Alesis Monitor One Active MKII

Re: Wat ik wel 'ns zou willen weten...

Re: Wat ik wel 'ns zou willen weten...

Origineel geplaatst door pjeut
...is; hoe weet je nou of een monitor het geluid "realistisch" doorgeeft? Wat de één realistisch noemt, noemt de "een bepaalde kleuring van het geluid".
Met andere woorden; het is toch net als met het lichtje in de koelkast; je gaat er van uit dat 'ie uit gaat als je de deur van de koelkast dicht doet, maar............zeker weten doe je 'et niet.

Het zelfde is met monitoren, en al deze mooie praatjes ten spijt; hoe kun je hier door heen breken? Volgens mij blijf je daar gewoon mee aan de gang, want als je je koptelefoon rechtstreeks aan op je mengpaneel hangt, zit je weer met de kleuring van je koptelefoon. Als je zogenaamde perfecte monitors ophangt, kan de akoestiek van de ruimte weer voor problemen zorgen. En zo is er altijd wel wat, dus moet er water bij de wijn. Maar hoeveel?

Hoe moet je hier nou eigenlijk mee om gaan? Wat is realistisch? (snap de dubbele lading).


Groeten,
Pjeut.

ALs je een net gedempte ruimte heb zijn er voor mij een aantal soorten / kwaliteiten

Een monitor die redelijk vlak is maar kwa stereo en stransparant heid magertjes is vaak ook een bijklank en resonanties. Nagenoeg geen diepte informatie ( de budgets )

Een monitor die vlak is redelijk stereo minder bijklank en resonaties ( de duurdere )

Een monitor die 3 demensionaal klingt/ transparant/ open/ zeer lage THD . Deze monitoren zijn weer stukken duurder .

Met alle 3 de soorten kun je gewoon prima mixen . Hoe beter het systeem hoe prettiger het is om er mee te werken . Het wil niet zeggen dat het duurste systeem ook het beste is . De luidspreker fabriekanten zijn heel spaarzaam met nauwkeurige meet gegevens uit een dode ruimte. Meestal een freq curve met meetpuntjes om de 1/3 e octaaf . Hierdoor lijkt zelfst een my first sony redelijk . Ik ben van plan om verschillende bekende monitors eens goed te meten o.a. harmonic distortion freq freq responce zonder afvlakking en timing etc. En daarna kijken of je de klank omschrijving tussen deze monitoren ook in de metingen kunt vinden .

lijkt me leuk om verschillende systemen naast mn eigen afluistering te horen .

Als er dus dus iemand regio groningen hier aan wil meewerken graag :)
 
nog eens even een gekke vraag:

is er verschil tussen de active monitor 1 mk2 en tussen de passive monitor 1 mk2 met een RA150 of RA300 versterker? als in: wat is beter?:W
 
Is volgens mij net hetzelfde.
Alleen zijn de actieve wat zwaarder... :D en spaar je wat plaats uit in je 19" rack.


Maar als vervolg op deze discussie: ik heb zelf de passieve Alesisjes met een Ra150 versterker. Tot voor kort stonden die vóór mij, aan weerszijden van het computerscherm. Pal op oorhoogte (zittend). En vrij kortbij dus, op zo'n 80cm afstand.
Op die manier heb ik de laatste track afgemixt, en ik dacht dat dat wel ok was. Het klónk ok voor mij. Echter, enkele SF-leden vonden er teveel bas in zitten. Nu is het wel 'bekend' dat deze Alesis monitors niet geweldig geod zijn in het laag, en wellicht heb ik daardoor overdreven.

Nu, na een studioherschikking, staan ze hoger. Ze staan nu op oorhoogte als ik sta. Maar als ik zit, dus ónder de monitors feitelijk (maar wel nog op dezelfde afstand), krijg ik ineens een pak meer bas 'op mijn kop' gesmeten en viel het mij dus ook op dat de mix niet helemaal ok was. De 'hot-spot' ligt in dit geval dus lager dan de monitors...

Wellicht heeft de vorm (en inhoud) van de kamer er iets mee te maken, waarmee ik maar wil zeggen dat je inderdaad onmogelijk op voorhand kan zeggen of die of die monitors beter of slechter zijn. (binnen een bepaalde prijsklasse)
 
Origineel geplaatst door Roel
nog eens even een gekke vraag:

is er verschil tussen de active monitor 1 mk2 en tussen de passive monitor 1 mk2 met een RA150 of RA300 versterker? als in: wat is beter?:W

Ik heb ze 1 op 1 vergeleken destijds toen ik de active's kocht. Dat was wel met een Fame amp, maar dat maakt bijna niets uit, schat ik... Zoals ik me het herinner, klonken ze erg verschillend! Ik vond de active's een pak beter klinken toen.
 
Het voordeel van een losse amp is wel weer dat je die amp later nog kan gebruiken in combinatie met andere speakers..
 
Origineel geplaatst door hermax
Is volgens mij net hetzelfde.
Alleen zijn de actieve wat zwaarder... :D en spaar je wat plaats uit in je 19" rack.


Maar als vervolg op deze discussie: ik heb zelf de passieve Alesisjes met een Ra150 versterker. Tot voor kort stonden die vóór mij, aan weerszijden van het computerscherm. Pal op oorhoogte (zittend). En vrij kortbij dus, op zo'n 80cm afstand.
Op die manier heb ik de laatste track afgemixt, en ik dacht dat dat wel ok was. Het klónk ok voor mij. Echter, enkele SF-leden vonden er teveel bas in zitten. Nu is het wel 'bekend' dat deze Alesis monitors niet geweldig geod zijn in het laag, en wellicht heb ik daardoor overdreven.

Nu, na een studioherschikking, staan ze hoger. Ze staan nu op oorhoogte als ik sta. Maar als ik zit, dus ónder de monitors feitelijk (maar wel nog op dezelfde afstand), krijg ik ineens een pak meer bas 'op mijn kop' gesmeten en viel het mij dus ook op dat de mix niet helemaal ok was. De 'hot-spot' ligt in dit geval dus lager dan de monitors...

Wellicht heeft de vorm (en inhoud) van de kamer er iets mee te maken, waarmee ik maar wil zeggen dat je inderdaad onmogelijk op voorhand kan zeggen of die of die monitors beter of slechter zijn. (binnen een bepaalde prijsklasse)

Dat je die enorme verschillen hebt in je bas zoals je beschrijft, dat ligt zeker te weten aan de akoestiek van je ruimte! Daarom ook, als je echt wilt gaan mixen met een goede referentie / sound, dan is je ruimte dus minstens net zo belangrijk als welke monitoren je daarvoor gebruikt.
Maar je leert hoe langer hoe meer ook de zwakke punten kennen van je monitoren en de ruimte waar ze in staan, en daar kan je ook een heel eind mee komen.
 
ik vroeg me dus juist weer af, na 5 jaar mixen op alesisjes monitor 1 mk2 actief, wat ik nu moet doen als ik nieuwe ga kopen. ga ik deze blijven gebruiken tot ze kapot gaan, en ondertussen sparen voor dikke krk's of genelecs.. .of koop ik gewoon een nieuw setje m1 actief met een losse versterker, tijdelijk, en neem ik er daarna wat duurdere passieve monitorspeakers bij.,.. zijn er uberhaupt nog monitoren categorie genelec van ca. 400 euro per stuk te koop in passieve vorm?

(eerst het feedbackboekje zo maar eens openslaan)
 
ik heb helaas geen goede meetopstelling om daar aan te beginnen, en om nou zonder goede referentie iets te gaan maken zie ik niet zo zitten
 
oke, ik heb het na 4 maanden zoeken zoeken en nog meer zoeken over een andere boeg gegooid.

ik ga budgetspeakers halen, met budget bedoel ik ca 600 euro voor een setje. dit om de tijd te overbruggen totdat ik fatsoenlijke monitoring kan bekostigen.

fatsoenlijke monitoring betekent voor mij zelfbouw, met een budget van 2000 euro.

daar wilde ik het graag bij laten :)
 
Back
Top