dan verder kijken of er geintresserden zijn.
afwachten geblazen dus!!
 
Back
Top