Welke effecten op Vocalen?

Richi G

Nieuwkomer
Lid sinds
18 januari 2006
Berichten
5
Locatie
Den Haag
Wie kan mij helpen?

Ik probeer te achter halen welke effecten op de stemmen van bijv. 50 Cent, Dr Dre, Usher, Sean Paul etc. zijn toegepast.
Het eerste wat me eigenlijk opvalt is dat er weinig of misschien tot niets op de stemmen zijn gezet? Compressortje erop?
Ik heb wat instrumentals van de bekende nummers van Sean Paul, 50 Cent etc. Heb wat zangers erop laten zingen maar kan nog steeds niet de juiste mix vinden in de vocalen.

Dus zou graag willen weten hoe je een stem mixt van een R&B/Rap/Hip Hop/Dancehall nummer. Wie kan het me stap voor stap uit leggen?


Alvast bedankt,



Richi G.


Ps. werk met Cubase Sx 3.1
 
Double tracking.

Dat is het belangrijkste ingrediƫnt bij de meeste hiphop/rap nummers.
Hierbij wordt de tekst twee (of meer als je dat wenst) keer zo identiek mogelijk na elkaar opgenomen door de zelfde rapper/zanger, en deze twee opnamen worden vervolgens over elkaar heen gelayerd. Dit maakt de vocal meteen een stuk vetter/rijker dan bijvoorbeeld een enkel ingesproken vocal met delay van ong. 30 ms een of chorus over de vocal. Bij Sean Paul hoor je het altijd overduidelijk, maar bij bijna alle rappers hoor je het net zo goed.
Compressie wordt altijd als eerste geroepen, dat is in dit geval ook erg belangrijk, maar persoonlijk vind ik het double tracken altijd het meest karakteristieke van rap vocals.
 
Ook mooi is als je die 2 vocal tracks keihard links/rechts uitpant
 
PREAMP/COMPRESSOR/GOEIE MIC

PREAMP/COMPRESSOR/GOEIE MIC

Zoals de titel zegt.
Dat plus veel takes, en dan kan je pannen dubbel leggen
Klein beetje reverb ken wonderen doen.
:D
 
Re: PREAMP/COMPRESSOR/GOEIE MIC

Re: PREAMP/COMPRESSOR/GOEIE MIC

Origineel geplaatst door Mia
Zoals de titel zegt.
Dat plus veel takes, en dan kan je pannen dubbel leggen
Klein beetje reverb ken wonderen doen.
:D


Idd. Je kan beter investeren in een goede preamp en een goede mic, dan een behringer pre met een ceapo condensator. Want anders krijg je die klank NOOIT. Of anders gezegt een goede klank zal je nooit te voorschijn kunnen toveren, als je ook geen goede-basis heb.:doei:

Met een goede klank kun je altijd nog layeren, compressen, eq-en, reverb-en wat je wilt. Maar goed spul gebruiken is noodzakelijk anders blijf je het horen: "Iets klopt hier niet".
 
er zijn ook vsts die allerlei dure mics kunnen emuleren ... zeg maar het karakter van bepaalde mics aan je sound geven ..
misschien eens het proberen waard.... ik heb ff zitten googlen omdat ik de naam vergeten was van de plugin ..

Tascam GigaPulse VST

Tascam GigaPulse VST generates an incredible, lifelike reverberation by using actual recordings made in acoustic spaces, including the tools to sample your own rooms. This breakthrough technology from Tascam adds microphone modeling, selectable room position and tail extension processing to the GigaPulse convolution engine for detailed control over the reverb sound. But the real revolution is the reverb quality - so realistic that samples, instruments and vocals come to life.

Tascam GigaPulse VST Convolution Engine
Most reverb generators are just a series of digital delays looping together. Convolution, as found in Tascam GigaPulse VST offers a new way to produce reverb - it uses an actual recording of a room, much like sampling synthesizers use the recording of a guitar or a drum set to create realistic instrument sounds.

Tascam GigaPulse VST Mic Modeling
Big-budget Hollywood films have their scores recorded in the best rooms around the world, using vintage tube microphones to capture every detail. Tascam built mic modeling into the GigaPulse plug-in. Mic Modeling allows you to select any microphone from an all-star mic locker as the transducer for your virtual recording stage. Perhaps you're looking for a model based on a vintage Neumann for a big orchestral sound, or maybe there's an RCA ribbon mic that would add a smoky jazz feel to the recording - with Tascam GigaPulse VST you have it!

Tascam GigaPulse VST - Move Sound Around the "Room"
GigaPulse libraries have been carefully recorded with impulses taken in various locations in a room. Most have recordings with the source at the front of the room, near the back, on either side of the room, halfway up on the left, etc. These multiple recordings - up to eighteen locations - give you the flexibility to place an instrument anywhere in a room or hall. You can arrange an orchestra the way they would naturally sit in concert, or try moving a piano around the room without breaking your back. You can select a different room location for the left and right mics individually for wide stereo tracks.

Play with GigaPulse's exclusive sound location feature that gives you unprecedented control over a critical parameter that no standard reverb can effectively change. Imagine all of the unique impulses you can sample and apply to your work. There's nothing quite like GigaPulse, except maybe reality itself.

Tascam GigaPulse VST Features:

Acoustic space modeling through convolution
Microphone modeling to controls the character of the effect, or can be used by itself to emulate other microphones
Tail extension technology reduces the processing load when you need more instances of the plug-in
Cascade function combines two or more impulses to create a new reverb impulse
User-controlled placement in a virtual room allows the "source" to be moved around relative to the mic position
"Move" the mic using the Perspective slider to control the reverb amount while maintaining phase and imaging
Users can import their own impulse recordings to create new room or processor models

http://floridamusicco.com/proddetail~prod~tascam_gigapulse_vst.htm

ik weet alleen niet zeker of dit degene is die ik ook bedoelde ... misschien dat er meer plugins als deze zijn
 
vst's die dure mics emuleren?

hmm

je zal dan toch eerst iets op moeten nemen
doe je dat met bv zo'n schijt behringer b1 of tb1 of hoe heten ze.. of een fuck akg
vst-tje dr over en ze klinken als mn neumanns u87?












yeah right
 
Ik geloof er ook niet in. Plugins beinvloeden het geheel wel, maar veranderen in een totaal andere mic (die nog goed klinkt ook)... moet je toch echt een andere mic halen.
 
on topic: het "effect" wat hier gebruikt wordt, is niks anders als het 3x opnemen van de vocaal, en die 1x center, 1x links en 1x rechts te gebruiken.

that's all.
 
Origineel geplaatst door B.S.E.
on topic: het "effect" wat hier gebruikt wordt, is niks anders als het 3x opnemen van de vocaal, en die 1x center, 1x links en 1x rechts te gebruiken.

that's all.

Hmmm...en een eventuele reverb? Is dat dan nog gewenst?
 
Origineel geplaatst door fjoesz
vst's die dure mics emuleren?

hmm

je zal dan toch eerst iets op moeten nemen
doe je dat met bv zo'n schijt behringer b1 of tb1 of hoe heten ze.. of een fuck akg
vst-tje dr over en ze klinken als mn neumanns u87?












yeah right

Mja dat lijkt me nogal logisch dat, dat niet gaat werken ..... maar dat geld bijna voor alles ....
maar stel je heb een redelijke mic ... dan kan zo'n plugin misschien toch leuke extra's aan je sound geven ....
en misschien als je brakke mic gebruikt, dat t er misschien ook nog wel wat op vooruit kan gaan ....
 
Back
Top