ik ben aux van Audio weblog

Oeh cool SAE!

Als ik ooit nogeens heeeeeel veel tijd en geld over heb, dan moet ik ook maar eens cursusje volgen ;)

Welkom!
 
Hoi Aux!

leuk dat je er bij komt!
Vraagje : heeft SAE al geïnvesteerd in een PT HD, of is het een 24Mix? En op welk type Apple draait ie?

En hoe sta je tegenover DAR?

groetjes
 
We hebben al jaren een 24 MIX systeem, daarvoor hadden we de voorloper, Pro Tools III TDM hardware. Het draait op een G4 533 Mhz, die gaat binnenkort vast vervangen worden. Maar aangezien het Pro Tools TDM is, loopt het prima op deze bak.

DAR heb ik nog nooit mee gewerkt, ik weet dat het vooral in post productie veel gebruikt wordt, maar geen ervaring mee dus.
 
Onze eigen klanktechnici (bij VRT) beweren nl. dat DAR sneller en efficiënter is om klank te monteren dan PT. Maar zelf durf ik dat betwisten.
O.a. de politiereeks "Flikken" (ook in Nederland te zien op de TROS) wordt bij ons gemonteerd in DAR.
Tegelijk gaan we binnenkort over naar PT HD met ProControl.

Geef je bij SAE ook les op hardware controllers voor PT of enkel met muis & klavier?
 
Mensen die beweren dat DAR sneller en efficienter is, zijn waarschijnlijk helemaal gewend aan DAR. Die werken er al jaren mee, en zijn er gewend aan. Ik heb nog nooit met DAR gewerkt, dus ik weet het niet. Maar het feit dat PT de wereldwijde standaard is, zegt voor mij al genoeg.

De hardware controllers worden in Rotterdam gedaan, hun grote studio bestaat uit een Pro Control met een 24MIX plus systeem. Wij hebben een Logic controller, die ook met PT kan werken, maar mensen gebruiken hem uiteraard voor Logic 5.3.

Check de foto's van de studio in Rotterdam:

http://www.sae.edu/home/entry.php4?pageid=6&

De foto's van onze studios (Amsterdam) zijn verouderd. We hebben inmiddels een SSL, en beide studios hebben een Mackie HDR 24/96. En Pro Tools runt niet meer op die G3, maar een G4 en ga zo maar door.
 
Origineel geplaatst door aux
Mensen die beweren dat DAR sneller en efficienter is, zijn waarschijnlijk helemaal gewend aan DAR. Die werken er al jaren mee, en zijn er gewend aan. Ik heb nog nooit met DAR gewerkt, dus ik weet het niet. Maar het feit dat PT de wereldwijde standaard is, zegt voor mij al genoeg.

Akkoord dat PT wereldwijde studiostandaard is voor muziekproductie, maar geldt dit volgens jou ook voor de postproductie film/TV? Want in deze sector zijn toch ook nog heel wat andere (en oudere...) systemen in bedrijf, bv. DAR, Akai DD1500 en Fairlight. En PT gebruiken om een CD-track te compen is toch een totaal andere benadering dan om een klankband te monteren voor film/tv ?!

Klopt het dat de SAE opleidingen vooral geconcentreerd zijn op muziek CD-productie en PA, en niet zozeer op postpro film/tv? Want bv. het leren van sync-montage op beeld, ADR, bruitage, sound design e.d. vind ik op het eerste zicht niet zo meteen terug in het SAE-cursus aanbod. :confused:
 
Origineel geplaatst door David


Akkoord dat PT wereldwijde studiostandaard is voor muziekproductie, maar geldt dit volgens jou ook voor de postproductie film/TV? Want in deze sector zijn toch ook nog heel wat andere (en oudere...) systemen in bedrijf, bv. DAR, Akai DD1500 en Fairlight. En PT gebruiken om een CD-track te compen is toch een totaal andere benadering dan om een klankband te monteren voor film/tv ?!

Dan ben ik bang dat je Pro Tools TDM niet goed genoeg kent, het is uitermate geschikt om post productie mee te doen, er zijn genoeg films waarbij de gehele productie in PT is gedaan, waaronder The Matrix. Check maar eens de digidesign site en boeken als 'Sound For Film' en andere. Er zitten enorm veel postpro functies in, zoals spotting, film import en ga maar door. Toevallig doe ik deze week post pro lessen op de SAE, aan de hand van opdrachten die ik in het verleden voor o.a. de AVRO en BBC heb gedaan, ook allemaal in PT. Ik laat studenten de opbouw van de sessies zien, en vooral het verschil tussen muziek productie en film sound productie.

Voordat ze dit krijgen, moeten ze ook een film sync opdracht gedaan hebben, in 1 van de studios. Men moet een ADR sessie doen, voor een tekenfilm, inclusief het opzetten van de sync tussen de video en de Mackie recorder. Dus dat zit er wel degelijk in, maar uiteraard is het grootste deel audio techniek en productie.
 
Welkom!!! Zou in de toekomst zeker vragen voor je hebben!:halleluja
 
Origineel geplaatst door aux
Dan ben ik bang dat je Pro Tools TDM niet goed genoeg kent, het is uitermate geschikt om post productie mee te doen, er zijn genoeg films waarbij de gehele productie in PT is gedaan, waaronder The Matrix.

Grapjas 8) Natuurlijk ken ik PT TDM vlot genoeg voor postpro. Ik werk zelf trouwens niet met DAR, enkel PT en Logic.
Al mijn sync-werk aan documentaires, trailers en animatiefilmpjes doe ik in PT. Compositie & arrangement in Logic. Zowel PT als Logic is op een apart Apple-systeem geïnstalleerd.

Ik deel trouwens je mening dat PT zowel voor muziekproductie als postpro geschikt is, maar helaas zijn niet alle klanktechnici in ons huis hiervan overtuigd, en beweren zij dat montage in PT veel meer handelingen (muisklikken) vergt dan met DAR. Ze hebben eens de vergelijking vastgesteld door een aflevering van een bekende soap te monteren op PT, en nadien op DAR, en met de DAR bedroeg de tijdswinst toch enkele uren.
 
Origineel geplaatst door David
Ik deel trouwens je mening dat PT zowel voor muziekproductie als postpro geschikt is, maar helaas zijn niet alle klanktechnici in ons huis hiervan overtuigd, en beweren zij dat montage in PT veel meer handelingen (muisklikken) vergt dan met DAR. Ze hebben eens de vergelijking vastgesteld door een aflevering van een bekende soap te monteren op PT, en nadien op DAR, en met de DAR bedroeg de tijdswinst toch enkele uren.

Het vergt meer muisklikken dan DAR? Op TDM heb je keyboard shortcuts, die met 1 toets allerlei taken kunnen uitvoeren. Maar nogmaals, zij zijn helemaal gewend aan DAR en kunnen daar razendsnel mee werken, anderen zijn razendsnel met Pro Tools. Ik kan me ook voorstellen dat het uren extra duurt, als je het programma niet goed genoeg kent (enkele uren klinkt wel wat overdreven).
 
Dat verschil in productie-uren is er wellicht aan te wijten dat onze technici een zgn. 'Storm'-controller gebruiken voor DAR, en de PT-shortcuts inderdaad niet vlot uit het hoofd kenden en alle handelingen met de muis afwerkten...

Zelf gebruik ik ook heel de tijd de shortcuts en vind dat razendsnel werken. De muis heb je eigenlijk niet echt veel nodig dan. Benieuwd of het zo mogelijk nog sneller zal gaan als binnenkort de ProControl geïnstalleerd wordt !!!
 
Origineel geplaatst door David
Zelf gebruik ik ook heel de tijd de shortcuts en vind dat razendsnel werken. De muis heb je eigenlijk niet echt veel nodig dan. Benieuwd of het zo mogelijk nog sneller zal gaan als binnenkort de ProControl geïnstalleerd wordt !!!

Dat kan ik je verzekeren. Ik heb een aantal klussen met die Pro Control gedaan., Het duurt even voordat je er gewend aan bent, maar als je het eenmaal doorhebt is het echt superdeluxe. Alleen met editing greep ik snel naar de muis, de rest kan makkelijker vanaf de controller gedaan worden.
 
Zo'n audio truck, mmmmmmmm, dat lijkt me wel wat voor op vakantie!

dutchview_music1_frank_tijm-703904.jpg
 
Back
Top